„Impresszionista” tavaszt él meg idén Párizs

Az Orsay-múzeumban Degas és az akt címmel nyílt kiállítás, az Orangerie-ben Debussy – egy impresszionista zeneszerző – a téma, a Marmottan-múzeumban Berthe Morisot vásznai láthatók, a közeli Givernybe Maurice Denis képei csábítanak.

TK
2012. 04. 16. 7:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kor mestereiről szóló életrajzokhoz pedig Dominique Bona járult hozzá új kötettel. Az író, akinek korábbi biográfiája Berthe Morisot-ról nagy sikert aratott, Deux soeurs (Két nővér) című új kötetében a 19. század végén élt alkotókat összekötő családi szálakat bogozza szét a Lerolle nővérek, Yvonne és Christine pályájának megrajzolásával.

Mint azt a párizsi Le Figarónak elmondta, az ő szerepükkel előző könyvének írása közben ismerkedett meg. A nővérek, akiket Renoir az impresszionista festészet egyik közismert remekén a zongora előtt örökített meg, két Rouart testvérhez ment férjhez. Julie Manet pedig, aki Berthe Morisot és a festő Édouard Manet testvérének házasságából származott, egy harmadik Rouart fivérrel kötötte össze a sorsát. Berthe Morisot fiatalon influenza áldozatává vált, ám halála előtt két barátjának, a költő Mallarménak és a festő Renoir-nak gondjaira bízta a 17 éves Julie-t.

A Lerolle család és a Rouart-ok kulcsszerepet játszottak a 19. és 20. század fordulójának művészeti világában. Szoros kapcsolatban álltak Berthe Morisot-val és Degas-val is, aki úgy tekintett ezekre a fiatalokra, mint saját gyermekeire. A festő gondolata volt a Lerolle lányok összeházasítása a Rouart fiúkkal. A Lerolle-szalonban a kor képzőművész és zenész hírességei közül gyakran megfordult a festő Maurice Denis, Eugene Carriere, Odilon Redon, Bonnard, Vuillard, a zeneszerző Debussy és Ernest Chausson, a költő Paul Valéry, az író André Gide is. Debussy a Lerolle család szalonjában játszotta el először Pelléas halálát, mielőtt operáját bemutatták volna.

Dominique Bona könyvével azt is érzékeltetni akarta: puszta előítélet az a vélemény, hogy a burzsoázia érzéketlen a művészet iránt, hiszen soraiból került ki számos impresszionista művész, Berthe Morisot pedig egy prefektus lánya volt – igaz, Renoir plebejus származású volt. A Lerolle-ok és a Rouart-ok a művészetért rajongó nagypolgárok, akik nem spekuláció céljából vásároltak műalkotásokat. Henri Rouart és Henry Lerolle maga is festő lett.

A szerző cáfolni kívánta azt a hiedelmet is, hogy az impresszionizmus az amerikai vásárlóknak köszönheti sikerét. Igaz, hogy a tengerentúlról érkezettek az új irányzat számos remekét vásárolták meg, de az első komoly vevők franciák voltak, a Rouart és a Lerolle család fantasztikusan biztos érzékkel gyűjtötte az 1870–1880-as években az új iskolák vásznait. Gauguin boldogan látta, hogy képeit e gyűjtők nemcsak megvásárolták, hanem ki is állították.

Amikor Renoir 1897-ben megfestette a két Lerolle lányt, 18, illetve 20 évesek és boldogok voltak. Biztonság, gazdagság, szépség és sok kiemelkedő személyiség vette körül őket: Yvonne Rimszkij-Korszakov négykezesét adta elő hol Gide, hol Debussy oldalán. Maurice Denis az ő figurájukat festette a Theatre des Champs Elysées menyezetére.

A Renoir-kép azonban hamis ígéretet jelentett, a házasságokkal a lányok sorsa zsákutcába jutott. Az akkori társadalomban a szülőktől, majd a férjüktől függtek, és a 19. század fordulóján még a felvilágosult burzsoázia sem volt híve a nők emancipációjának, önálló művészi karrierjének. Yvonne lehetett volna énekesnő vagy zongoraművész, s amikor ezt a család nem nézte jó szemmel, elválhatott volna – de ő ezt nem vállalta, inkább öngyilkos lett.

Dominique Bona számos korabeli levélre, dokumentumra alapozta érdekes könyvét. Egy bánata van: a két nővér egymás közti levelezése elveszett, megsemmisítették. Pedig talán abból lehetett volna a legtöbbet megtudni félbemaradt ambícióik drámájáról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.