Székely szamuráj hiúzbőr kabátban

Modern harcmodor: Murányi Sándor Olivér székelyudvarhelyi író azt próbálja elmondani az olvasóinak, hogy nem szabad félni az emberiség fejlődésétől.

rKissNelli
2012. 05. 04. 16:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A kötet címe önmagában is felvet minimum egy kérdést. Hogyan tudtad egy figurába összegyúrni a székely és a japán kultúrát?
– A könyv főhőse egy harcos, aki keleti harcművészetet gyakorol. Nagy kihívás a székely kultúrkörbe bevinni egy ennyire távoli kultúrát, de valójában nincs olyan messze egymástól a kettő. Végső soron minden ember génjeiben ott lappang a harc. A japánok nagyon komolyan gondolják azt is, hogy a magyarok rokonaik. Én pedig mindig is kardoskodtam amellett, hogy a harcművészet, a szamurájkultúra része a művészetek családjának. Mozgásművészetről van szó, amely sokkal önzetlenebb, mint az irodalom. Sokszor el szoktam mondani: amikor az író befejezi a könyvét és felteszi a polcra, elégedett lehet, mert lezárt műről van szó, ezzel szemben a szamurájnak hatvanéves korában is ugyanúgy meg kell ismételnie ugyanazt a mozdulatot, ami aztán tovalibben az időben.

– Hogyan kerültél kapcsolatba a harcművészetekkel?
– A romániai forradalom után Bukarestbe jöttek japán karatemesterek, köztük volt a Japán Karateszövetség elnöke. Az egyik társunk elcsalta őt Székelyföldre, azóta évente járnak hozzánk. A harcművészet mélyen él bennem, mélyebben, mint az írói lét és az irodalom. Többször előfordult, hogy azt mondtam: felhagyok az irodalmi pályafutásommal, de a harccal kapcsolatban eddig még nem mondtam ilyet. Idén huszonhatodik éve karatézom, most terjesztettek elő a fekete öv negyedik dan fokozati vizsgájára. A csillagos ég a nyolcadik dan, de azt csak hatvan év fölött adják. Ebből is látszik, hogy a harcművészet nem sport. Nem teljesítménycentrikus. Nem bajnokságra készülünk, nem érmet kell szereznünk. Arra kell készen lennünk, hogy bármikor megvédjük magunkat és másokat.

– A kötet alcíme (vagy műfaja): kéjpróza. Zordok elszánt harcos, miközben igazi nőfaló. Ha jól tudom, a keleti harcművészetek művelői nagyra tartják a mértékletességet. Ezt miért nem sikerült beleplántálni a hős figurájába?
– A kérdés itt is az, mennyire lehet átültetni a nyugati kultúrába a keletit. Valamennyire igen, de egy bizonyos határon túl már nagyon más a nyugati mentalitás. A keleti regényekben például gyakori, hogy nincs is szerelmi szál, vagy nagyon el van rejtve. A nyugati ember sokkal csapongóbb, a főhős, Zordok végképp. De a nyugati kultúrában ezek a dolgok jól megférnek egymással.

– Mintha ezúttal át is csapna a dolog a nyugati oldalra: hemzsegnek a könyvben az erotikus jelenetek.
– Szerzői indulásomtól fogva szerettem a szókimondást. Ez jellemző is arra a kolozsvári irodalmi közegre, ahonnan érkeztem. Az öncélú szókimondásnak én sem látom értelmét, de úgy gondolom, ezzel az eszközzel van lehetőségem arra, hogy mélyebb gondolatokat lopjak az olvasó tudatalattijába. Amikor a legdurvább az erotika, akkor ugrik be a szövegbe a mélyebb gondolatiság.


– Zordok különös ismertetőjele a hiúzbőr kabátja. Létezik hiúzbőr kabát? Honnan szedted ezt a motívumot?
– Szerintem senki nem varrt még hiúzbőr kabátot, én legalábbis még nem láttam ilyet. Nem is szeretnék, ellenzem a vadászatot. A hiúz a kedvenc állatom, és életem álma, hogy egyszer megláthassam szabadon. Még soha nem sikerült, pedig Romániában ezernél is több példány él. Ezért is visszatérő motívum a hiúz a könyvben, ahol szimbolikus jelentése van: a főhősre vonatkozik, aki igazi vad, vándorló lélek.

– Egyszer fel is teszed a könyvben a költői kérdést: házi macskává válhat-e a hiúz? Zordok mintha nem tudna megállapodni sehogy sem. Szükségszerű, hogy örökké vándoroljunk?
– Mindenkinek arra lenne szüksége, ami nincs. Aki nagyvárosban él, az erdő felé szeretne haladni, aki erdőben, az befelé a városba. És ez jól is van így. Az örök keresés, a nyugtalanság generálja az emberiség fejlődését.

– A Zordok, a székely szamuráj lehetne fejlődésregény is, mint sok más utaztató regény. De Zordokkal akkor ismerkedünk meg, amikor elhagyja a papi pályát egy nőért, és utoljára akkor találkozunk vele, amikor egy féltékeny férj vasvillája repül felé, persze megint csak egy nő miatt. Hol itt a fejlődés?
– Zordok a történet végén kijelenti: útja fejlődés volt, mert a saját sorsát élte meg. A legfontosabb, hogy eljussunk saját belső lényünkhöz. Hogy ezt ki hogyan éri el, változó. Van, aki sok nőn keresztül, és van, aki egy tartós kapcsolaton keresztül. A harcos pedig a harcon keresztül. Sok vereségen és győzelmen át. A harcművészet teljesen erre a földi létre van berendezve, nem örök életről beszél. „Estél? Kelj fel! Menj tovább!” Izgalmas könyvet akartam írni. Hogy ez sikerült-e, elválik. Új kötetem nem életrecept, viszont bátorítani igyekszik a huszonegyedik századi embert. Maga a főhős is korunk embere, aki medvelesre jár, de a Facebookon is otthon van, mintegy sugallva: ne féljünk az emberiség fejlődésétől. Az utak változhatnak, de a cél – eljutni önmagunkhoz – ugyanaz marad.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.