Volt egyszer egy negyvennyolc

2005-ben nagy sikert aratott egy magyar játékfejlesztő cég, amikor az oktatási minisztérium támogatásával ’48-as témájú számítógépes játékot jelentetett meg. A cég történész szakértőjének, Limpár Péternek a segítségével idézzük fel a sztorit.

thy
2012. 03. 16. 16:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A történet egy kollégiumban kezdődött. Limpár Pétert, aki ma a komáromi Selye János Egyetem oktatója – korosztálya oly sok képviselőjéhez hasonlóan – az egyetemi évek alatt rántotta magába a legendás Panzer General című második világháborús stratégiai játék. Nagyjából ugyanekkor, az ELTE egy másik karán Várhegyi Bulcsú informatikus álmodozott arról, hogy milyen jó lenne egyszer a magyar történelmi stratégiát játszani.

A történész nem sokáig hezitált, amikor 2004-ben tudomást szerzett arról, hogy Várhegyi cége olyan játék fejlesztésébe fogott, ami az 1848–49-es szabadságharc újrajátszását teszi lehetővé. Limpár jelentkezett, és hamarosan a csapatban találta magát: ő felelt ettől kezdve azért, hogy a játékosok amúgy jogos igényeit (vesszenek a Habsburgok!) sem elfeledve a hitelesség karámján belül tartsa a virtuális vérfürdőket.

Limpár szerint ugyanis az örök kérdésnek számít az ilyen játékok esetében, hogy mit engednek meg a fejlesztők a játékosoknak, hiszen – hasonlóan a sporthoz – a számítógépes stratégiai játékok is gyógyírt kínálhatnak a különféle nemzeti sérelmek enyhítésére. Erre utalva említi az Index akkor megjelent kritikáját a játékról, aminek már a címe is arra utalt, hogy most aztán majd jól el lehet kenni a szerbek száját. Nyilván népszerű lenne egy olyan játék ezek szerint, amiben nemcsak győzelemre vihetjük honvédjeinket, hanem azzal a lendülettel mondjuk a franciákat is az Atlanti-óceánba toljuk, majd bevesszük Londont, de talán mégis jobb nem kapitulálni a történelmi hűség előtt.


A készítők a legnehezebb fokozatot illesztették a valós történelmi tényekhez, a könnyebb verziókban – számítva a fiatalabb korosztályokra, illetve a kevésbé elszánt játékosokra – a magyar győzelem egyszerűbben elérhető. A jogos győzelmi igényeket pedig az orosz beavatkozás kikapcsolásával elégíthetik ki a legkönnyebben a felhasználók, akik így egy alternatív történelmet játszhatnak el.

Éppen ezért a történész-szakértő egyik feladata az volt, hogy számításokat végezzen azzal kapcsolatban, adott hónapokban mekkora lehetett a honvédség létszáma, milyen erőt lehetett képes felvonultatni a magyar hadvezetés. Ha mondjuk valamelyik játékos serege túl gyors ütemben fejlődik, üzenetet kap, ami a toborzási idő meghosszabbodásáról tájékoztat a fegyverhiányra hivatkozva.

A játék 2005-ben jelent meg, és komoly médiahátszelet kapott. Limpár szerint nehéz megbecsülni a tényleges adatokat, többek között azért is, mert a letöltéseket lehetővé tevő Sulinet-szerver többször is összeomlott a nagy érdeklődésnek köszönhetően. Annyi mindenesetre biztos, hogy a százezret meghaladja azoknak a száma, akik letöltötték maguknak a játékot. Biztatóak voltak a kezdetek, különösen annak fényében, hogy az akkori oktatási minisztérium is láthatóan elkötelezte magát az ismeretterjesztés ezen nem szokványos, de annál szórakoztatóbb módja mellett.


A Huszár Games ezek után joggal tervezett hosszabb távra. Pro Libertate! címmel el is készült a következő játék, amely ezúttal a Rákóczi-szabadságharc csatáit kínálta a játékosoknak, avagy Limpár Péter fogalmát használva, a „fotelhadvezéreknek”. A minisztérium időközben elveszítette érdeklődését, és ez nyilván a sajtóvisszhangokat is érintette, úgyhogy hiába jött még ki valamivel később a Hunyadi hadai, egyelőre nem sikerült végigvinni a korábban dédelgetett nagyszabású tervet – bár teljesen még ma sem mondtak le róla. Az lett volna ugyanis a cél, hogy a magyarság hadtörténelmét attól kezdve dolgozzák fel, hogy eleink a Kárpát-medencébe érkeztek, egészen a XX. századig.

Annak idején a Huszár Games nem csak a hazai piacban bízott. Tudni kell, hogy a hatszög alapú, körökre osztott stratégiai játékok piaca bár viszonylag szűk, de rajongói megbízható, kiszámítható piacot jelentenek. A Huszár Games ’48-as játékának angol nyelvű promóciós változata nem is startolt rosszul, nagyjából negyvenezer példány lelt gazdára angol nyelvterületen. A jövő azonban itt sem tűnt biztatónak, hiszen – és ezért nem lehet őket kárhoztatni – az angolszász piacok vásárlóit sokkal inkább meg lehet fogni a második világháborús játékokkal, erre viszont a Huszár Games csapata nem érzett túl nagy hajlandóságot.

Azt pedig, hogy mennyire nem volt elvetélt gondolat, hogy az ilyesféle stratégiai játék „tanít-nevel-szórakoztat”, mi sem mutatja jobban, minthogy Limpár a mai napig használja az oktatásban azokat a térképeket, amiket még a fejlesztések hevében dolgoztak ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.