A lány, aki „átépítette” magát dzsesszzenésszé

Az MNO megtalálta az egyetlen olyan professzionális dzsesszzenészt, akinek építészdiploma is a kezében van. Jelenleg Ausztriában és Amerikában öregbíti kis hazánk hírnevét.

2012. 04. 21. 13:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Március végén bemutattad Ausztriában a Nameless Love című albumodat. Hogy sikerült a koncert?
– A bemutató március 28-án volt a Wein & Co. Borszaküzletlánc Mariahilfer Strassén lévő koncerttermében. Elővételben elkelt 80 jegy, a helyszínen pedig még váltottak úgy harmincan. Telt ház volt figyelmes közönséggel; meg voltam lepve, és örültem neki. Zenei szempontból is jól sikerült az este, sok pozitív visszajelzést kaptunk.



– Gondolom, volt nálad néhány korong az első albumodból. Fogyott?

– Elég sok CD-t sikerült eladni, az online értékesítés pedig még csak most kezdődik.

– Felkészülés az estére: nappal ücsörgés az építészirodában, este próba a zenészekkel? Hogyan egyezteted össze eredetileg tanult és másodjára választott hivatásodat?

– A helyzet az, hogy két éve parkolópályára tettem az építészetet. Csak a zenei tanulmányaimra, a tanításra, a zenélésre, a gyakorlásra, a komponálásra koncentrálok. A két dolog valóban nagyon nehezen összeegyeztethető, hiszen az építészet rettentő idő- és energiaigényes szakma – a zenélés pedig szintén, amennyiben valaki tényleg professzionális szinten szeretné művelni. Korábban párhuzamosan jártam dzsessztanszakra és építészirodába, de nehéz rajzolás közepén azt mondani, hogy most koncertre vagy órára kell mennem. A bemutatót egyébként egyetlen zenekari próba előzte meg, de a Nameless Love elkészítése egy évig tartott.



Várjunk! Egyetlen próba?
– Ehhez a fajta zenéhez a próbák számánál sokkal fontosabb, hogy a játék közben létrejöjjön a varázs, a dalok elkezdjenek maguktól élni. Itt vagy stimmel a „kémia”, vagy nem. Ezért annyira fontos nagyon jó zenészekkel játszani.

Hát igen, jó zenészek… Honnan tud egy dzsesszprojektbe egy építészlány elismert és keresett zenészeket becsábítani?
– A zenekar összeállításában nagy segítségemre volt egy fantasztikus brazil gitáros, Alegre Corrêa, akivel több közös dalunk is hallható a lemezen. Alegrével 2009 őszén ismerkedtem meg egy koncerten, és azóta gyakran találkozunk örömzenélés és dalszerzés céljából. Nagy hatást gyakorolt rám a saját kompozícióim megírásában az ő ösztönös muzikalitása, az a játékosság és alázat, ahogy a dallamokat formálja, hangszereli és játssza. Alegre vetette fel az ötletet 2010 decemberében, hogy rögzítsük a közös szerzeményeinket, illetve az én balladáimat; segített a megfelelő zenészek kiválasztásában és meghívásában is.

Hogyan fogadták a zenésztársaid, hogy építészként fogtál zenélésbe?
– Dzsesszzenészek között nem ritka, hogy van egy másik szakmájuk is, de végzett építészmérnökkel még nem találkoztam. A legtöbb zenészkolléga a valódi elszántság jeleként értékeli, hogy egy ilyen nehéz egyetemi szak befejezése után váltottam. Manapság azonban a zenészek legtöbbjének legalább ennyire elszántnak kell lennie, nem könnyű ebben a szakmában boldogulni.

Állandósult a csapat, amit a brazil gitárossal „összetrombitáltatok”?
– Ezt a balladaprogramot szeretném a továbbiakban is a lemezen közreműködő zenészekkel játszani, azonban ez nagy kihívás, mert mindegyikük nagyon elfoglalt és keresett, de minden erőmmel azon vagyok, hogy sikerüljön.

Jut eszembe, miért pont Bécs? Építészek és muzsikusok egyaránt nehéz helyzetben vannak itthon. Ehhez van köze?
– Még a Műegyetemen töltött éveim alatt kezdtem kijárni. Egy építészirodában voltam gyakornok; számomra egyértelmű volt, hogy a diploma megszerzése után visszajövök. Egy évig jártam Bécsben konzervatóriumba, majd 2008-ban felvettek a linzi Bruckner Egyetem dzsessztanszakára. Innentől volt egyértelmű, hogy zenélni szeretnék. A mérnöki tanulmányokat egyáltalán nem bánom: megtanultam logikusan gondolkodni, tervezni, problémát elemezni és megoldani, küzdeni, csapatban dolgozni, 48 órán keresztül alvás nélkül rajzolni… szóval csupa értékes dolgot.

Visszakacsintanál még az építészmunkára?
– Szép lenne, ha a zenei projektek között időnként érdekes feladatokban is részt vehetnék. De nem tudom, ennek jelenleg mennyi esélye van.

Lapozzon tovább!
---- Oldal címe ----

Lépkedjünk egy kicsit még visszább. A Műegyetem egyike a leginkább időigényes iskoláknak. Hogy sikerült a zenélést összefésülni a 48 órás kényszerű ébrenlétekkel?
– Az egyetem alatt tagja voltam két zenekarnak; jártam az Újpesti Erkel Gyula Zeneiskolába dzsesszének- és zongoraórákra; legalább heti egyszer elmentem úszni – enélkül nem bírta volna a hátam a rajzolást. Utólag visszagondolva ez valóban nem kevés dolog, de valahogy mindenre jutott idő. Megtanultam nagy hatékonysággal dolgozni. És valószínűleg ez volt az a szakasza az eddigi életemnek, amikor a legkevesebbet aludtam.



Gimiben hogy döntötted el, hogy végül építészkar lesz ebből, nem pedig dzsessztanszak? Vagy akkor már tudtad, hogy az is meglesz előbb-utóbb?
– 17 évesen azon kaptam magam, hogy állandóan az épületek homlokzatait nézem a gimnázium felé sétálva. Beiratkoztam a Műegyetem rajz előkészítőjére, és a döntés ezután magától értetődően jött. Énekórákra az első egyetemi félév alatt kezdtem járni, ezért a zenei egyetem akkor még egyáltalán nem volt kilátásban. Az építészkar vége felé kezdett el foglalkoztatni egy zenei képzés lehetősége, és a gondolat, hogy életem végéig bánnám, ha nem merném megkockáztatni a továbblépést a „nagyon ügyes hobbizenész” szintről.

A szüleid mit szóltak, hogy annyit zongorázol, „miközben tanulnod kéne”?
– A muzsikálásnak nagyon örültek. Szüleim nagy dzsesszrajongók, és igazából ők voltak, akik kiskoromban ezzel „megfertőztek”. Az egyetem alatt az volt a megállapodás, hogy a zenélés nem mehet a tanulás rovására, és ez nagyjából így is volt. Az építészkart ugyan 6 év alatt fejeztem be az előírt 5 helyett, de ez a 7 és fél éves átlagos tanulmányi időhöz képest gyorsnak számít. Amikor úgy döntöttem, hogy a zenélésből fogok élni, eléggé megijedtek a szüleim, de amikor észrevették, hogy komolyan gondolom és minden követ megmozgatok, hogy ez sikerüljön, pláne még az első gyümölcsök meg is értek, akkor megnyugodtak.

Milyen előképzettséged van, illetve hogy s mint derült ki, hogy nem szabad elengedni mellőled a zenét?
– 7 éves koromtól, 4 év kihagyásával folyamatosan tanulok zongorázni, az általános iskolában és a gimnáziumban pedig végig énekeltem kórusban. Gyerekkori zenei tanulmányaim egyik legfontosabb elemének tartom, hogy Kodály-módszerrel tanítottak énekelni. A szolmizációnak nap mint nap hasznát veszem, sokszor ezzel a metódussal tanítok én is. Újpesten 4 évig jártam Éliás Gyulához énekórákra, nagy szerepe volt abban, hogy az éneklést igazán megszerettem. A linzi egyetemen kaptam nagyon sok biztatást és megerősítést abban, hogy jó dolgokat csinálok a zenében, és útmutatást arra nézve, hogyan tudok továbbfejlődni. A zene mellett az én döntésem tart, illetve az a szenvedély, amit a legtöbb zenész érez.

Visszatérve az albumra, eléggé piano hatása van, nem az a tipikus szombat esti bulizene, sokkal inkább meghitt vagy magányos vacsorák aláfestésére ajánlanám.
– Az album hangulatát a dzsesszballadák és bossa novák sajátos sodrása határozza meg. A legtöbb dal az én szerzeményem vagy Alegrével közös kompozíció. Ezeket a dalokat az elmúlt két évben írtam, mindegyik nagyon erősen kötődik egy érzelemhez, egy lelkiállapothoz, a hallgatók tehát egyfajta zenés naplót kapnak a kezükbe. Remélem, hogy célba ér a zene őszintesége, illetve az a szándék, hogy a dallamokat, dalokat úgy próbáltuk eljátszani, hogy nem több és nem kevesebb hangot szólaltattunk meg, mint amennyi éppen szükséges a zene életre keltéséhez.

Naplóírás… Ilyen egyszerűen is komponálsz? Csak kinyitod a „könyvet”, és folynak bele a melódiák, verssorok?
– Többnyire nagyon emocionálisan viszonyulok a zeneszerzéshez. Eszembe jut egy téma, egy dallamfoszlány, és megpróbálom előcsalogatni a tudatalattimból. Ez valóban többszöri nekiülésre valósul meg, egy dalon néha egy hétig is gondolkodom, és egyszerre olykor csak pár ütemet írok le. A szöveg többnyire a dallammal együtt születik meg, de vázlatosan teljesen biztosan készen van, mire a dallam és a harmóniák elkészülnek.



Áruld el, melyik a kedvenced a tizenegy dal közül!
– Nehéz kérdés. Talán az Alegrével együtt komponált Awakening.

És a Felülről fúj az őszi szél népdalfeldolgozás? Hogyan ízlett a Gulasch odakint? Kapnak még a magyar konyhából, vagy egyszeri próbálkozás marad?
– Mindenkinek nagyon tetszett. A magyar nyelv nagyon egzotikusan cseng a nem magyar anyanyelvű hallgatóságnak. Egy pár másik népdallal is foglalkoztam már, mert nagyon szépnek tartom őket, és az is érdekel, hogyan lehet ezeket a régi motívumokat új hangzásvilágba ágyazni.

Elegendő alkalmad adódik koncertezni?
– Fix helyem nincs, ahol állandó rendszerességgel fellépnék, de szeretek kicsi, akusztikus formációkkal játszani hangulatos bárokban vagy más helyeken. Adtam már koncertet vasárnap délután a barátaim tetőteraszán, múlt hónapban pedig egy bicikliműhelyben. Ha a kiszemelt térnek jó a kisugárzása és az akusztikája, az már elég ahhoz, hogy ideális koncerthelyszín váljon belőle. Persze a célom a versenyzongorás, jó nevű klubokba bejutni, az viszont sehol sem könnyű.

Itthon hallhatunk-e valamikor?
-Nagyon remélem, hogy már nyáron – egy gitárossal duóban –, aztán pedig és ősszel és télen is, a teljes zenekarral.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.