Freddie Mercury kedvence – Fritz Lang: Metropolis
A Metropolis a húszas évek és a német expresszionizmus emblematikus darabja, az egykori Queen frontember Freddie Mercury kedvence, s a Fritz Lang-életmű vitathatatlanul legjobb mozija. A sci-fi műfaj egyik korszakos történetében a gazdagok a felszínen élik gondtalan életüket, míg a szegények a föld mélyén robotolnak, s várják a messiást, aki elmossa a két kaszt közötti különbséget. Lang különösképpen nagy hangsúlyt fektetett az utópisztikus városkép megalkotására, amelyben nagy segítséget jelentett számára építész előképzettsége. A fantáziavilág, az alá-fölérendeltségi viszonyok plasztikus ábrázolása, valamint a szabadságvágy megjelenítése a mai napig örökzölddé teszik a Metropolist.
Vérszívó a vásznon – Friedrich Wilhelm Murnau: Nosferatu
Friedrich Wilhelm Murnau igazi őstehetségként mutatkozott be a német filmgyártásban, majd amerikai munkássága is fényesen alakult, így csak sejtéseink lehetnek, hogy mekkora karriert futhatott volna be, ha 43 évesen nem hal meg egy autóbalesetben – bár így is a némafilmkorszak egyik legnagyobb rendezőjének tartják. Sokak szerint legjobb alkotása a Virradat (amely az első Oscar-gálán a legjobb „szerzői film” Oscart nyerte), mások Az utolsó ember című kammerspielfilmjére esküsznek (amely a képek erejével, képközi feliratok nélkül mesél el egy történetet), mi a Nosferatut emeljük ki. A filmtörténet első igazi egész estés Drakula mozija (a magyar Lajthay Károly megsemmisült Drakula-filmje után) a fény-árnyék játékok remek kihasználásával, kiváló atmoszférateremtéssel és a klasszikus Drakula toposzok legelső ábrázolásával vált örökre emlékezetessé. Bár Lugosi Béla nem szerepelt ebben a filmben, mégis korszakosnak kell neveznünk.
Teljhatalmú forradalmár – D.W. Griffith: Türelmetlenség
D.W. Griffth Porter után az első igazi amerikai rendező volt, aki a kor formanyelvi ismereteit maximálisan kihasználta, s tudatosan alkalmazta őket. Az Amerika hőskorával megteremtette a monumentális történelmi film máig érvényes hollywoodi sémáját, s egy időre a rendezők kezébe adta a teljhatalmat az USA-ban. Sovány vigasz, hogy a direktorok uralma a Türelmetlenség gigantikus bukásával véget is ért, s a teljhatalom visszaszállt a producerekre, ám a monumentális alkotás történelmi léptékben igazi klasszikussá vált. Griffith négy különböző történelmi kor párhuzamos eseményeit (Babilónia, Krisztus kora, francia forradalom eseményei, kortárs Amerika) ütközteti azonos gondolatisággal, rámutatva a tolerancia kortalan jelentőségére. Griffith a monumentális díszletek mellett remek montázstechnikával és a plánokat merészen használva forgatta le filmjét, amelyet igazán az utókor értékelt és tart forradalminak.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!