Ki kell beszélni a történelmi fájdalmakat

Wlodzimierz Niederhaus szerint a történelmi tragédiák feldolgozása a filmesek feladata is. Interjú az egyik legnagyobb lengyel stúdió igazgatójával.

Szathmáry István Pál
2012. 04. 26. 15:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Rózsa nagyon erős és őszinte film. Ezzel kicsit mintha kívül állna a lengyel történelmi film fősodrán, hiszen teljesen nélkülözi a pátoszt és a heroizmust.
–Tény, hogy sok történelmi film inkább a látványosságra törekszik. Ez a film viszont a lengyel történelem fájó pontjáról jól mesél. Nem titkolom, ezt az időszakot nem is kis mértékben, de szégyelljük. Úgy gondolom, hogy itt az ideje felhagyni a szőnyeg alá söpréssel.

Maradjunk a szégyennél. Évek óta kavarnak vitát az olyan könyvek, amelyek a lengyelek által a világháború alatt elkövetett bűneseteket tárják fel. Nagy botrányt váltottak ki például Jan Tomasz Gross munkái a zsidóság elleni lengyel atrocitásokról. A filmesek mintha óvatosabbak lennének. Producerként el tudna képzelni egy filmet ilyen kényes témában?
– Valószínűleg a jövőbe lát, hiszen az egyik producer kollégám most fejezte azt a filmet, ami Gross író munkája alapján készül.

A Rózsa is kényes témát feszeget. Milyen volt a visszhangja?
– A lengyel média szinte egyhangúlag kiáltotta ki jónak a filmet, és tudomásom szerint nem születtek kritikus recenziók. Hasonlóan Amerikához vagy Franciaországhoz, nálunk is létezik filmakadémia, amely szakmai alapon ítéli oda a díjakat. Ebben az évben nemcsak tőlük kaptunk elismerést, hanem a közönségdíjat is elnyertük. Ritkán történik meg, hogy a szakma és a közönség ugyanazt a filmet választja.

A lengyel köztársasági elnök és kísérete 2010. április 10-én vesztette életét légi katasztrófában Szmolenszknál. A tragédia körülményeit illetően a mai napig heves belpolitikai viták dúlnak Lengyelországban. Az idei filmtavasz vendége volt Antoni Krauze is, aki most erről a kényes témáról forgat filmet. Milyennek ítéli ezt a vállalkozást?
– Producerként – éppen a botrányízűség elkerülése miatt – talán azt mondanám, várjunk még egy ilyen filmmel. A lengyel társadalomban azonban olyan nagy a feszültség, Krauze pedig annyira professzionális rendező, hogy valószínűleg én sem tudnék nemet mondani hasonló helyzetben.

Készített filmet a besúgás lélektanáról és a testüket áruló plázacicákról is. Mintha tudatosan keresné a kényes témákat…
– Banális lesz a válaszom: a forgatókönyv alapján döntök. De valóban, az utóbbi években tényleg egyre inkább a történelemmel összefüggő munkák felé fordultam. Nem állítom, hogy a könnyed humorra nincs szükség, de én olyan témákat keresek, amelyekben van többlet. Az egyik most készülő filmem például a háború idején játszódik, két nő egymás iránti érzéseiről szól, a másik pedig nagyon is aktuális témát dolgoz fel, hiszen Belorusszia áll a középpontjában. Arról szól, hogyan töri meg az egyén életét a totalitárius rezsim.



Úgy tudom, Lengyelországban tarolnak a hazai gyártású romantikus komédiák, a nézők pedig visszatértek a moziba, és szép számban vesznek jegyet a hazai filmekre. A kritikusok viszont időnként hiányolják a nemzetközi fesztiválsikereket.
– Igen, tavaly 13 millióan váltottak jegyet a hazai filmekre, ez hatalmas fejlődés. Szerencsére fesztiválsikerekről is lehet beszélni azért. Agnieszka Holland Oscar-díjra jelölt Sötétségben című filmjét említhetnénk. A Rózsa is kapott közönségdíjat nemzetközi filmfesztiválon. A stúdiónkban gyártott filmek eddig 140 országban jártak a különböző fesztiválok és szemlék kapcsán.

Érdekes látni, hogy milyen „hollywoodias” külsőségek között zajlik egy ideje a filmfesztivál Gdydiában: vörös szőnyeg, sikoltozó tömeg, villanó vakuk. Egyes lengyel színészek pedig arról panaszkodnak, hogy a lesifotósok megkeserítik az életüket. Mennyire kell komolyan venni ezt a változást, és mi lehet az oka?
– Nem tulajdonítok túl nagy jelentőséget ennek. Az említett vörös szőnyeggel kapcsolatban inkább megmosolyogtató az igyekezet, hogy ha már Amerikában és Cannes-ban is ez megy, akkor legyen nálunk is. A színészek pedig valóban népszerűbbek, amióta ennyi film készül, és természetes, hogy ebből a bulvársajtó is kiveszi a részét. Van, aki ezt elfogadja, és van, akit ez zavar. Bizonyos változásokról tényleg lehet beszélni a lengyel filmgyártásban, hiszen jó ideje már a szabadpiac szabályai között élünk. Korábban inkább az alkotói-rendezői mozi volt nálunk a jellemző, most viszont nyugati mintára inkább a produceri mozi korszaka felé tartunk. Nyilvánvaló, hogy a film művészet is, de egyben áru is, azzal kell tehát sakkozni, hogy miből legyen több a végén a termékben.


Mekkora szerepet játszik a politika a lengyel filmszakmában?
– Nem túl nagyot, szerencsére. Ha olyan filmek készülnének, ami a politikusok szerint jó, komoly bajban lennénk (nevet). Az állam nem szól bele abba, milyen filmek készüljenek. Létezik egy Lengyel Filmintézet, ahová beérkeznek a filmtervek, majd szakértői bizottságok döntenek az egyes támogatások mértékéről. A népszerű romantikus komédiák például nem támogatást, hanem kölcsönt kapnak az államtól, amit a forgalmazás során befolyt összegből fizetnek vissza. De például a már említett belorusz témájú filmünk esetében maga a kulturális miniszter döntött úgy, hogy külön támogatást biztosít a produkciónak, mert fontosnak érezte a film mondanivalóját.

Ön szerint mi az oka annak, hogy alig akad lengyel–magyar koprodukció?
– Sajnálom, hogy így van, hiszen ki tudnánk egészíteni egymást, mindenekelőtt az adott film költségvetésének előteremtésében, és több lenne a néző is. Azért vannak jó példák. Említhetném a Duna-művelet című vígjátékot, amit a csehekkel együtt készítettünk a 68-as katonai beavatkozásról. Részt vett benne Jiri Menzel mellett sok neves cseh színész, komoly nemzetközi sikert aratott. Ha létezik egy jó forgatókönyv, akkor nem is értem, mi a koprodukció akadálya, de nyilván létezik ilyen, hiszen akkor nem tartanánk itt.


Mekkora hangsúly esik Lengyelországban a dokumentumfilmekre? Azért is kérdezem ezt, mert sok játékfilm mintha át is vállalná azt a szerepet, amit korábban az ilyen filmek töltöttek be.
– A mi stúdiónknál a dokumentumfilm első helyen szerepel, hatvan éve gyárt lengyel filmeket. Itt kezdtek a nagy nevek, mint például Jerzy Hoffman vagy Krzysztof Kieslowski. Tény azonban, hogy manapság a dokumentumfilm inkább a tévé képernyőjére szorult vissza. Volt olyan elképzelés nálunk, és majdnem meg is valósult, hogy egy külön dokumentumfilmes tévécsatorna jöjjön létre. Ugyanakkor egyre több fiatal ismeri fel, hogy érdemes a dokumentumfilmmel foglalkozni, hiszen segíthet a nemzetközi bemutatkozásban is. A Lengyel Filmintézetben külön kezelik a műfaj támogatását azért, nehogy a játékfilmek támogatása a dokumentumfilmek rovására történjen.

(Az interjú elkészítésében nyújtott segítségéért köszönet illeti Takács Malgorzatát)



Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.