Ráfordult a fináléra a 19. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál, amely szombaton az ünnepélyes díjátadóval zár majd. A háromtagú nemzetközi zsűri – Kocsis Ágnes filmrendező, Muhi András producer és Stefan Laudyn fesztiváligazgató – hét filmből álló versenyprogramból választja ki a legjobb mozit. Ebből kettő, Joachim Trier Oslo, augusztus és Ruben Östlund Play című filmjei a következő hetekben országos moziforgalmazásba is kerülnek. Az Oslo, augusztus ugyan címével emlékeztethetne a tavalyi nyári tömeggyilkosságokra, ezzel szemben egy oslói fiatalember útkereséséről szól, költői, melankolikus történet egy generációról, amely elveszettnek érzi magát a világban. A Play ennél erőszakosabb darab, amelyben 12 és 14 év közötti fekete fiatalok sorozatosan fosztják ki a plázákban lézengő jómódú, náluk pár évvel fiatalabb svéd gyerekeket Göteborgban. A film zavarba ejtő nyíltsággal szól a burkolt és nyílt erőszakról, a gyerekekről, a manipulációról, faji és erkölcsi kérdésekről – megtörtént eset alapján.
Erőszakosságból nincs hiány a Mocskos szívekben sem, amely szintén megtörtént események alapján készült. Ebben a filmben a második világháború után Brazíliában élő japánok nem fogadják el a hírekből a felkelő nap országának kapitulációját, mindenkit levadásznak, aki elárulja a hazáját. A Klip című filmben a szexualitás dominál. A pornográf képek, a virtuális valóság és az erőszak bűvkörében élő tinédzservilágot bemutató film egy tinédzserről szól, akinek a mindennapjait a szex, a kábítószerek és a céltalanság tölti ki egy szerbiai kisvárosban. A versenyprogramon kívül láttuk a magyar Jelinkó Márton finn alkotását, a Tartozást, amelyben egy tinédzser testének áruba bocsátásával próbálja tartozását rendezni, de még így is összeakad egy erőszakos behajtóbandával. Ehhez képest a 17 lány tinédzser főszereplői csak unatkoznak és szeretethiányosak a francia tengerparti kisvárosban, ezért vállalkoznak 16 év alatt tömeges terhességre. Hiába, az élet kegyetlen, erőszakos és kiüresedett képet mutat a fesztivál filmjei alapján.
A filmvetítések mellett a fesztiválra meghirdetett szakmai programok közül három már le is ment az elmúlt napokban. Kedden a visegrádi országok filmkészítéséről szerveztek kerekasztalt, és megismerhettük a 22. Mediawave programját is. A lengyel zsűritag, egyben a Varsói Filmfesztivál igazgatója, Stefan Laudyn előadásán arról mesélt, hogyan lett Varsó A kategóriás mustra.