Létezik színész nélküli színház?

Létezik színész nélküli színház? Elmesélhető egy történet pusztán a tárgyak segítségével? Kálmán Eszter formabontó előadásában, a Hamupipőkében ezekkel a gondolatokkal játszik el.

Makrai Sonja
2012. 03. 13. 8:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Hamupipőke koprodukcióban készül a Táp Színházzal. Hogy jött az együttműködés?
– 2009 óta dolgozom a társulattal. Eleinte mint produkciós és rendezőasszisztens vettem részt a projektekben. Ez a felkérés tőlük függetlenül ért el engem, de azt éreztem, hogy az infrastruktúrájuk miatt érdemes lenne bevonni őket is ebbe az előadásba.

A mostani előadásnak van egy előtörténete.
– A tavalyi Temps d’Images fesztiválon tartottunk egy munkabemutatót a Hamupipőkéből. A fesztivál, amikor anyagi lehetőségei engedi, teret biztosít pályakezdő alkotóknak. Ott kezdtem a Hamupipőkével foglalkozni. A Trafó ez alapján kért fel a mostani előadásra. A történet már ekkor is kerek volt. Tulajdonképpen részleteket mutattunk be. Azóta persze sok mindenen változtattunk, vannak új jelenetek, valamit pedig időközben elhagytunk. Megkönnyíti és biztonságosabbá teszi a munkát, hogy egy munkabemutató már mögöttünk van.


– Miért pont Hamupipőke történetével akartál kísérletezni?
– Azt hiszem, a tárgyak önmagukban képesek elmesélni bármilyen történetet. A Hamupipőkének megvannak a tárgyi sarokpontjai, melyek alapján mindenki azonosítani tudja a cselekményt. A Hamupipőke számomra az ártatlanságról szól. A tiszta lány környezete miatt kiszolgáltatottá, áldozattá válik. Magasból a mélybe jut – ezt az ívet próbálom végigjárni. Bár tárgyakkal, effektekkel meséljük el a történetét, a középpontban mégiscsak az ember áll.

A dramaturgiáját, a látványvilágot egyedül alkottad meg?
– Számos segítőm van. Nagyon izgatott, hogy a stábtagok – videós, jelmeztervező, világosító, hangmester – a maguk eszközeivel hogyan mesélnék el Hamupipőke történetét. Az ötletelésekből sok mindent beépítettünk a végső verzióba.

Bár színészek nélküli előadásról van szó, a háttérből mégis emberek irányítják a színpadi történéseket.
– Minimum négy ember felel ezért, ennyi segítő kell, hogy egybefüggő jelenetfolyam alakuljon ki.

Kikből áll a célközönség?
– Olyan gyereket is el lehet hozni az előadásra, aki nem ismeri a történetet. Alapvetően azonban felnőtt, színházértő közönségnek szól. Olyanoknak, akik átlátják az eszközök sajátos használatát.

– Andersen Piros cipellő című meséjéből készítetted a diplomamunkád az bristoli egyetemen. Ott kísérleteztél először a Peter Brook-i ürestér-elmélet megfordításával, vagyis hogy mi történik akkor, ha az „egyetlen színész az üres térben” gondolatát megfordítjuk: nincs színész, a tér pedig nem üres.
– Igen, ugyanerre a tematikára épült fel az az előadás is, bár ott még szigorúbb voltam magammal. Az emberi formát, minden emberi tulajdonságot kizártam a szabályrendszeremből. Minden tárgyakkal, fénnyel volt kifejezve. Olyan szimbolikai struktúrát alakítottam ki, amely végül a nézőknek nehezen volt értelmezhető. Ebből sokat tanultam. Rengeteg hibát követtem el ennél a darabnál. Rájöttem, hogy ezt nem lehet ilyen szigorúan csinálni. Vagy használni kell az emberi formát, vagy ismertebb mesét kell feldolgozni, hogy követhető legyen mindaz, ami a színpadon történik. Alkotóként ha nem vagy valamivel elégedett, vagy nagyon tisztán látod a hibáid, addig úgysem nyugszol, amíg helyre nem hozod.


Mindig a technika felől közelítesz a színházhoz?
– Most ez a színész nélküli kísérletezés érdekel, de ez csak egy állomása az életemnek. Nagyon szeretnék színészekkel is dolgozni a jövőben, de ez a körülmények miatt egy ideig nehezebbnek tűnik. Külföldről nagyon nehéz visszatérni és itthon megtalálni a szakmában magam. Sokkal könnyebb látványtervezőnek lennem, mint tisztán színházi rendezőnek.

– Tapasztalataid alapján mi a különbség a külföldi és a hazai színházcsinálás között?
– Nem tudok a külföldről általánosságban beszélni, a brit rendszert ismerem csak. A színházat az itthoni szokással ellentétben egységesebb egészként kezelik. Ha valaki ma Angliában vett részt színházi képzésen, az alapfokon a szakma minden szegmenséhez ért, valamelyikben pedig elmélyedt, gazdag tudással bír. Ennek köszönhetem, hogy többféle dologban vehetek itthon részt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.