Ölték egymást a színházért

Akkora siker volt a Színházak Éjszakája, hogy végül szinte kudarcba fulladt.

rKissNelli
2012. 04. 01. 15:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Múzeumok Éjszakájából kiindulva garantálni lehetett az érdeklődést, de a végeredmény talán még az előzetes várakozásokat is felülmúlta. Annyira, hogy ki lehet mondani azt is: kicsit elszámolták magukat a szervezők az első Színházak Éjszakájával kapcsolatban. Szombat este a fővárosi fenntartású budapesti színházak nyitott ajtókkal, kulisszatitkokkal, alkalmi produkciókkal és korábbi népszerű előadásaikkal várták a közönséget – illetve a közönségnek azt a részét, aki egyáltalán befért valamelyik programra.

Akárcsak a Gombold újra 2.0 divatbemutatóján, ahol már délután öt óra körül sem lehetett megközelíteni a helyszínt, pedig a Millenáris nem az a kimondottan aprócska, meghitt kis sarok. Megfordulhat az ember fejében, hogy a program az ingyenesség miatt is vonzott ekkora közönséget, de ez a magyarázat rögtön kútba esik, ha arra gondolunk, hogy a Színházak Éjszakája egyáltalán nem volt ingyenes, szombat este mégis ugyanazt találtuk a belvárosi teátrumokban, mint a Millenárison: szabályos emberölés folyt, ekkor már nem a jegyekért, hiszen azokat az utolsó darabig eladták, hanem csupán a bejutásért. A Katona József Színház Kamrája előtt a következő utca sarkáig állt a tömött sor, az Örkény Színház bejáratánál az árkádok alatt szorongtak az emberek, a Radnóti Színház előcsarnokában levegőt kapni sem lehetett, nem hogy megmozdulni.

A legtöbb színházban volt előadás is ezen az estén: külön erre az alkalomra készült performansz, vagy valamelyik népszerű darab ismétlése, de a színházak auláiban és a bejáratnál egyáltalán nem látszott meg annak a színházteremnyi embernek a hiánya, akiket sikerült bent elhelyezni, mert nagyjából még kétszer annyian szerettek volna bejutni valamilyen programra.

A legjobban valószínűleg azok jártak, akik félredobták a műsorfüzetet, és minden izgalmasnak hangzó, előre kiszemelt attrakcióról lemondva spontán kezdtek el barangolni, hátha beleütköznek valami olyan eseménybe, ahol elférnek, és látnak-hallanak is valamit. Mi az Örkény Színházban kezdtük az estét, ahol a színház fiatal művészei énekeltek kávéházi színpadon, zongora-és gitárkísérettel, a századelő slágereitől Red Hot Chili Peppers-szám magyar feldolgozásáig sok minden előfordult a repertoáron. Az előcsarnokban a színészek árulták a jegyeket, a nagyszínpadon pedig fényképek készültek a jelentkezőkről a 2010-es POSZT többszörös nyertese, a Kasimir és Karoline című előadás jelmezbe öltözött szereplőivel, Szandtner Annával, Csuja Imrével és Polgár Csabával.

Közben a Katona József Színházban Kiss Eszter irodalmi műsora ment: ide már csak a fejünket sikerült bejuttatnunk az ajtórésen át, hogy meghallgassuk, mit mesél a tanárnős jelmezbe öltözött színésznő Vajda Jánosról és a szerelméről, Gináról, akit Esterházy Miklós szeretőjének nevelt a mostohaanyja, mégis egy orosz cirkusztulajdonos műlovarnő-feleségeként végezte, végül egy bécsi közkórházban halt meg szegényen és elfeledve. Voltaképpen csak egy átlag feletti irodalomóra volt ez az előadás, ennek ellenére a csilláron is csüggtek a nézők.



A szomszédos Katona Kamrában kevésbé jártunk jól, itt ugyanis öt perces váltásokban nézhetett a közönség „Színházi Peepshow-t”: a nézők kis ablakokon keresztül figyelték a színészeket, a jöttünkkor éppen Arthur Schnitzler és Adele Sandrock színésznő levelezéséből hallhattunk részleteket, a takarásból, miután a közönségnek fenntartott helyekre képtelenek voltak bejuttatni minket a kilométeres sorok miatt.

Ez persze nem a színházak hibája, és nem is biztos, hogy előre lehetett látni ezt az emberáradatot. Voltak teátrumok, akik lelkiismeretesen regisztráltattak, és a honlapjukon már a Színházak Éjszakája kezdete előtt jelezték, hogy bizonyos programjaik beteltek. Arról már nem ők tehettek, hogy a közönség úgy gondolta: ha ezekre nem is, majd valamilyen más produkcióra mégiscsak bejutnak, ha már egyszer vettek belépőt. És igazuk is volt valamilyen értelemben, mert szinte mindig történt valami a színházakban a kiscsoportos programokon kívül is: zenés műsorok, sört csapoló vagy jegyet árusító színészek, már ha sikerült hozzáférnünk valamelyikhez.

Végül még bejutottunk egy Szellemvasútnak nevezett kulisszák mögötti idegenvezetésre az Örkény Színházban is. Ez volt talán a legkedvesebb dolog ezen az estén, a színészek mini-jeleneteket játszottak a saját backstage-életterükben: Csuja Imre Babitsot szavalt az öltözőben, Pogány Judit asztal alatt dudorászó sötétben látó tündér volt, láthattuk búsulni Budapest utolsó dohányzó színészét – mielőtt a mai nappal hivatalosan bezár a dohányzóhelyiség – és azt is, hol szokott szunyókálni a színház igazgatója, Mácsai Pál.



A tumultus és a rengeteg várakozás után némi felülüdülést jelentett az utolsó körünk a Radnóti Színházban. Nem mintha itt meg lehetett volna mozdulni az előcsarnokban, mert éppen Kováts Adél tartott színházi sminkbemutatót, felvillantva néhány fogást, amivel a sminkesek segítenek a színésznek, hogy tényleg más-más ember lehessen minden előadásban.


A színházteremben viszont legalább a földre le tudtunk ülni, hogy belenézzünk Szervét Tibor egyszemélyes produkciójába. Ezen az estén életvezetési tanácsokat adott az önként jelentkező nézőknek, és közben sok mindent elárult magáról is: mesélt arról, hogyan küzdi le az indulatait, hogyan szokott le a cigarettáról, és hogy mit kezd a lámpalázzal. A közönségének napi húsz perces önvizsgálatot tanácsolt, amikor ki-ki szembesítheti magát a legutóbbi igazságtalan vagy hisztérikus húzásával. A lámpalázra pedig népszerűtlen, de hatásos receptje van: tudni kell, és el fog múlni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.