Kovalik Balázs Hannoverben rendez

Kovalik Balázs rendezésében szombaton mutatja be a Hannoveri Állami Operaház Krzysztof Penderecki A louduni ördögök című operáját.

Grund
2012. 03. 22. 15:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A premiert rögzíti az Észak-német Rádió (NDR), a felvétel április 21-én 19 órakor kerül adásba, amely interneten is hallgatható lesz – mondta Andrea Bartsch, a hannoveri színház sajtóirodájának vezetője csütörtökön.

A darabot Kovalik Balázs rendezi, aki korábban Prokofjev A három narancs szerelmese című operájának hannoveri rendezésével hívta fel magára a Hansa-város közönségének figyelmét. A német város operaházának kommünikéje szerint Penderecki alkotásával az alkotó a tömeghisztéria, a téveszmék és a politikai célok összefüggésére mutat rá. Az előadást Stefan Klingele vezényli, a karmester Luigi Nono Intolleranza 1960 (Türelmetlenség) című operájának – szintén hannoveri – magas színvonalú tolmácsolásával (Benedikt von Peter rendezésében) 2011-ben elnyerte a német színházi szövetség Faust-díját.

Aldous Huxley magyarul Loudun ördögei címmel megjelent művéből John Whiting készített drámai változatot, ebből szerkesztette operájának librettóját a lengyel komponista, Krzysztof Penderecki.

„Társadalompolitikai dráma arról, hogyan nyír ki egy kisváros, Loudun valakit, miként kerül szembe Urbain Grandier püspök a helyi és a nagypolitika erőivel és küldi halálba az a beteges szerelmi vonzódás, amelyet az Orsolya-rendi apácazárda főnöknője, Jeanne érez iránta. A Loudun ördögei nem regény, hanem valójában tényirodalom„ – mondta Kovalik Balázs. Hozzátette: az opera bemutat minden érzelmi frusztrációt, ami odavezet, hogy elkezdjünk valakit gyűlölni, boszorkányüldözést kreálni. Kovalik Balázs szerint a mai párhuzamokért nem kell nagyon mélyre ásni.

„Amint a történészek is megállapítják, Grandier egy Richelieu bíborostól induló, politikailag motivált üldöztetés áldozata egyben. A hugenották elleni küzdelemben a városok önrendelkezési jogát elvették, a bíboros a központosított hatalom megszállottjaként a1634-ben leromboltatta a városfalakat, Loudun és Grandier volt a keményen ellenállók egyike” – magyarázta Kovalik Balázs.

Mint kifejtette, mivel nem lehetett politikailag vagy egyházilag ellehetetleníteni a püspököt, végül az emocionális hisztériát használták fel ellene. „Nagyon érdekes a háromfelvonásos darab felépítése és az is, hogy 1968-ban, a diákmozgalmak fellángolása idején volt az ősbemutató Hamburgban. Magyarországon sohasem játszották, a hannoveri opera együttese pedig azért vette most elő, mert érdekes, nyitott színház és rendszeresen műsorra tűz olyan darabokat, amelyek nem tartoznak a standard repertoárhoz, mint a Bohémélet vagy az Aida„ – jegyezte meg a rendező.

A főszereplők – Brian Davis (Grandier), Khatuna Mikaberidze (Jeanne) és Edward Mout (Mignon atya) – Kovalik Balázs szerint nagy erőpróba előtt állnak, hiszen Penderecki hatalmas zenekari apparátust használt, a szokásos szimfonikus összeállítás mellé elektromos basszusgitár, orgona, zongora, harmónium és négy szaxofon szólamot is illesztett.

„A színes gregorián hangzást az apácák hisztérikus-sikoltozós jeleneteiben torzított énekhanggal váltja fel a szerző” – áll a hannoveri operaház közleményében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.