Mégsem volt önálló zseni Shakespeare?

Valószínűleg a színdarabíró Thomas Middletonnal (1580–1627) való együttműködésből született meg William Shakespeare (1564–1616) Minden jó, ha vége jó című komédiája – vélik brit szakemberek, akik szerint mindez újabb bizonyítékkal szolgál arra, hogy a bárd előszeretettel dolgozott együtt más alkotókkal a karrierje során.

Grund
2012. 05. 02. 8:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Oxfordi Egyetem angol karán dolgozó Laurie Maguire szerint egy ilyenfajta együttműködés azonban korántsem csorbítja a költőzseni hírnevét. „A közös alkotás során a harmonikus látásmódon van a hangsúly” – mutatott rá a szakember, aki a közelmúltban fedezte fel egyik kollégájával a Minden jó, ha vége jó című komédia és a Middleton stílusa közötti hasonlóságokat, amelyek segíthetnek magyarázatot adni a darab „stílus- és szövegbeli, valamint narratív jellegzetességeire”.

A szakemberek ismeretei szerint Shakespeare Middletonnal együttműködve vetette papírra az Athéni Timon című tragédiát, amely 1606 körül született, nagyjából egy időben a Minden jó, ha vége jó című alkotással. Maguire szerint a vizsgált darabban sokkal több rím van, mint az I. Jakab-korabeli többi Shakespeare-műben: Shakespeare nagyjából ugyanolyan arányban használt rímes sorokat, mint Middleton tette a saját munkáiban. Emellett a Shakespeare-re jellemzőnél jóval gyakrabban fordulnak elő a műben az utolsó előtti szótagon hangsúlyozott sorok, valamint a három és négy szótagú végződések, amelyek szintén Middleton védjegyei. Az író ugyanígy előszeretettel használta előtagként a „minden” kifejezést is, amelyet Shakespeare ritkán alkalmazott, ám ebben a címben kétszer is elsütött.



A szakember szerint a bárd hasonló együttműködéseire már régen fény derült, de a mostani elmélet azt sugallja, hogy Shakespeare nem csupán a karrierje elején, illetve végén, hanem végig szívesen alkalmazta ezt a munkamódszert. „Amikor Shakespeare más színdarabírókkal dolgozott együtt, az mindig egyfajta mester és tanítványa jellegű együttműködés volt: a korai években ő volt a tanonc, idővel pedig mesterré nőtte ki magát” – mutatott rá Emma Smith, Maguire kollégája.

Middletont gyakran a „másik Shakespeareként” emlegetik, és az Oxfordi Egyetem kiadója szerint a bárd mellett ő volt az egyetlen reneszánsz kori színdarabíró, aki a komédia és a tragédia műfajában is mesterműveket alkotott. Maguire szerint az alkotói együttműködés teljesen logikus munkamódszer volt egy olyan korszakban, amikor a színházak még csak a szárnyaikat próbálgatták és új darabokra volt szükségük.

„A kreatív zseniről alkotott romantikus képünk szerint a költők egyedül dolgoznak, ám az utóbbi évtizedekben egyre jobb képet nyerünk az Erzsébet-korabeli színházak működéséről és Shakespeare színdarabírói oldaláról” – mutatott rá a szakember, hozzátéve, hogy a reneszánsz kori darabok több mint 50 százaléka alkotói együttműködés gyümölcseként született, amely gyakorlat az adott korban bevett, nem pedig a kivétel volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.