– Mikor született meg a gondolat, hogy 3D-s változat készüljön a Nyóckerből?
– A Nyócker után kezdtünk bele az Egill című filmbe, amelyet öt éve készítünk, 3D-ben gyártjuk, így ott már ismerkedtünk ezzel a technikával. Mégis kísérletezéssel indult az egész, ugyanis az eredeti filmben megalkotott látványvilágot – például a papírkivágásos technika miatt – nem könnyű 3D-re adaptálni. Kicsit olyan viszont a hangulata, mintha színházban lennénk, ettől még progresszívabb a végeredmény. Novák Erik előbb beleásta magát a 3D rejtelmeibe, majd nekiállt gondolkodni azon Bóka Igorral, az eredeti rajzfilm technikájáért is felelős alkotóval, hogy hogyan lehetne a Nyóckert ily módon leporolni, mit lehet az eredeti történettel kezdeni ebben az új környezetben. Elsősorban tehát kettejük munkáját dicséri a Nyócker 8D, én ebben a munkában már nem voltam olyan intenzíven benne.
– Dramaturgiai változás is történt?
– Igyekeztünk kicsit feszesíteni a történeten, mert bizonyos pontokon didaktikusnak hatott. Emellett Erik átalakította a lineáris struktúrát, rengeteget vágták az eredeti anyagot.
– Nem félrevezető a Nyócker 8D elnevezés a címben? Robert Rodriguez már kitalálta a 4D-t, s ettől mintha lenne egy olyan üzenete, hogy a három dimenziónál többet kínál a Nyócker.
– Gyártás közben jutott az eszünkbe ez az áthallás a címre és a VIII. kerületre. Az előzetesben grafikai elemekkel egyértelművé tesszük, hogy a kerület a nyolcadik, a dimenziók száma pedig három.
– Lehet esélye a Nyócker 8D-nek külföldön?
– Az eredeti forgalmazáskor elmaradt az angol szinkron elkészítése, most erre is szeretnénk sort keríteni, és ez egyúttal lehetőséget kínálna a külföldi blu-rayes értékesítésekre is.
– És mi a helyzet az Egill-lel? Megvan már a premier időpontja?
– A Magyar Mozgókép Közalapítvány leállása után az egész projekt megtorpant, egy évig vártunk, hogy mi fog történni. A stábot egy idő után nem tudtuk tovább összetartani, mindenkinek meg kellett valamiből élnie, így gyakorlatilag szétszéledt a gyártási csapat. Jelenleg áll az Egill gyártása, de szerencsére bármikor folytatható, csak a hiányzó finanszírozást kellene pótolni. A külföldi koproducerek – izlandiak, lengyelek – egyáltalán nem boldogok a kialakult helyzet miatt, és sok kellemetlenségünk is származik a pillanatnyi állapotból. Miután öt évünk ráment az Egillre, nekünk is nehéz ez a patthelyzet. A Magyar Nemzeti Filmalap Zrt.-hez mindenesetre beadtunk egy pályázatot, és előrehaladott tárgyalásokat folytatunk a befejezésről. Ha minden szerencsésen alakul, 2013-ra lehet kész az Egill.
Múlt héten két olyan 3D-technikával tuningolt filmet is vetíteni kezdtek a hazai mozik, amelyek korábban kasszasikert arattak: a Titanicot és a Nyóckert. A filmekről bővebben itt olvashat.