Iráni kihívója akadt az osztrák Hanekének

Ma délelőtti vetítése után Cannes-ban esélyessé lépett elő Abbas Kiarostami filmje, a Like Someone in Love.

kgy
2012. 05. 21. 16:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár az osztrák Michael Haneke továbbra is a favorit, a ma délelőtti vetítést követően az iráni Abbas Kiarostami romantikus darabja vált az első számú kihívójává a 2009-es Arany Pálma-díjas rendezőnek. Kiarostami mozija egy idős férfi és egy fiatal escortlány találkozásáról és viszonyáról szól Tokióban. A Hollywood Reporter elismerően beszél Kiarostami darabjáról, bár a melankolikus darabot elsősorban az artmozik közönségének ajánlja. A Guardian kritikusa ezzel szemben lehúzza a filmet, ugyan a szép képeket, és erős színjátszást nem vitatja a szerző, szerinte túl hirtelen szakad le a színházi függöny, s mintha a Like Someone in Love folytatásért kiáltana, frusztráltan hagyja a film végén a nézőt.



Kiarostami sikerét most már a francia Jacques Audiard elé helyezik, aki az első napokban még afféle sötét lóként Arany Pálma-esélyes is volt. A francia Rust and Bone-t egyelőre magasztalják a kritikák: a Variety egy gyengéd, és mégis realista love storyként aposztrofálta az egy törött kezű bokszoló és láb nélküli kardszárnyú delfin oktató afférját. A Guardian kritikusa szerint a film megérdemli, hogy elárasszák díjakkal, a Screen International pedig dicséri a rendezőt és színészeit, külön kiemelve a női főszereplő Marion Cotillard alakítását. A szakmabeliek egyetértenek abban, hogy a hagyományos műfaji sematizmust okosan és tudatosan hagyja hátra megindító alkotásában a rendező, s máris komoly nemzetközi karriert jósolnak a belga Matthias Schoenaertsnek.


Ám mindez egyelőre hiábavaló, mert eközben az osztrák Haneke filmjére 11/10-es arányban lehet fogadni, vagyis a rendező győzelmét gyakorlatilag borítékolják a fogadóirodák. A kritikusok hiába találtak több veretes darabot az eddig vetített filmek között, a fesztiválkörforgás hagyományai nem nagyon szoktak a papírformára rácáfolni. Figyelemreméltó ugyanakkor, hogy az eddig bemutatott filmek egyike sem tudta egyértelműen meggyőzni a közvéleményt, s nincs olyan egyöntetűen szakmailag ünnepelt darab, ami mellé könnyedén állhat a közönség is. S azt sem szabad elfelejteni, hogy az esélyes darabok mindegyike hasonló témákkal kísérletezik: érzelmekkel, emberi kapcsolatokkal, kiüresedett viszonyokkal. A klasszikus történetmesélés eszközeit pedig szerzőiséggel igyekeznek változatossá tenni.


További cannes-i híreink itt érhetők el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.