És hogy milyen is a lengyel plakát? Mivel nem vagyunk szakfolyóirat, nem kezdenék bele hosszadalmas esztétikai fejtegetésbe. Szerencsére erre már csak azért sincs igazán szükség, mivel a Lengyel Intézet jóvoltából nemrég nyílt Tomasz Boguslawski munkáiból kiállítás, akiről egyértelműen elmondható, hogy a lengyel plakátművészet legszebb hagyományait követve alkot. Ennek a hagyománynak része például az a törekvés, hogy a plakát ne csak információhordozó legyen, hanem maga is önálló „történettel” és gondolatisággal bírjon, például úgy, hogy a hétköznapok jól ismert részleteit új és meghökkentő összefüggésbe hozza egymással. De hogy egy pillanatra egy szakértőnek is átadjuk a szót, lássuk, mit ír erről a híres plakátgyűjtő, Dydo: „A lengyel plakát, akárcsak a svájci, fontos szerepet játszott a plakát modern kori történelmében a második világháború után. Főként az 1956–1963-as, Lengyel Plakátiskola koraként ismert időszakban, amikor a lengyel plakátot, különösen a filmplakátot, a legelső helyen tartották számon világszerte. Abban az időben ugyanis mind az Egyesült Államokban, mind Nyugat-Európában a mozinak ezt a vizuális reklámelemét hamarosan jóval hatásosabb formák váltották fel a nyomtatott sajtóban, a rádióban, és a televízióban. Másképp történt mindez Lengyelországban, ahol a társadalmi-politikai valóságban mélyen gyökerező plakát túllépett a közönséges reklám keretein. A jó plakát egy sor képzettársítást hívott elő, amelyek rendre túlléptek a film címében rejlő utalásokon. Izgatta, nyugtalanná, kíváncsivá tette a nézőt, intellektuális erőfeszítésre kényszerítette.”
Boguslawski igazi intellektuális fricskagyáros, akinek játékossága mögött nagyon is fajsúlyos gondolatokra bukkanhatunk. Széttrancsírozott nyers húsból rajzolódik ki például Shakespeare Titusz Andronikuszának arca. Aztán ott van az a fesztiválplakát, ami a legegyszerűbb eszközzel ér el komikus hatást: a szakadások pimasz arcot kölcsönöznek a papírnak – ez akár magának a plakátművészetnek is lehetne a metaforája. Az üresség hirtelen tartalommal telítődik.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!