Az unalom ördöge szállta meg a mozit

A heti mozipremierek nem vonhatják el a figyelmünket a nemzeti ünneptől: legyen szó ördögűzésről vagy lélekgyógyászatról, partiarcokról vagy szexuális huncutságokról – a friss filmek nem éppen emlékezetes alkotások.

kgy
2012. 03. 16. 13:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Freud szakállára mondjuk, hogy csalódás a Veszélyes vágy

Kezdjük rögtön a hét legnagyobb csalódásával. David Cronenberg komoly bizalmi tartalékkal bír az igényes mozinézők körében, hiszen olyan filmekkel írta be nevét a filmtörténetbe, mint a Videodrome, A légy, a Karambol, és a legutóbbi dobása (Gyilkos ígéretek) is megbízhatóan a vállalható kategória felett volt. Viszont ha a mostani filmjét nézzük, akkor belőlünk is kibújik a freudszakállas pszichoanalitikus: furcsa, hogy a kanadai rendezőnek csupán ennyi jutott eszébe minden idők legismertebb pszichiátereinek fura kapcsolatáról, amit ráadásul egy szintén nem egyszerű szerelmi viszony is tovább bonyolított. A Jung és Freud küzdelmére, illetve a Jung és a szintén neves lélekgyógyásszá vált Sabina Spielrein közötti orvos-beteg viszonyból eldurvuló szerelmi viszonyra fókuszáló film leginkább az unalom érzelmi tüneteit mutatja be hitelesen. Sajnos a nézőkön. A filmről írt hosszabb kritikánkat itt olvashatja.



Iráni ízfokozókkal támad a Szilvás csirke

Megvolt a bizalom az iráni származású Mariane Satrapi felé is. Hogyne lett volna, hiszen Persepolis című képregénysorozata zseniális, a belőle készült rajzfilmre sem lehet panasz. Itt kellett volna megállni. De sajnos Satrapi rossz döntést hozott, amikor élőszereplős filmre váltott. A rossz döntésről (is) akarna feltehetően szólni maga a film is. Nasser-Ali, az ígéretes hegedűművész elveszi a nőt, akit nem is szeret, miután nem veheti el azt a nőt, akit szeret, aztán jól megkeseredik. Miután eltörik csodálatos hangszere (na, vajon ki törte el… hát nem az egykori szerelme, az biztos), úgy dönt, nem akar élni tovább. Melankolikus haldoklását a visszaemlékezések képei szakítják meg. És így jut a néző olyan veretes igazságokhoz közel, hogy az igazi művész az, aki már szenvedett egy jót életében. Az iráni környezet inkább csak színezékanyag a filmben, hiába is keresnénk most az éles szemű és humoros Satrapit, aki közel tudta hozni olvasóihoz a távoli kultúra mindennapjait. A fájdalom végig belengi ezt a nagyon európaira vett filmet, kár, hogy egy idő után ezt leginkább a végtelennek tűnő filmidő okozza.



Főszerepben a gonosz patás: Az ördög benned lakozik

Vannak darabok, amelyek különösebb erőlködés, vagy esztétikai kihívás nélkül csupán kereskedelmi szándékból készülnek. Az ördög benned lakozik olyan, mintha visszaugortunk volna az Ideglelés – Blair Witch Project korába, amikor a kézikamerás, dokumentarista stílus, a megtörtént események érzetével keveredve az újdonság varázsát adta. Így fordulhatott elő, hogy az ügyes marketingnek köszönhetően az 1 millió dolláros költségvetéssel készült amatőrmozi csak az USA-ban 53 milliós bevételt ért el. A történetben szerepet játszik egy nő, aki három embert gyilkol meg saját ördögűzése során. Évekkel később a lánya nyomozásba kezd, hogy mi is történt az elmegyógyintézetbe zárt anyával, s itáliai kutakodása közben illegális ördögűzésekkel találkozik. Az ördög benned lakozik olcsó szórakozás a zsigeri izgalmakat kedvelőknek, különösebb ész és értelem nélkül.



Veszélyeztetett partiállatok: Project X – A buli elszabadul

Meglepő módon a Project X – A buli elszabadul ugyanabból a dramaturgiai alaphelyzetből indul ki, mint Az ördög benned lakozik. A megtörtént eset dokumentálása a valóságosság érzetét kínálja, bár abban nem hibádzik az alaphelyzet, hogy a néző zömmel nem tudja, ez most egy parti, vagy film. A Project X ugyanis semmi másról nem is akar szólni, minthogy egy buli fergeteges. A mozi gimnazista hősei a város legnagyobb partiját akarják megszervezni, ami megvalósul. S ezt látjuk hosszasan, vagyis, hogy mi minden történik, történhet egy buliban, miről beszélnek a fiatalok, mit csinálnak, mit nem csinálnak. A Project X olyan, mintha valaki a West-Balkánba járt volna kézi kamerával, csak a helyszín itt egy medencés kertes ház. Az alibi történetben az eredeti szereplő srácok el-eltűnnek, percekre háttérbe szorulnak, miközben táncoló fiatalok, virtuózkodó DJ-k adják az ívet. A történet pedig lelkesen a semmiből a semmibe tart.


Ha imádja a csokrokat, itt talál még belőlük!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.