Az egyik ügyelő épp most jegyzi meg, hogy „ma éjjel kevesebbet alszunk”, és rögtön akad egy színész is, aki rávágja: „vagy egyáltalán nem”. Múlt éjjel a három író, Szabó T. Anna, Egressy Zoltán és Garaczi László voltak éberek, reggelre el is készült a három egyfelvonásos versenymű. Most már virraszthatnak a rendezők, Csiszár Imre, Koltay Gábor és Marton László, és persze a színészek, akik nagyrészt a Jókai Színház művészei, de három vendég is van a fővárosból, akiket nem feltétlenül színpadokról, sokkal inkább sorozatokból ismerhetünk: Cseke Katinka, Kiss Ramóna és Schlanger András vesz részt a játékban.
A szerzők közül azóta ketten már fel-fel tűntek a városban és a büfében, a harmadik versenyző még töltődik, ahogy a Békés Megyei Jókai Színház rendezője, Seregi Zoltán mondja. Ő nyitotta meg délben ünnepélyesen az eseményt, a színházbüfében, ahol szokás szerint az egész társulat megjelent. Azóta a közönség is beszivárgott a színházba, mert a próbák az előző évekhez hasonlóan most is nyilvánosak, és ez egy kisebb „színházünnep” hangulatát adja a drámaíró versenynek.
A próbákat mi is meglátogattuk, sőt hozzájutottunk a szövegkönyvekhez is, így a szemünk előtt formálódnak azok az előadások, amelyeket vasárnap este láthat majd a közönség a Jókai Színház nagyszínpadán. Képgalériánk a kora délutáni próbákon készült, amikor a legtöbben már túl voltak az olvasáson, és elkezdték berendezgetni a színpadi teret is.
Három előadás fejlődését követni – még ha csak egy napra összepréselt próbafolyamatról van is szó – izgalmas dolog, nem csoda, hogy sokan élnek a lehetőséggel, a közönség kis csoportokban kirándul a próbahelyszínek között. A tapasztalat leginkább a „mindenki másképp csinálja” közhelyével írható le: minden próbateremben más rendezői stílus, módszer, mások a prioritások, de mindenhol egy abszurd korszak emlékét idézik a történetek és a karakterek, hiszen a téma, amelyre a szerzők a darabokat írták, egy Rákosi Mátyás hatvanadik születésnapjára készült népművészeti tárgyakból álló kiállítás, amelynek anyagát most újra bemutatja a Néprajzi Múzeum.
Marton László éppen a színészeivel beszélgetett, amikor náluk jártunk. A darabbeli figurák tulajdonképpen ötletbörzén álltak össze: Marton mindenkit meghallgatott, és mindent megbeszélt. Paróka vagy szemüveg, szoknya vagy nadrág, rúzs vagy pirosító. És talán sikerült valami koncepciófélét is elkapnunk, amikor azt magyarázta a színészeknek, hogy milyen lesz a díszlet, és hogy ez mennyire meg fogja határozni az előadást: naiv, bábjátékra emlékeztető, stilizált. Marton László és csapata Egressy Zoltán darabját állítja színpadra.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!