Támad a fricskagyáros!

A lengyel plakát fogalom, Tomasz Boguslawski pláne. Munkássága legjobbjaiból szemezget egy kiállítás a Lengyel Intézetben.

thy
2012. 03. 02. 17:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

És hogy milyen is a lengyel plakát? Mivel nem vagyunk szakfolyóirat, nem kezdenék bele hosszadalmas esztétikai fejtegetésbe. Szerencsére erre már csak azért sincs igazán szükség, mivel a Lengyel Intézet jóvoltából nemrég nyílt Tomasz Boguslawski munkáiból kiállítás, akiről egyértelműen elmondható, hogy a lengyel plakátművészet legszebb hagyományait követve alkot. Ennek a hagyománynak része például az a törekvés, hogy a plakát ne csak információhordozó legyen, hanem maga is önálló „történettel” és gondolatisággal bírjon, például úgy, hogy a hétköznapok jól ismert részleteit új és meghökkentő összefüggésbe hozza egymással. De hogy egy pillanatra egy szakértőnek is átadjuk a szót, lássuk, mit ír erről a híres plakátgyűjtő, Dydo: „A lengyel plakát, akárcsak a svájci, fontos szerepet játszott a plakát modern kori történelmében a második világháború után. Főként az 1956–1963-as, Lengyel Plakátiskola koraként ismert időszakban, amikor a lengyel plakátot, különösen a filmplakátot, a legelső helyen tartották számon világszerte. Abban az időben ugyanis mind az Egyesült Államokban, mind Nyugat-Európában a mozinak ezt a vizuális reklámelemét hamarosan jóval hatásosabb formák váltották fel a nyomtatott sajtóban, a rádióban, és a televízióban. Másképp történt mindez Lengyelországban, ahol a társadalmi-politikai valóságban mélyen gyökerező plakát túllépett a közönséges reklám keretein. A jó plakát egy sor képzettársítást hívott elő, amelyek rendre túlléptek a film címében rejlő utalásokon. Izgatta, nyugtalanná, kíváncsivá tette a nézőt, intellektuális erőfeszítésre kényszerítette.”


Boguslawski igazi intellektuális fricskagyáros, akinek játékossága mögött nagyon is fajsúlyos gondolatokra bukkanhatunk. Széttrancsírozott nyers húsból rajzolódik ki például Shakespeare Titusz Andronikuszának arca. Aztán ott van az a fesztiválplakát, ami a legegyszerűbb eszközzel ér el komikus hatást: a szakadások pimasz arcot kölcsönöznek a papírnak – ez akár magának a plakátművészetnek is lehetne a metaforája. Az üresség hirtelen tartalommal telítődik.


Hasonló „trükkre” épül a mostani kiállítás plakátja is, csak éppen az „elmaradhatatlan” paprika is szerepet kap rajta. Azért elmaradhatatlan, mert míg nálunk az értők a lengyelekkel a plakátra (is) asszociálnak, addig Lengyelországban a magyarok kapcsán igen gyakran ez a fűszernövény ugrik be (vicces példa: a Made in Hungaria című zenés film lengyel címe „Papryka, sex i rock'n'roll”).



Boguslawski láthatóan minden elvont fogalmat képes lefordítani a tárgyak nyelvére: a Migrén című darab plakátján egy női attribútumokkal felruházott ágymelegítő tömlő tűnik fel. De ugyanilyen könnyedséggel oszt szerepet mondjuk egy sajtreszelőre is. A szereposztás amúgy is helyénvaló, ha Boguslawskiról beszélünk, hiszen maga az alkotó is elismeri: szinte színészként tekint ezekre a tárgyakra – arról nem is beszélve, milyen komoly színházi kultúrával bír Lengyelország a mai napig. Vagyis a Boguslawski-féle plakátok nem csak hirdetik a különféle színházi darabokat, hanem maguk is „előadások”, egy-egy gondolat, ötlet megrendezése zajlik a papíron a szemünk előtt. Talán ez is a lengyel grafikus titka: minden egyik plakátja előtt állva egy történet részesei lehetünk.

(Tomasz Boguslawski kiállítása a Lengyel Intézetben. 2012. február 24. – április 27.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.