– A Rózsa nagyon erős és őszinte film. Ezzel kicsit mintha kívül állna a lengyel történelmi film fősodrán, hiszen teljesen nélkülözi a pátoszt és a heroizmust.
–Tény, hogy sok történelmi film inkább a látványosságra törekszik. Ez a film viszont a lengyel történelem fájó pontjáról jól mesél. Nem titkolom, ezt az időszakot nem is kis mértékben, de szégyelljük. Úgy gondolom, hogy itt az ideje felhagyni a szőnyeg alá söpréssel.
– Maradjunk a szégyennél. Évek óta kavarnak vitát az olyan könyvek, amelyek a lengyelek által a világháború alatt elkövetett bűneseteket tárják fel. Nagy botrányt váltottak ki például Jan Tomasz Gross munkái a zsidóság elleni lengyel atrocitásokról. A filmesek mintha óvatosabbak lennének. Producerként el tudna képzelni egy filmet ilyen kényes témában?
– Valószínűleg a jövőbe lát, hiszen az egyik producer kollégám most fejezte azt a filmet, ami Gross író munkája alapján készül.
– A Rózsa is kényes témát feszeget. Milyen volt a visszhangja?
– A lengyel média szinte egyhangúlag kiáltotta ki jónak a filmet, és tudomásom szerint nem születtek kritikus recenziók. Hasonlóan Amerikához vagy Franciaországhoz, nálunk is létezik filmakadémia, amely szakmai alapon ítéli oda a díjakat. Ebben az évben nemcsak tőlük kaptunk elismerést, hanem a közönségdíjat is elnyertük. Ritkán történik meg, hogy a szakma és a közönség ugyanazt a filmet választja.
– A lengyel köztársasági elnök és kísérete 2010. április 10-én vesztette életét légi katasztrófában Szmolenszknál. A tragédia körülményeit illetően a mai napig heves belpolitikai viták dúlnak Lengyelországban. Az idei filmtavasz vendége volt Antoni Krauze is, aki most erről a kényes témáról forgat filmet. Milyennek ítéli ezt a vállalkozást?
– Producerként – éppen a botrányízűség elkerülése miatt – talán azt mondanám, várjunk még egy ilyen filmmel. A lengyel társadalomban azonban olyan nagy a feszültség, Krauze pedig annyira professzionális rendező, hogy valószínűleg én sem tudnék nemet mondani hasonló helyzetben.
– Készített filmet a besúgás lélektanáról és a testüket áruló plázacicákról is. Mintha tudatosan keresné a kényes témákat…
– Banális lesz a válaszom: a forgatókönyv alapján döntök. De valóban, az utóbbi években tényleg egyre inkább a történelemmel összefüggő munkák felé fordultam. Nem állítom, hogy a könnyed humorra nincs szükség, de én olyan témákat keresek, amelyekben van többlet. Az egyik most készülő filmem például a háború idején játszódik, két nő egymás iránti érzéseiről szól, a másik pedig nagyon is aktuális témát dolgoz fel, hiszen Belorusszia áll a középpontjában. Arról szól, hogyan töri meg az egyén életét a totalitárius rezsim.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!