Ma este kerül sor Szergej Mihajlovics Eisenstein 1928-as klasszikusának digitálisan felújított bemutatójára a 62. Berlinalén. Az Október egy kiemelkedő példadarabja a forradalmi filmeknek, amely alapvetően határozta meg a szovjet mozit – fogalmazott Rainer Rother, a Deutsche Kinemathek művészeti igazgatója. Eisenstein a Patyomkin páncélos után három évvel rendezte meg az Októbert, ami a mai napig a montázstechnika egyik igazi diadala.
A film az 1917-es petrográdi forradalmi eseményekről szól, s eredetileg a nagy októberi szocialista forradalom 10. évfordulójára szánták. Teljesen sosem készült el, a fennmaradt muszterek azonban tehetségről és kreativitásról árulkodnak. A politikai klíma változása miatt az Október gyorsan kiesett az államvezetés kegyeiből, így előbb a cenzúrával kellett megküzdenie, majd 1928. március 14-i Bolsoj színházbeli premierje után rakétasebességgel tűnt el a mozikból.
A mostani vetítés különlegessége nemcsak a digitálisan felújított kópia világpremierje, hanem az élő szimfonikus zenei kíséret, amelyen ismét felcsendülnek Edmund Meisel zeneszerző az Október korabeli német bemutatásához szerzett dallamai. Meisel a kor nagy német zeneszerzője volt, akinek egykori filmzenéjét most a felújított változathoz igazították. A különleges vetítést bárki követheti az ARTE jóvoltából.