Ilyen például az izlandi Sjón, aki Björk dalszövegírója, és Lars von Trier-filmek betétdalai is dicsérik a munkáját. Ezek a nevek pedig, úgy tűnik, nagyon jól hangoznak Magyarországon. Sjón könyvbemutatóját is az északi országok közös standján tartották szombaton, és dacára annak, hogy a kötet már nem is tekinthető harmatfrissnek (tavaly év végén jelent meg), mégis akkora közönség zsúfolódott össze, hogy az már a stand teherbírásának a határait feszegette.
Hasonló népszerűség jutott a díszvendégnek, Claudio Magrisnak is, függetlenül attól, hogy könyvbemutatón, Európai Matinén vagy más beszélgetésen vett részt. Az olasz szerző már szombaton azt mondta: kezdi úgy érezni, hogy érdemein felül kényeztetik. Rajta kívül nyilván a díszvendég országok, Svédország, Dánia, Norvégia, Finnország, Izland és Grönland szerzői kaptak nagy figyelmet a közönség részéről. Sőt, volt olyan író is, akinek a hiánya feltűnt, és talán nem csak nekünk: ilyen volt például A Norrlandi Akvavit című regény szerzője, Torgny Lindgren, akire még a szervezés végső fázisában is számítottak, végül Svédország mégsem delegálta a szerzőt.
A népszerűségi csúcsot viszont tényleg a krimiszerzők tartották. Hogy ennek – a skandináv, illetve inkább északi krimi bőségének és népszerűségének – mi lehet az oka, arról külön beszélgetést is szerveztek szombaton. A krimiszerzők – a világszerte jól ismert Hakan Nesser, a magyarul először megjelenő Agnete Friis–Lene Kaaberbol szerzőpáros és Leena Lehtolainen – maguk próbálták megválaszolni ezeket a kérdéseket. Született is mindenféle elmélet, de az egyik legfontosabb titkukat ők maguk talán nem is ismerik: egyszerűen csak annyi, hogy mindannyian szimpatikus és üdítően érdekes személyiségek. Bármelyikük műveinek a minőségéről lehet vitatkozni – ez a művek sorsa –, de ők négyen az egyik legfrissebb, legtermészetesebb társalgást produkálták ezen a fesztiválon. A sikerük kulcsát sok egyéb mellett a jóléti társadalomban látják: mivel nagy a biztonság ezekben az országokban, nagy az írói kedv is a viszonylag ritkán előforduló bűncselekmények feldolgozására. Agnete Friis, a Cigányátok és a Gyerek a bőröndben egyik szerzője szerint pedig a skandináv országok ítélkezési gyakorlata is befolyásolja őket: itt a bűnelkövető indokainak megértése a kulcskérdés, és ez Friis szerint az északi krimiszerzőkre is jellemző. Ugyanolyan fontos nekik eljutni a tragédia okához, mint a gyilkos személyéhez, és fontosak a gondosan kidolgozott karakterek. Ez a sok mindenre kiterjedő figyelem – amelybe belefér nemcsak az elkövető, hanem a detektív egyénisége és magánélete is – már-már a realista regényekhez teszi hasonlóvá ezeket a krimiket.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!