– Úgy gondolom, hogy manapság egyre inkább érzelmek nélküli világban élünk. És ha valaki ilyen módon izolált a világban, akkor csak magára számíthat. Ráadásul az a tapasztalatom, hogy világszerte egyre több ember él elszigeteltségben. Marlen Haushofer regényíró már a hatvanas években is erről beszélt. Azt akartam megmutatni a filmemben, hogy a változást magunkban kell elkezdeni. A fal az emberek között húzódó láthatatlan válaszfalat jelképezi, ami miatt képtelenek vagyunk egymást elérni.
„Nem akartam sci-fit készíteni, sokkal inkább pszichológiai drámát,
ami a lelkünk túléléséről szól”
Fotó: Székelyhidi Balázs
– Miért egy ötven évvel ezelőtt született regény alapján nyúlt az elszigetelődés témájához?
– A regényt 1986-ban vettem először a kezembe, és annyira magával ragadott, hogy egyetlen éjszaka alatt elolvastam. Rögtön úgy éreztem, hogy filmet kell készítenem belőle, akkor azonban több akadálya volt a rendezésnek. 2003-ban sikerült megszereznem a megfilmesítés jogait, és francia filmesekkel elkezdtünk dolgozni a forgatókönyvön. Német nyelvterületen nagyon ismert regényről van szó, de nem tudtam, hogy a határokon kívül hogyan fogadják az alapanyagot. A berlini Ökumenikus zsűri díj azt mutatja, hogy végül sikerült a regény egyetemes mondanivalóját a vásznon is megjeleníteni.
– Filmre kellett vinnie az ábrázolhatatlant: ami regényben működik, a vásznon gyakran kudarcot vall. Milyen ötlete volt ennek feloldására?
– Nem akartam sci-fit készíteni, sokkal inkább pszichológiai drámát, ami a lelkünk túléléséről szól. A fal a regényben érzékletesen, hideg üvegfelületnek van leírva, és valami hasonlót nekem is láttatnom kellett a kezdeti konfrontáció magyarázatául, de aztán egyre inkább kézzel foghatatlanná tettem, és igyekeztem időtlenné alakítani a cselekményt. Ezért van például az egyik jelenetben az idős pár is, akik a megakadt pillanatot jelenítik meg. Ami magát a falat illeti, tudtam, hogy nem képi, hanem hangi ábrázolást akarok. Egyszer a barátaim mesélték, hogy a Föld sugárzásának van hangja, amit úgy kell elképzelni, mint egy elektromagnetikus mezőt. Amikor meghallottam laboratóriumi keretek között, rögtön tudtam, hogy ezt keresem.
– A film egyetlen szereplőre van építve. Hogy esett a választása Martina Gedeckerre?
– Nagy fejtörést okozott a megfelelő színésznő kiválasztása. Ráadásul Martina a felkérés idején épp Szabó István Az ajtó című filmjét készült forgatni. Furcsa volt, mert már élő szerződésünk volt, amikor jelezte, hogy szeretne részt venni egy másik forgatáson, ami nagyon fontos lenne számára a rendező személye miatt. Először nem nagyon tetszett a dolog, de amikor elmondta, hogy Szabó Istvánról van szó, rögtön beleegyeztem.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!