Csak mattrészeg suhancok? – Tükörben az Y-generáció

Mattrészeg suhancok, smároló csajok, agyonpiercingelt srácok. Tényleg csak belőlük áll a mai huszonéves generáció?

eRGé
2012. 05. 16. 14:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi az az Y-nemzedék? A hetvenes-nyolcvanas években születettek? Vagy épp a kilencvenes-kétezres évek gyermekei? Annyi bizonyos: az X-nemzedék utáni, ezredfordulós generációról van szó, s ki-ki eldöntheti, pontosan ki tartozik bele ebbe a körbe. „A mai tizen-huszonévesek” – értelmezi a fogalmat Jurkovics Kriszti, az Y Media Team szerkesztője. A filmes csoport a mostani magyar fiatalokat leginkább foglalkoztató témák nyomába eredt, dokumentumfilmjeikkel tükröt állítva a nemzedék, saját nemzedékük elé.


„Az Y-generáció nagyon más, mint az előttük járó nemzedékek, nem ismerik őket, nincsen elegendő kapcsolódási pontjuk feléjük” – kezdi Csányi Márton, a médiacsapat vezetője, amikor a fiatal tagokkal beülünk egy kávéra a Ferencieken. A történet a Pázmány bölcsészkaráról indult: a kommunikáció és filmszakos diákok először a tanulmányaik alatt készítettek egy filmet, majd kapcsolatba léptek még két filmes-tévés fiatallal, így állt össze a Csányi Mártonból, Nyárai Gerzsonból, Meruk Marcellből, Jurkovics Krisztiből és Nagyistók Mátéból álló Y Media Team. Bár 18 és 23 év közötti az életkoruk, a tapasztalt filmesek tájékozottságával keresik a témákat.

„A fiatalokat érintő számos társadalmi probléma nem jelenik meg a médiában” – mondja Csányi. Az Y Diagnózis filmjeivel azonban el akarják kerülni azt a csapdát, hogy „három őszülő szociológus egy unalmas stúdióban hümmögjön a mai fiatalokról” – teszi hozzá. Cenzúrázatlanul, kendőzetlenül akarják bemutatni maguknak a fiataloknak, s persze a tanároknak, szülőknek, szakértőknek és laikusoknak a mostani fiatalok világát.

„A filmek a fiatalokról szólnak, de nem feltétlenül csak nekik” – magyarázza Nyárai Gerzson, a csapat riportere. A már feldolgozott és feldolgozandó témák között szerepel a fiatalkori alkoholizmus, a szexualitás, a drogok, az énképzavarok, a bűnözés, a netfüggőség vagy akár az elvándorlás ügye. Az egy-egy témáról szóló filmjeiket öt-hat perces epizódokban adják le a neten, amelyek minden hónap végére összeállnak egy félórás tévéműsorrá. Az első téma az alkoholizmus, a következő témák sorrendjéről pedig a nézők szavazhatnak. A Y Diagnózishoz dizájnos honlapot és persze Facebook-csoportot is kreáltak.

Most akkor mi az az Y-generáció?


Az alkoholizmusról szóló első epizód ugyanakkor fölvet kérdéseket, ezzel ők is tisztában vannak. A csapat kiment a budapesti éjszakába, és odatartotta a kamerát a bandázó fiatalok elé. Mattrészeg suhancok, smároló csajok, agyonpiercingelt srácok mondják a magukét – mintha a filmesek az extrémre, a botrányra hajtanának rá. „Mi csak kimentünk a Deákra, és másfél perc alatt ebbe ütköztünk” – válaszolják a hatásvadászat kritikájára.

A filmesek szerint erről a világról nem tudnak sem a szülők, sem a tanárok, így ideje, hogy mindenki szembesüljön vele; ugyanakkor elismerik, hogy filmjeikben igyekeznek a kereskedelmi és közszolgálati jelleget keverni. „Csak szeretnénk, hogy a fiatalok is megnézzék a filmeket, nem az asztalfióknak szántuk őket és úgy tűnik, nem is fog a fiókban maradni, mert 5 nap alatt majdnem 50 000 ember megnézte a műsorunk első rövid epizódját.” A félórás filmekben azonban mindig lesznek megszólaló szakértők, tudósok, orvosok vagy épp papok is.

A Y Media Team egyik kisfilmje az alkoholizmusról:


Az alkoholizmusról szóló következő epizódban arról lesz szó, mennyire tartják be a boltokban a 18 év alattiak alkohollal való kiszolgálásának tilalmát. Az alkoholizmus egy elhallgatott népbetegség: nincs, vagy elveszett az ital kultúrája Magyarországon. Iszunk, de nem beszélünk róla. És persze az sem mindegy, hogy ha már iszunk, mennyit iszunk” – mondja Nagyistók Máté, a csapat operatőre. „Vége az érettséginek, a vizsgaidőszaknak, jön a nyár, a féktelen bulik ideje. Szeretnénk, ha úgy vágnánk neki ennek a pár hónapnak, hogy mindenki jól érzi magát, mégse történjen meg olyan, hogy valaki felelőtlenül veszélybe kerül az ivás miatt” – teszi hozzá Kriszti.

A Y Diagnózis szerint az alkoholizmus, a drogfogyasztás létező társadalmi jelenségek, csak nem beszélnek, vagy nem tudnak róla beszélni a családok, az idősebbek, sőt a fiatalok sem. Az alkoholizmusról szóló első filmjüket levetítették egy budai gimnáziumban. „Áhítattal nézték a filmet, aztán próbáltunk beszélgetni róla” – meséli Gerzson. „Pont volt egy piás balhé a gimnáziumban, a film sebeket tépett fel.” A filmesek nagyon is kíváncsiak a visszajelzésekre, a reakciókra: az Y Diagnózist máris tanárblogok ajánlják a kollégáknak, visszajelzéseket, leveleket küldenek az alkotóknak, így kezd terjedni a filmek híre.

„Rengeteg meleget és hideget kapunk. Ma egy újságíró azt kérdezte tőlünk, hogy nem gondoljuk-e, hogy az első rész egyik helyszíne, az Alagút teteje nem véletlenül van lezárva, azzal, hogy ott forgattunk, esetleg rossz példát mutatunk a fiataloknak. Valóban veszélyes kiülni oda, de lássunk tisztán: nem miattunk másznak ki oda a srácok. Egy dolgot valóban kiírhattunk volna a képernyőre: Ne próbáljátok ki otthon!” Nyárai Gerzson hangsúlyozza: „Nem megoldani, hanem felvetni akarjuk a problémákat, amikről nem beszélnek, nem vitatkoznak eleget – pedig nem távoli, nagyon is közeli problémákról van szó.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.