Ki menti meg a dédi tusrajzát?

A február uborkaszezon a kiállítási naptárban. A hirtelen jött tavasszal együtt viszont megérkezett a Képzőre a kiállítási szezon első „hóvirágja”, a Graphic Open.

Szilágyi Bundi András
2012. 03. 03. 16:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Öt közép-európai egyetem, Krakkó, Pozsony, Prága, Bécs, Budapest ás Zágráb grafika szakjainak diákjai, tanárjai mutatkoznak be a Graphic Open című tárlaton, és mutatják meg – stílusosan – , hogy mi az ábra a képgrafika világában. Az egyetemek munkái közt találunk erősebb és gyengébb alkotásokat egyaránt, azonban a kiállítás a képgrafikai technikák szépsége, a megoldások sokszínűsége miatt válik lenyűgözővé.

Rieder Gábor megnyitóbeszéde arról szólt, amiről általában a képgrafika kapcsán szoktak szólni, miszerint a műfaj komoly bajban van. Persze „bajban” ki nincs manapság? A kérdéses valójában az, egyetérthetünk-e a Flash Art Magazin fiatal főszerkesztőjével: valóban „challenge-ként” fogható fel a képgrafika és a számítógépes tervgrafika „harca”? A képgrafika igazából ugyanis nem ennek a műfajnak a kihívója (és viszont). Az igazi kihívó a képzőművészet többi műfaja: a festészet, a szobrászat. Velük szemben a képgrafika sokkal inkább vesztésre áll.




Jó húsz évvel ezelőtt a kép- és a tervezőgrafika között sokkal nagyobb volt az átjárás. A mai grafikusok középgenerációjánál (például Orosz Istvánnál) a műfajok közötti határvonal még nagyon halvány volt. A plakátművészetre ez pláne jellemző volt, elég csak az örök példát a „lengyeleket” említeni, akik amúgy a kiállítással egy időben egy másik budapesti művészeti iskolában, a BKF-en is nyomulnak.






A hagyományok tehát erősek, és ez meg is látszik. Számtalan szitanyomat és kép szól a plakátok nyelvén mind a cseh, mind a lengyel és magyar anyagban. Új jelenség, hogy egyre gyakrabban jelenik meg egyfajta műfajok közötti kifejezésmód: a képgrafikusok a fotó, a festészet, sőt a performansz-művészet és az installációk felé mozdulnak el, kevesebb az igazán klasszikus projekt, legyen az rézkarc sorozat, vagy illusztráció. Fontos hangsúlyozni az alapot, hiszen a tervezőgrafikus számára valójában egy képgrafikai vagy festészeti mű ugyanúgy „digitalizálva” válik használhatóvá a technológiák átalakulása miatt, mint egy netről leguglizott fénykép. Olcsóbb is és gyorsabb „hozott” alapanyaggal dolgozni, semmint beemelni a képbe egy társművészt.

Hol van tehát a Graphic Open 2012 igazi kihívása, a valódi „challenge”? Nem a tehetség és nem a hagyomány hiányzik. A piac. A képgrafika ugyanis nagyon kényes, és a „köznapi” halandók számára kockázatos a gyűjtése. Manapság a műkincseket befektetési céllal vásárolják, a grafika anyaga azonban elsősorban a papír, és a papír (hacsak nem tárolják speciális körülmények között) nem időtálló, mint a festmény. A befektetési célú műtárgyvásárlásnál a festészet és szobrászat előnye szinte behozhatatlan. A „dédi tusrajzát” már csak sárga foszlányként próbálhatjuk megmenteni.


A képgrafikába életét a piac lehelhetne, ahogyan annak idején a képgrafika szerepe tulajdonképpen nem is volt más, mint a középosztály számára elérhető képzőművészetet nyújtani. Egy metszetre, rézkarcra a legtöbb „jó családban” futotta, míg a festmények az „úri házakba” kerültek. Ehhez képest festményt ma – csekély kivételtől eltekintve – a sznobok vesznek, beteszik a széfbe, majd pár év múlva piacra dobják. Ha viszont nincs piac, kár arra is számítani, hogy a kultúra egyéb szereplői fogják majd felkarolni a műfajt, Mert a grafikához nem csak pénz, szem is kell. A képgrafikához mindenek előtt kifinomult ízléssel bíró vásárló, aki képes csodálni a tus vagy a hidegtű szépségeit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.