Felpofozták a fél világot

Kilencvenes évek. Tombolt a grunge-őrület, majd a Korn első lemezével kiosztott egy–két pofont. Mázsás nóták 1994-ből.

Lippai Roland
2012. 04. 20. 6:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akadt egy-két banda, amelyet szívesen hallgattam akkoriban: a Nirvana vagy éppen a Pearl Jam megkerülhetetlen volt. Sokakat neveztek grunge-zenekarnak, mert abban volt a nagy lóvé. Visszanézve vicces, hogy mindenki kötelezően „szakadt” és „depressziós” volt; olyan szomorkásan nézett az összes, amúgy pillanatok alatt lemezmilliomossá vált arc, hogy a gyanútlan szemlélő tényleg megsajnálta őket. Na, ennek a nagy össznépi sírásnak a végére tett pontot a kilencvenes évek elején egy metamorfózison átesett zenekar, amely végül is Korn néven helyezte új alapokra metálzenét. Hála nekik ezért.


Ross Robinson papa dirigálta az első (meg amúgy a második) lemez felvételéit. Dicséretére legyen mondva, hogy ez a mély és vastag hangzás még manapság is üt. A Jonathan Davis hangjával megerősített banda az első – Korn címet viselő – lemezére tizenkét dalt pakolt fel. Ezek egyenként is mázsás súlyúak, összességében pedig olyan érzetet keltenek az emberben még ma is, mintha nagyon lassan, de mégis megállíthatatlanul közeledne az a bizonyos soktonnás dízelmozdony.

Senki ne várjon Slayer-gyorsaságú szerzeményeket. Éppen ellenkezőleg: sem a dalok sebessége, sem komplexitása nem emlékeztet az „igazi” metál zenekarok őrületeire. Lassan, megfontoltan vezetik elő a dalokat, szépen kihasználva a szupermélyre hangolt hangszerek adta lehetőségeket. A dalszerkezetek sem tartogatnak semmi újat, nincs túlvariálva a dolog: főleg az E és az F hangok dominálnak – melyek már egy alig pár éve pengető kezdő gitárosnak sem okozhatnak nagy gondot, hacsak nincsen botkeze –, a riffek megjegyezhetőek. Ugyanakkor a gitárosok nagyon szépen kiegészítik egymást, a cincogás vagy éppen a jól kitalált dallamok mindig éppen ott vannak, ahol a dalszerkezet megkívánja.


A lemez a Blind című csapással indul, amelynek kezdő riffje azóta is etalon. Érdemes végighallgatni a lemezt; az ének egyszerre dühös és agresszív, senkit sem hagy hidegen. A Daddy című nóta fel lett turbózva Jonathan sírásával, melyet szépen meghallgathatunk a lemezen is. Na igen, hogy ebben mennyi volt a PR, az sosem derül ki. Talán nem is fontos.

Lehet utálni és szeretni is ezt a zenekart, és tény az is, hogy mára – nekem legalábbis – túlságosan nagy sztárok lettek. A harmadik lemezig figyeltem őket komolyabban, ami utána következett, nem fogott meg, hiába zseniális zenészek. Ennek ellenére ma is több van bennük, mint a legtöbb metálzenekarnak nevezett, összeeszkábált formációban valaha is lesz.

A sorozat korábbi cikkei itt olvashatók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.