Hogy néz ki egy léleklyuk?

Egy véletlen kávézás ihlette a február 29-én megnyitott kiállítást a várnegyedben található Café Miróban.

Kuslits Szonja
2012. 03. 02. 13:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kiállítás ötletgazdája Gimesy Péter művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria munkatársa. A megnyitón rövid tárlatvezetést is tartott a közönségnek, ahol többek között az is kiderült, milyen egy organikus táska és hogy néz ki egy léleklyuk.

Pogány Krisztina nívódíjas iparművész 2010-ben végzett a MOME-n, de már számos kiállítást tudhat maga mögött. Az önkifejezés eszközének tekinti a különböző véletlenszerű ecsetvonások, hímzéstechnikák, vonalak és ritmusok egyedi kompozícióit.

„Elvonatkoztatva a valóság üzeneteitől, a színek, a tér és idő egymáshoz viszonyulásából születő képek, tárgyak parányi szigeteket teremtenek„ – vallja Kriszta.

A képeit nézve egyre újabb és újabb felfedezni valót találhatunk, közelről és távolról szemlélve egyaránt tud meglepetést okozni. A textil és a festék kapcsolata új formát ölt, a rétegek kölcsönösen hatnak egymásra, és végül egy egységes egésszé olvadnak össze. Olykor a síkból kilép a térbe, természetes anyagokat használva mutat meg egy-egy hétköznapi használati tárgyat más szemszögből.

Till Zoltán festőművész 2007-ben végzett a Képzőművészeti Egyetem festő szakán, képeit korábban kiállították Pécsett, Sopronban, Szentendrén, és Spanyolországban is. Az érdeklődők az elmúlt nyolc év terméséből láthatnak válogatást. A festmények a művész különböző korszakaiból származnak, ezért más-más üzenetet hordoznak. Vannak szabad kézzel készült festmények és olyanok is, melyek gép és ember közös munkáját dicsérik. A Mozdulat című kép például egy fotó alapján készült, melyet útban Gödöllő felé, hajnalban készített a festő. A fényképezőgéppel rögzített pillanat így alakul át ember alkotta festménnyé.

Ezzel szemben a Japán lány című kép esetében már más jellegű az ember és technika kapcsolata: a festményen megjelenő fiatal lány, akit a gépek segítenek az életben maradásban, nem riadt, inkább békés, nyugodt tekintettel néz szembe velünk, kifejezve egyfajta harmonikus együttműködést.

A Japán lány egy új kép. Új irányt is képvisel?
– Igen, szeretnék portrékat készíteni. Másfél évig nem festettem, mert úgy gondoltam, hogy nincs tere, nincs olyan téma, amit fel lehetne dolgozni. Aztán eszembe jutott az ember és a technika, a modern civilizáció eredménye, a gép és az ember szimbiózisa. Valami olyanra szeretnék rávilágítani, amire a hétköznapok során nem is figyelünk. Ezt szeretném megfogni, egy nagyon lírai és erős, többrétegű dolgot.

– Hol találkozhatunk még a munkáival?
– Jelenleg leginkább magángyűjteményekben, több képem volt külföldön is, de most csak a Café Miróban állítok ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.