Tíz némafilm, amit látnod kell, mielőtt meghalsz!

Az Oscar-esélyes The Artist – A némafilmes magyarországi bemutatója kapcsán mi is időutazást tettünk, s megvizsgáltuk a kort, amikor a legjobb némafilmek készültek.

kgy
2012. 02. 25. 14:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Freddie Mercury kedvence – Fritz Lang: Metropolis

A Metropolis a húszas évek és a német expresszionizmus emblematikus darabja, az egykori Queen frontember Freddie Mercury kedvence, s a Fritz Lang-életmű vitathatatlanul legjobb mozija. A sci-fi műfaj egyik korszakos történetében a gazdagok a felszínen élik gondtalan életüket, míg a szegények a föld mélyén robotolnak, s várják a messiást, aki elmossa a két kaszt közötti különbséget. Lang különösképpen nagy hangsúlyt fektetett az utópisztikus városkép megalkotására, amelyben nagy segítséget jelentett számára építész előképzettsége. A fantáziavilág, az alá-fölérendeltségi viszonyok plasztikus ábrázolása, valamint a szabadságvágy megjelenítése a mai napig örökzölddé teszik a Metropolist.


Vérszívó a vásznon – Friedrich Wilhelm Murnau: Nosferatu

Friedrich Wilhelm Murnau igazi őstehetségként mutatkozott be a német filmgyártásban, majd amerikai munkássága is fényesen alakult, így csak sejtéseink lehetnek, hogy mekkora karriert futhatott volna be, ha 43 évesen nem hal meg egy autóbalesetben – bár így is a némafilmkorszak egyik legnagyobb rendezőjének tartják. Sokak szerint legjobb alkotása a Virradat (amely az első Oscar-gálán a legjobb „szerzői film” Oscart nyerte), mások Az utolsó ember című kammerspielfilmjére esküsznek (amely a képek erejével, képközi feliratok nélkül mesél el egy történetet), mi a Nosferatut emeljük ki. A filmtörténet első igazi egész estés Drakula mozija (a magyar Lajthay Károly megsemmisült Drakula-filmje után) a fény-árnyék játékok remek kihasználásával, kiváló atmoszférateremtéssel és a klasszikus Drakula toposzok legelső ábrázolásával vált örökre emlékezetessé. Bár Lugosi Béla nem szerepelt ebben a filmben, mégis korszakosnak kell neveznünk.


Teljhatalmú forradalmár – D.W. Griffith: Türelmetlenség

D.W. Griffth Porter után az első igazi amerikai rendező volt, aki a kor formanyelvi ismereteit maximálisan kihasználta, s tudatosan alkalmazta őket. Az Amerika hőskorával megteremtette a monumentális történelmi film máig érvényes hollywoodi sémáját, s egy időre a rendezők kezébe adta a teljhatalmat az USA-ban. Sovány vigasz, hogy a direktorok uralma a Türelmetlenség gigantikus bukásával véget is ért, s a teljhatalom visszaszállt a producerekre, ám a monumentális alkotás történelmi léptékben igazi klasszikussá vált. Griffith négy különböző történelmi kor párhuzamos eseményeit (Babilónia, Krisztus kora, francia forradalom eseményei, kortárs Amerika) ütközteti azonos gondolatisággal, rámutatva a tolerancia kortalan jelentőségére. Griffith a monumentális díszletek mellett remek montázstechnikával és a plánokat merészen használva forgatta le filmjét, amelyet igazán az utókor értékelt és tart forradalminak.


Zagyva agymenés, de milyen jó! – Luis Bunuel – Salvador Dali: Andalúziai kutya

A szürrealizmus himnuszát Luis Bunuel és Salvador Dali közösen jegyezte 1929-ben. Dali álomképeit Bunuel kezdő filmesként vitte vászonra, s az Andalúziai kutyát a mai napig nem szabad másképp, csakis az avantgárd közegében értelmezni. Az Andalúziai kutya ugyanis össze nem függő jelenetek füzére, amelyben a fantázia és álomvilág elevenedik meg nem kevés kreativitással, valamint a montázstechnika leleményes alkalmazásával. Az emberi szem átvágását „megelőlegező” Hold-felhő képsor, a hónaljszőrzet bajusszá transzformálása és a tér és idő kifigurázása mind-mind illeszkedik a szimbolizmus világába. A kortalanság viszont azon mérhető le a legjobban, hogy még nyolcvan év elteltével is ugyanolyan zagyva agymenésnek hat, mint aminek annak idején szánták.


Aki túlságosan is megelőzte a korát – Eric von Stroheim: Gyilkos arany

Nem lenne modern amerikai film, ha nem készült volna el a Gyilkos arany, szokták emlegetni, s valóban, Eric von Stroheim rendezése új alapokra helyezte a filmről való gondolkodást az épphogy formálódó Hollywoodban. A film kapzsiságról, szenvedélyről, féltékenységről szól, miközben egy fogorvos élete esik szét lassan, de biztosan darabjaira. A szimbolizmus, a képek ereje és a naturalista miliő teljesen eltért a kor filmkészítési elvárásaitól. A közönség, s ennek megfelelően a producerek is elutasították ezt a fajta rendezést. Stroheim hosszasan vágta a moziját, majd összeveszett a producerekkel is. A film végül minden változatában kudarcot vallott a mozikban, s Stroheim rendező karrierje ezzel véget ért. Bár színészként továbbra is elismert és közkedvelt művész maradt, direktorként csak jóval később ismerte el az utókor, ám akkor már a Gyilkos arany klasszikussá vált.


Az örök hivatkozás – Charlie Chaplin: Aranyláz


Charlie Chaplinnel kapcsolatban számos szuperlatívuszt használtak már a múltban, mi pedig csak ismételni tudnánk ezeket. Chaplin egymaga letéteményese volt a némafilm sikereinek, s azon kevesek közé tartozott, aki szerzőiségével és tehetségével a hangosfilmben is sikeres tudott lenni. Filmjei örökzöld idézetek sokaságát tartalmazzák, klasszikus képsorait filmek százai idézik mind a mai napig. A polihisztor Chaplin rendezőként, színészként, producerként, akár zeneszerzőként és énekesként is képes volt maradandót alkotni. A burleszkrajongók és Chaplin-fanatikusok körében örök vita, hogy melyik a legjobb Chaplin-film, sokan a Nagyvárosi fényeket, mások a Modern időket említik, de rendszeresen felmerül az ilyen vitákban a Cirkusz és A diktátor is. Mi most mégis az 1925-ös Aranyláz mellett tesszük le a voksunkat, amelyben Charlie szerencsevadászként érkezik meg Alaszkába, hátha rá mosolyog a szerencse az aranyláz közepette. Az Aranyláz Chaplin első egész estés filmje, amelyben gazdag karakterábrázolás mellett a jól megírt történetben gegek sora szórakoztatja a nézőt. Három klasszikus jelenet még ebből a sokrétű szövetből is kiemelkedik: amikor Chaplin megeszi a csizmáját, amikor két, villára szúrt kiflivel táncol, valamint a szikla szélén billegő kunyhóval való harca miatt már önmagában megéri az Aranylázat választani.


A szovjet csodafegyver – Szergej Eisenstein: Patyomkin páncélos

Eisensteinről néhány napja írtunk már az MNO-n, amikor a felújított Októberét vetítették a 62. Berlinalén. Eisenstein említése kapcsán azonban az igazi örökbecsű klasszikus a Patyomkin páncélos. A montázselmélet atyja, valamint a montázs legkifejezőbb alkalmazója a húszas években kétségtelenül ez a szovjet rendező, akinek 1+1=3 kijelentését a mai napig a legszellemesebb kijelentések között tartják számon (nem matematikai tévedésből kifolyólag, hanem mert ezzel jellemezte a rendező, hogy két egymás mellé helyezett kép egy asszociációs montázsban egy harmadik gondolatot idéz elő a néző fejében). A Patyomkin 1925-ben készült, s az 1905-ös forradalom 20. évfordulójának méltó megemlékezéséül szánták. Eisenstein a forradalmat nem látványos csatajelenetekkel, hanem a montázs erejében bízva mutatta meg. A csatahajó legénysége az embertelen bánásmód és éhezés ellen így is fellázad, ám Eisenstein a tömeggel megfogalmazta a kollektív hőst, nincsenek kiemelt egyének, individuumok a munkájában. A montázstechnikának köszönhetően hosszasan robog lefelé a lépcsőn a babakocsi, s sokkal több tányér is törik össze, mint valójában, de ez csak két példa a sokat emlegetett képi bravúrok sorában.


Igazi érzelmek, igazi gesztusok – Carl Theodor Dreyer: Jeanne D’Arc szenvedése

A dán Carl Theodor Dreyer újságírói és kritikusi tevékenységet követően került kapcsolatba 1912-ben a filmmel, majd forgatókönyvírás után 1920-ben állt először önállóan a kamera mögé. A Jeanne D’Arc szenvedéseit 1928-ban készítette, amely a későbbi Vámpír és a harag napja előtt a rendező legismertebb filmje. Dreyer hatalmas kutatási munkát végzett a film előtt, a forgatókönyv a bírósági tárgyalás irataira támaszkodik, s a film története egy napot ölel fel. Jeanne D’Arc előbb a tárgyaláson vesz részt, ahol az inkvizíció próbálja vallomásra bírni, majd a börtönjelenetek következnek és aztán a kínzókamra, majd a temető képsorai. Végül a levágott hajú nő korábban tett vallomását visszavonja és boszorkányként máglyahalált hal. Dreyer munkájának legnagyobb erénye, hogy tulajdonképpen premier plánok sora dolgozza fel a történetet. Ez a korban szokatlan szerkesztési elv a főszereplő színészi játékára épül, de más szereplőknek is csak az arcát látjuk. Az érzelmi kifejezőerő annál sokkolóbb a filmben. Smink és maszk híján igazi érzelmek, igazi gesztusok láthatók a vásznon, s a főszereplőnő, Maria Falconetti arca örökre beleég az emlékezetünkbe.


Egy érzelmes fapofa – Buster Keaton: A Generális

Tegyük fel, hogy Buster Keaton elkészíti ezt a remekművet, majd valami okból véget ér hirtelen a filmgyártás. Rémálom, de némiképp vigasztaló a tudat: ebben a filmben már benne van szinte minden, ami a mozgóképben szerethető. Van benne például akció, de töményen: szakadatlan és féktelen üldözés tölti ki a játékidő nagy részét, ahogy hősünk, Johnny Gray, a vasutas elrabolt szerelmei, vagyis kedvenc mozdonya (a „Generális”) és menyasszonya (Annabelle) után ered az amerikai polgárháború mozgalmas díszletei előtt. Keaton, akit sokszor csak fapofaként emlegettek, szinte védjegyévé tette azt, ahogy a legképtelenebb (kaszkadőrnek sem volt utolsó) akrobatamutatvány és a legviccesebb helyzetben sem árult el semmilyen érzelmet az arckifejezése. Vicc pedig bőven akad Keaton filmjeiben, ezek java része puszta geg – gyerekkora óta a szórakoztatóiparban forgolódott – de képes volt valami sajátos melankóliával is megtölteni az amúgy mosolyfakasztó jeleneteket is. Amolyan némafilmes harlekinként, vagyis szomorú bohócként vált Chaplin mellett a korszak állócsillagává, de pályatársával ellentétben a hangosfilmmel beköszöntő korszakváltás számára mellőzést hozott. Az ötvenes években aztán megköveti őt a szakma: feltűnik Billy Wilder emlékezetes, a filmszakma berkeiben játszódó Alkony sugárút című filmjében, és Chaplin is szerepet ajánlott neki Rivaldafény című mozijában.


Az őrület bugyraiban – Robert Wiene: Dr. Caligari


Nem véletlen, hogy még a Becstelen Brigantyk sem mulasztja el a főhajtást a két világháború közötti német mozi előtt: olyan filmek készültek ott és akkor, amelyek mai napig megőriztek valamit a dicső korszakból, amikor a filmnyelv forradalmasításán vállvetve szorgoskodtak írók, képzőművészek, zenészek és még oly sokan mások a társművészetek területeiről. A Dr. Caligari például a német expresszionista festészet és világnézet foglalata. És hogy ez mennyire nem csak kortünetként volt érdekes, arról az olyan kései utánzatok is árulkodnak, mint például a Red Hot Chilli Peppers zenekar Otherside című klipje a kétezres évek elejéről. A képtelen szögletek, a fények fura játéka, a lehetetlen díszletek mind-mind azt a célt szolgálják a filmben, hogy az emberi psziché sötét zugaiba kalauzolják a gyanútlan nézőt. A címszereplő őrült hipnotizőrbe persze bele lehet látni a mindenkori tébolyult diktátorokat is, de tekinthetjük az önmaga világába belecsavarodó egyén drámai történetének is ezt a mai napig feszültséget keltő alkotást, amiben egy megbomlott elme hagymázas víziója tölti be a vásznat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.