Aki látott a gyerekek szemével – Elhunyt Palásthy György

Életének 82. évében meghalt Palásthy György filmrendező, a Hahó, Öcsi!, A szeleburdi család és az Égigérő fű című filmek alkotója.

Tölgyesi Gábor
2012. 04. 16. 14:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Balázs Béla-díjas filmrendezőt rövid, súlyos betegség után Budapesten érte a halál. Temetéséről később intézkednek.


Filmes pályája kezdetén komédiák rendezőjeként volt ismert. Első önálló rendezése a Mindenki ártatlan? című vígjáték volt 1961-ben, ezt követte 1963-ban a Meztelen diplomata, Rejtő Jenő Vesztegzár a Grand Hotelben című regényének feldolgozása.

Még filmfőiskolás korában határozta el, hogy vígjátékokat rendez – alkatilag vonzódott a műfajhoz. A hatvanas évek társadalmi jelenségei, amelyek a vígjátéki témákat adták, azonban a szatirikus megoldások felé vonzották a rendezőt. Ám a szatíra egyre inkább ellenőrzött műfajjá vált, a valós helyzeteket a magyar filmesek olyan beállításban mutatták be, amelyek a társadalom röhejét váltották ki – és a humortalan hatalom nemtetszését. Palásthy György legutolsó vidám filmje, Az örökös (1969) kapcsán találkozott a cenzúrával: a film befejező részét a bemutatás érdekében újra kellett forgatnia.

Ekkor váltott a családi film műfajára. Talán abban a reményben is, hogy a politika beleszólásának legkisebb kockázata a gyerekfilmeknél adódik. Ám a magyar családok állapotának felmutatása nem minden esetben járt megjegyzés nélkül az illetékes minisztérium részéről.

Több gyerekfilmmel a társadalomba való beilleszkedést, a szülő-gyerek kapcsolat témáját vetette fel, hőseit többször a csoda segíti, de a gyerekeknek azt is megmutatta, az élet nem csupa vidámság: amikor elveszítenek egy féltett tárgyat, egy kedves állatot, elveszítik a szeretett nagyszülőt. És nem minden sikerülhet úgy, ahogy azt eredetileg elképzeltük.

Palásthy György első gyerekfilmje, a Varázsló (1969) azt próbálta sugallni, hogy igenis vannak csodák − a gyerek szemében minden hétköznapi jelenség csoda. A következő film, a Hahó, Öcsi! (1970) elgondolása: kopottas valóságunk mégiscsak színes, meg kell mutatni, az életben mennyi színt érdemes észrevenni. Ha egy gyerek megáll az utca sarkán, látszólag nem csinál semmit, csak a levegőbe bámul üres tekintettel, az a gyerek nem unatkozik, hanem valami olyasmit néz, amit a fásult felnőtt már nem láthat meg.

Az Égig érő fű (1976) című filmben egy gyerek veszi észre, hogyan lehet megteremteni a boldog öregség környezetének lehetőségét. A Tótágas című musicalben (1978) a gyerekek egy nap arra ébrednek, hogy a szülők elmenekültek a városból, mert nem bírtak csemetéikkel. Ott vannak egyedül a gyerekek, és mindent maguknak kell megoldaniuk, ami korábban a szülők feladata volt. A Szeleburdi vakáció (1987) című filmben óriási lelkesedéssel és erőfeszítéssel a gyerekek egy hajót bocsátanak vízre. Szenzációs kaland, a hajó végül mégis elsüllyed. A tanulság: azok a csalódások, amelyek az életben várnak ránk, elviselhetők, túlélhetők, a kapcsolataink ugyanúgy megmaradhatnak. A családok összetartó ereje nemcsak a szép emlékek, hanem a közös veszteségek is lehetnek.

A Szeleburdi vakáció után sok évvel készítette el
Páskándi Géza meseregényéből utolsó gyermekfilmjét, a Szalmabábuk lázadását (2001). A köztes időben nem készült gyermekfilm Magyarországon – és utána még sok évig. Retúr című filmjében (1996) színésznagyságokkal mutatta be a nyugdíjasok mellőzöttségét, méltóságát.

Sok generáció nőtt fel értelmes, kedves történetein. Hiányozni fog.


Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.