A Paradigma című anyag 18 művész alkotásaiból áll, s főleg az köti őket össze, hogy a technikai fejlesztések adta lehetőségek művészi továbbgondolását tartják céljuknak: nagyrészt keramikusok és fémművesek. A Konstrukció című tárlatban pedig térplasztikákat, használati és dísztárgyakat láthatunk 16 művésztől. A két kiállítás együtt a norvég iparművészet tekintetében valóban reprezentatív, hiszen 34 kortárs alkotó munkáit láthatjuk egyszerre.
Harminc–negyven évvel ezelőtt ha azt mondtuk, skandináv, akkor mintát, tehát paradigmát gondoltunk mögé. Így volt ezzel az egész világ. Nem kérdés, hogy a skandináv dizájn, vagyis a svéd, a dán és a finn modell a harmincas évektől fokozatosan, de az ötvenes évek végétől egyértelműen a követendő, minden tekintetben tökéletes iparművészet szinonimája volt. A norvégok valahogy kimaradtak ebből: az ötvenes évektől meghatározó vonulat földrajzilag ugyan közel esett hozzájuk, mégis inkább egyfajta svéd–finn párbajként élték meg.
Észre sem vettük, és elszállt negyven év. Generációk nőttek fel, s ha azt mondjuk, skandináv dizájn, akkor csak addig jutunk el, hogy tudjuk, hol van az IKEA. A bútorgyár katalógusait ma azonnal kidobjuk a postaládából, azonban a nyolcvanas években még csempészáruként hozták be Németországból, és az iparművészet iránt érdeklődő polgári családok könyvespolcain oly megbecsülésnek örvendtek, mint Féja Géza és Szabó Dezső háború előtti kötetei. Szóval 2012-ben már komoly a kérdés: mennyiben paradigma a skandináv iparművészet, tudnak-e valami olyat, amit mi nem?
Ha a Budapest Galériában kiállított tárgyakat nézzük, hamar nyilvánvalóvá válik, hogy valóban két, egymástól külön futó kiállítás egy térbe helyezése történt meg. Az egyiken a kraft, tehát a kézműves, a másikon a dizájn, tehát az érdekes, trendi tárgyak dominálnak. Utóbbiak vannak ezúttal kevesebben, holott az arány többnyire fordított, és a dizájn rovására itt is uralkodóak azok a művek, amelyek inkább különleges anyagban megalkotott képzőművészeti alkotások, semmint iparművészeti termékek. Faragott és agancsplasztikák, agyagplasztikák ezek, melyeknek esztétikai szépségük mellett használati értékük vajmi kevés, és amit itthon tömegével találni az Iparművészeti Vállalat roskadozó raktáraiban a rendszerváltás előtti évtizedekből. Ha tehát pusztán a tárgyakat nézzük, és nem látnánk a kiírásokat, szinte semmi nem árulkodna arról, hogy ez egy kortárs norvég tárlat.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!