Az éhezők viadalából trilógia lesz

Az Alkonyat után új tiniklasszisra lelt Hollywood Suzanne Collins regényeiben. Az éhezők viadala mozitrilógia is lesz.

kgy
2012. 04. 03. 11:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Második hete tart Az éhezők viadala töretlen sikere a világ mozijaiban, Magyarországon is. Az USA-ban 248 millió dolláros (világszerte 362 milliós) bevételével már most az Alkonyat sorozat legnagyobb kihívójának tekintett film új fejőstehene lehet a hollywoodi filmgyártásnak. Bár Az éhezők viadalába kódolva volt a siker, a gyártó Lionsgate stúdió óvatosan a mozi fogadtatásától tette függővé a további részek elkészítését.

A connecticuti születésű Suzanne Collins 2008-ban jelentette meg Az éhezők viadala című regényét, amelynek két folytatásával, a Futótűzzel és a Kiválaszottal jó érzékkel szólította meg a fiatalokat. A bestseller-listákat hetekig uraló, milliós példányszámban értékesített könyvek fókuszában egy jövőben játszódó Amerika fiataljai állnak, akik egy autoriter társadalomban, diktatórikus körülmények között élnek, s tévénézők milliói előtt kell halálos játszmát vívniuk.


Az éhezők viadala persze nem fedezi fel a meleg vizet, de ezt nem is állítja. A történetben messziről akad némi kritikai attitűd – persze az eddigi tinifilmekhez képest óriási mélységei vannak – , de azért alapvetően a klasszikus romantikus hangszerelés, valamint a halálos játék az igazán hangsúlyos. A két és fél órás filmben az expozíció például túlzottan elnyújtott, amennyiben a regényben ez indokolt felvezetés, megfelelő jellemábrázolással és karakterépítéssel, itt mégis csak valamiféle suta késleltetés a beharangozott élethalálharchoz. A kiválasztás folyamata, a szereplők megismerése lehet a cél, de egészen a felkészülés képsoráig a néző akaratlanul is úgy érzi, lopják az idejét. A sematikus cselekményvezetés miatt ugyanis nyilvánvalóan kiderül, ki lesz a legnagyobb ellenfél, ki a szimpatikus tömegarc, s érzelmi húrok is megpendülnek, miközben mindent és mindvégig a protagonista szemszögéből látunk. Utóbbit Jennifer Lawrence alakítja, aki már A hallgatás törvényében is bizonyította, korosztálya egyik legtehetségesebbje, ráadásul egy húszévesen kapott Oscar-jelöléssel már nem kell agyonidegeskednie magát a karrierjét illetően. Az éhezők viadalát uralja, minden pillanatban érte aggódunk, vele vagyunk, s mellette még látványosabban háttérbe szorul a hősszerelmes Josh Hutcherson – akit egyébként korábbi dolgaiból szeretünk, itt viszont nem túl meggyőzően téblábol a vásznon.


Amikor elkezdődik a tévéshow, Stanley Tucci kikarikírozott műsorvezetői virtuozitása, s előtérbe kerül a jövő divatdiktátorának popkulturális agyrém világa, kezd igazán atmoszferikussá válni a film. A lényeg mégis maga a csata, amikor tizenkét fiú és lány kezdi el egymást gyilkolni. Láttunk már ilyet, a távol-keleti Battle Royalban, de maga az embervadászat aktusa ismerős lehet számos filmből. Ezúttal a legfőbb kihívás Gary Ross rendező számára egyértelműen az volt, hogy korhatáron belül tartsa a mozit, vagyis a mészárlásokat ennek megfelelő mértékig, megfelelő vizualitással mutassa – mégiscsak kiskorúak ölnek kiskorúakat. A rendezőként tizenöt év alatt mindössze (a Pleasantville és a Vágta után) harmadik játékfilmjét készítő Ross maximális profizmussal oldja meg feladatát, az izgalmas suspense szakaszban látványosak a leszámolások, ötletesek és változatosak a jelenetek, itt sikerül a legjobban megfogni a könyv hangulatát. A nézőt még a nyilvánvaló lezárás sem zavarja, izgul, amikor izgulnia kell. Egyedül talán a tévé szereposztó hatalma, a médiakritika kaphatott volna több hangsúlyt, valahogy nincs kellőképpen érzékeltetve, hogy végső soron a nézettségért készítették el ezt a tévés valóságshow-t, amely valamiféle aberrált Big Brother a jövőben, s jelzi, hogy ha a tévézés ezen az úton halad tovább, sok jóra nem számíthatunk.

Az éhezők viadala pillanatok alatt vált igazi tinikedvenccé, s biztosítja a következő két év nagy kasszasikerét (ha a harmadik részt netán új szokás szerint két epizódra bontanák, akkor három évre). Ez egyúttal a tinifilmek új generációját indíthatja el egy evolúciós úton, ahol túllépünk a gyerekcsínyek és infantilis történetek világán, előre a felnőtté válás véres és alternatív irányába.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.