Itt az új nemzeti muhaha

Vajon tényleg szárba szökken valamiféle életképes össznemzeti muhaha a fővárosi flaszter repedésein? Lesz új kabaré? Lesz Pesti Vicc 2.0?

thy
2012. 03. 05. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy is fel lehetne tenni a kérdést: képes-e a például a Hírcsárda szellemisége megélni a színpadon? Hiszen ami jól áll egy online álhírportálnak – a rövidség, a gyorstüzelés, a különféle eszközök variálása a képriporttól az álinterjúig –, nem biztos, hogy a deszkákra konvertálható. És még egy: elvesznek belőle vagy hozzáadnak ehhez valami pluszt a rádiókabaréban edzett szerzőtársak? A Mikroszkóp Színpadon március 2-án bemutatkozó Maguk akarták – Nem kívánságműsor című sorozat nyitóestje után a kérdések még jócskán nyitottak maradtak.


De sasazértse engedjük el az elején feltett kérdést a kritikus küldetéséről. Az intellektuális ökoszisztémán belül némiképp a rangsor végére sorolt kritikusok ugyanis hajlamosak a túlélés reményében specializálódni, így lesznek egyesek mondjuk a film, míg mások a színház, netán a kortárs tánc avatott szakértői. Ám a kabaré mint olyan nem feltétlenül képez önálló vizsgálati területet. Én legalábbis nem ismerek olyanokat, akik a „kabarékritikus vagyok” mondattal kívánnák lenyűgözni beszélgetőpartnerüket. Ennek lehet az is az oka, hogy míg más művészeti ágak szakavatott ítészei magányos cédrusként üldögélnek a nézőtéren, gondolataik büszke bástyájáról szemlélve a terepet, addig a kabaréban ez a terepmunka egy csomó hülyén rötyögő ember között folyik.


Persze a jó szemű tollforgató ebből is profitálhat, hiszen a régi, Sas József-féle előadások közönsége könnyen beazonosítható volt: egy csomó rosszul szabott öltöny felett rengő toka és a pszichedelikus színű dauerek alól kiszökkenő kacajok között tudhatta a zsurnaliszta, mire is számíthat. De ez most valami új, valami más akar lenni – a közönség például máris fiatalabb és jobban öltözött –, s nyilván nekik szóló gesztus az is, hogy a konferansziék a Dumaszínház és a Showder Klub jól ismert arcai közül kerülnek ki. Persze kérdés, hosszabb távon kikre számíthat a produkció… De ne szaladjunk ennyire előre!

A név ugye maradt, a Mikroszkóp Színpadon járunk. Megannyi sastaps épphogy elhalkult visszhangja között, a levegőben még szinte el lehet kapni Lorán Lenke kátrányos kacajának utolsó foszlányait, és talán még Bajor Imre DNS-mintája is itt lapul valahol a széksorok közé hullott bajuszkaszőr formájában. Vagyis a pesti humor zérópontján állunk, itt akar most valami újba, másba kezdeni Nádas György rendezésére és Rádiókabaréban már rutint szerzett színészgárdára támaszkodva a Thália Színház.

Az első előadás alapján úgy tűnik, hogy a külön-külön már bizonyított összetevők mixelésére esküsznek az alkotók – lehet, hogy a végén ezért érezzük úgy: se íze, se bűze nincs ennek a próbálkozásnak. Igaz, a gyomrot se feküdte meg. Mert lehet, hogy a dumaszínházasok tényleg minőségi alapokat jelentenek, és az is biztos, hogy a L’art pour L’art Társulat jó ideje igazodási pont hazánkban, és talán még az sem kizárható, hogy a magyar ember szívét a kuplé és a bohózat mindig felmelegíti, de ezek így együtt nem biztos, hogy gond nélkül egybefércelhető elemek.

Úgy tűnik, hogy a külön-külön már bizonyított összetevők mixelésére esküsznek az
alkotók – lehet, hogy a végén ezért érezzük úgy: se íze, se bűze nincs e próbálkozásnak.

Fotó: Béres Attila


Az este televíziós paródiával indult, a színpad szélein elhelyezett plazmatévéken egy reggeli (hajnali) magazinműsor kulisszáiba nyerhettünk betekintést, elalvó műsorvezetővel, kisgatyában flegmáskodó hírolvasóval. Rögtön a mélypontról rugaszkodott el a produkció: ez az egész egy általános iskolai suligála szintjét ütötte meg. A helyzetet Kovács Andás Péter mentette meg, aki konferansziéként békebeli kulturáltsággal vezette elő a következő jelenetet – és végig jó színvonalon teljesített. A fodrászatban játszódó életképről úgy tűnt: közéleti bohózat is akar lenni, meg nem is. A térdek jóleső csapkodása mindenesetre nem hallatszott közben a nézőtér felől. Az este első fele nagyjából így telt. A szerzők láthatóan szerették volna megidézni Besenyő Pista bácsi és Boborján szellemét is, a debil harmincéves „kisfiú” és az ő anyukájának abszurdba hajló párbeszéde legalábbis erre a szándékra enged következtetni. Persze előkerült később a kocsmahelyszín is, mert magyar ember legjobban azon szeret – ez most már hivatalos – hahotázni, ha saját részeg alteregóját látja viszont a színpadon. Az időnként felcsendülő zenés betéteket inkább nem említeném, leginkább a fájdalmas jelzőt juttatják az eszembe. Mondatok egymás után éneklése önmagában még nem vicces. Az este első fele nem hagyott kellemes emlékeket maga után.


Szerencsére a második blokkban mintha már látszódott volna annak kontúrja, hogy egy ilyen közéleti kabarénak mire érdemes vállalkoznia. Például arra, hogy csavarva egyet a valóságon, meséljen a nagyon is valóságos nyűgjeinkről. A második részben egy-egy abszurd ötlet már valóban alá tudott feküdni a mondanivalónak, így például abban a jelenetben, amikor egy alkotmánybíró keresi fel az óvodásokat, hogy elmesélje nekik, miről is szól az új alaptörvény. Majd ennek folytatásaként ugyanezen bíró – miután intellektuálisan két vállra fektették a felvilágosult és cinikus kölkök – otthon alkotmányos társasjátékot játszik tulajdon stréber gyermekével. Ebben a jelenetben végre volt elég ötlet, petárda és plebejus szarkazmus.

Az élet is szolgál abszurd színezetű alapanyaggal, az avasi lakótelep lakásában a szálláshelyért veszekedő Gyurcsány és Orbán közös jelenete is a valóság megemelése. Ebbe az irányba kellene tehát folytatni! A közéleti karcos kritikáról persze a hírcsárdások sokat tudnak, nem véletlen, hogy a színpadon felolvasott álhírek ezúttal is ütöttek, kár, hogy az oldal rajongói számára már nem sok újdonságot jelentettek, de hátha ez is változik majd a jövőben. Az új „népfrontos” kabaré sokat még nem mutatott fel tehát, de azért a remény nem lőtte rögtön térden magát már az első este.

(Maguk akarták! – Nem kívánságműsor. Rendezte Nádas György. Thália Színház – Mikroszkóp Színpad)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.