Tévéből a moziba

A 21 Jump Street tévésorozat mozi adaptációját látva a múltba révedtünk, s számba vettük azokat a hol jobb, hol rosszabb mozifilmeket, melyek a bűvös dobozból dobbantottak a filmvászonra.

kgy
2012. 05. 05. 12:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Behálózva

Itthon kevéssé ismert, de minden idők egyik legemlékezetesebb sorozata volt az USA-ban a Dragnet, egy eredetileg 1951 és 1959 között futó, majd 1967 és 1970 között reaktivált (Dragnet címen, szezononként kiegészítve az aktuális évszámmal) bűnügyi sorozat, amely forradalmasította a tévékrimi műfaját. Népszerűségének szép bizonyítéka, hogy egy ideig párhuzamosan a tévével konkuráló rádiósorozatként is futott. Ráadásul a Dragnet tévétörténetet írt azzal is, hogy még javában futott a képernyőn, amikor elkészült belőle az első mozifilm (ugyancsak Dragnet címmel, 1954-ben). E tekintetben az első a volt sorozatok közül. A széria sikerét féldokumentarista stílusa adta, ennek köszönhetően a nézők első alkalommal érezték emberközelinek egy tévéműsor, egy sorozat történéseit, ráadásul az epizódok megtörtént eseményeken alapultak – ahogy a bevezető narrációban mindig hangsúlyozták is. A nézők közvetlen közelből szerezhettek élményeket szobáik biztonságos négy fala között a rendőri munka mibenlétéről. A sorozat legújabb feltámasztása (egy 1989–91 közötti próbálkozást követően) 2003–04-ben Dragnet – Gyilkossági akták címmel, az Egy rém rendes család Al Bundyjának, alias Ed O’Neillnek a közreműködésével, nem aratott kirobbanó sikert. Mint ahogy középszerű lett az 1987-ben Behálózva címmel készült Tom Hanks – Dan Aykroyd-mozifilm is. Utóbbi a kasszáknál összességében nem szerepelt rosszul, de mozitörténetet nem sikerült írnia.

A szökevény

A kilencvenes évek vitán felül legjobb akciófilmjét készítette el Andrew Davis Harrison Forddal és a szerepéért Oscar-díjat kapó Tommy Lee Jonesszal a főszerepben. A szökevény tökös és látványos darab, amelyben felesége meggyilkolásával vádolnak meg egy orvost, aki a véletlennek köszönhetően megszökik a börtönbuszból, majd magára utaltan szépen kinyomozza az igazságot. Az összesen hét Oscarra – köztük a legjobb film díjára is – jelölt alkotás a látottakhoz képest nagyon szerény költségvetésből készült, kasszarobbantása így kétszeres erővel hatott. A mintául szolgáló sorozat 1963–67 között négy szezonon keresztül futott, s benne hasonló okból kifolyólag David Janssen menekült, amiért Golden Globe-díjat is kapott. A Dallas Ki lőtte le Jockeyt? című epizódjáig A szökevény utolsó része – amikor minden kiderült – számított minden idők legnézettebb tévéepizódjának.

Charlie angyalai

A hetvenes évek kultikus sorozata 2000-ben költözött át először a széles vászonra, majd egy folytatás erejéig még egy alkalommal 2003-ban. Az 1976-tól 1981-ig öt szezonon keresztül hódító sorozat a jó nő faktorral operált: számtalan csinos, fiatal hölgy megfordult benne Farrah Fawcett-től kezdve Tanya Robertsig, s bár az eredeti koncepció szerint egy barna, egy szőke és egy vörös hölgy lettek volna az „angyalok”, ezt az ambíciójukat végül dobták a producerek. A mozifilmben ilyen elképzelések fel sem merültek: Cameron Diaz, Drew Barrymore és Lucy Liu lett a kiválasztott. A mozifilm olyan volt, mint egy vég nélküli videoklip, a másodikban pedig már az volt az ember érzése, mintha mindenki végigszívta volna a forgatást. Az addig többnyire videoklipben és tévében utazó rendező, McG viszont jól sáfárkodott a rábízott 94 millió dollárral, így húsz évvel a sorozat után kasszasiker lett a mozifilmből, amelynek viszonylag kevés köze volt a szériához. A második rész rosszabb kritikákat kapott, így vélhetően örökre kitipegtek a csábos „angyalok” a mozikból.

A szupercsapat

1983–87 között öt évadon keresztül bérelték fel a tévében a szupercsapatot, egy négyfős veterán vietnami brigádot, amely mikrobusszal és a valóban extravagáns Mr. T-vel az ártatlanokat vette védelmébe. A Charlie angyalaihoz hasonlóan itt is eltelt húsz év, mire leporolták az ötletet és mozifilmet készítettek belőle. A szupercsapat mozifilm tulajdonképpen a kezdetekről szól, benne Liam Neeson, Bradley Cooper, Sharlto Copley és Quinton „Rampage” Jackson alakítja a csapattagokat. Rég volt, szép volt, de jelentős belekerülési költségeihez képest (110 millió dollár) alacsony volt az elért bevétel, így a mozifilm egyszeri nosztalgikus kalandnak tűnik jelen pillanatban. Talán az volt a gond, hogy a túl sok kanyar és változtatás elvette az eredeti hangulatot, s az elkészült mozi inkább önálló film benyomását kelti, amely nem sokban kötödik az eredeti szériához.

Miami Vice

A nyolcvanas évek nagy akciósorozata a McGywer és a Magnum mellett, de a másik kettővel ellentétben a Miami Vice-t sikerült nagyvászonra is adaptálni. Az eredeti szériában 1984-től 1990-ig öt évadon és 111 epizódon keresztül bűnüldözött és terjesztette a színes zakók viselésének divatját – amely nálunk a szakközepes ballagások és vidéki lagzik látványvilágában csapódott le – a szexszimbólum Don Johnson és Philip Michael Thomas. A Miami Vice érdekessége, hogy eredeti címe Gold Coast lett volna, s még az első tévéreklámokban is ezzel a címmel promotálták a sorozatot. A miami turisztikai szervek mindenesetre örömmel konstatálták, hogy lerottyant nyugdíjastelep helyett izgalmas és fiatalok számára is vonzó képet festettek a városról – amennyiben a drog- és fegyverkereskedők is hozzátartoznak a lokál kolorhoz. Az élet furcsa fordulata mégis az, hogy a sorozat veztő producere, Michael Mann rendezőként is befutott, így kézenfekvő volt, hogy ha egyszer valaki, akkor ő rendezzen mozifilmet a kultikus sorozatból. A 2006-ban Collin Farrell és Jamie Foxx főszereplésével készült Miami Vice mozifilm az ígéretes trélerek és Mann ismert rendező kvalitásai ellenére is csalódásnak bizonyult. Hiányzott a filmből a frissesség és fineszesség, ráadásul az új akciótrendek fényében kellemetlenül avíttra sikerült. Sokba került, s hidegen hagyta a nézőket, így a márka méltatlan lezárásául szolgált a filmszínházas kaland.

South Park

A legpofátlanabb és profánabb rajzfilmsorozat mozivászonra adaptálása közérdek volt. A South Park sorozat sagája 1997-ben kezdődött és a mai napig tart. Az első évadok környékén erős volt a késztetés egy mozifilmre, melyet 1999-ben valósítottak meg. Az alapprobléma a szabadszájúságon és a morbid humoron túl egy olyan történet megírása, amely kitart játékfilmhosszig. Ezért került be a cselekménybe Szaddám Husszein kapcsolata az Ördöggel, az első öt szezon epizódjaiban elmaradhatatlan Kenny-halállal összekötve. A mozit az USA-n kívül vegyes fogadtatással vetítették, de így is behozta gyártási költségét, s a kritikák alapvetően szerették a mozifilmet. A South Park: Nagyobb, hosszabb és vágatlan afféle gyűjteményes kötete az első szezonok legfőbb referenciáinak, a tévéből ismert minimalista – de nem papírkivágással, hanem számítógéppel készült – technika felhasználásával. A South Park esetében is igaz viszont a mondás, hogy előzményként el kellett készülnie a tabudöntögető A Simpson családnak, hogy sikere más kritikus rajzfilmszériák számára is utat mutasson. A South Park mozifilm azért így is a Guinness rekordok könyvébe került, mint a valaha készült legprofánabb animációs film.


A Simpson család – A film

A sorozat kiválóságáról talán felesleges ódákat zengeni, elég csak annyit megemlíteni, hogy a mai napig nem számít igazi hírességnek és kultikus ikonnak valaki az Államokban, amíg bele nem rajzolják a Simpsonékba. Csavarosan felépített epizódok, elképesztő geg- és humormennyiség és szinte egy városnyi jól el- és kitalált karakter, no meg a vérbő társadalomkritika: ezek avatják mintává a sorozatot több mint két évtizede. Minden vele kezdődött, minden más – a South Park, a Family Guy stb. – csak utána jön. Az egész estés filmre jó sokat kellett várni, és ez bizonyos szempontból érthető is, hiszen jogos a kérdés, hogy mit tud hozzátenni a szélesvászon az eredeti élményhez. Továbbá az is joggal merülhetett fel, hogy ami tökéletesen működik fél órában, vajon elégséges munícióval szolgál-e másfél óra önfeledt szórakásra. A válasz felemásra sikeredett: A Simpson család – A film ugyanis olyan, mint egy közel tökéletes epizód a sorozatból, se több, se kevesebb. A sokat dicsért forgatókönyvíró-gárda kihozta magából a maximumot, a történet kiválóan fel van építve, van humor bőven. Schwarzenegger az elnök, a környezetszennyezés fenyeget, a kormány cinikus, és szinte a város összes lakóját sikerül mozgásba hozni, többek között akkor, amikor minden baj okozóját, a lusta Homért kívánják meglincselni. Aki szereti a sorozatot, örömmel fogja nézni a filmet, hiszen minden benne van, ami a szériában jó, csak mindenből még több és még hosszabban.


Csupasz pisztoly

Aki látta az Airplane! vagy a Top Secret! című vígjátékokat, az tudja, mire számíthat, ha a Nagyon különleges ügyosztály című sorozat valamelyik epizódját szeretné megtekinteni. Ahogy az említett filmek, úgy a rendőrsorozat-paródia mögött is Jim Abrahams és David Zucker fékezhetetlen agyvelejét találjuk. Leslie Nielsen mint Frank Drebin hadnagy élete egyik legemblematikusabb szerepét játszotta el, először a tévé képernyőjén, majd a mozivásznon. A tévésorozat 1982-ben indult, de a pozitív fogadtatás ellenére is csak hat epizódot ért meg. A sorozat agyament humora elsősorban az olyan meghatározó rendőrsorozatok ismeretében karcol igazán, mint a San Francisco utcáin vagy a Kojak. Nielsen – aki pályája kezdetén egyébként jóval komolyabb szerepekben tűnt fel – 1988-ban tért vissza Drebin hadnagyként, és a kétbalkezes zsaru igazi közönségkedvenccé vált. A film poénjait, egyes jeleneteit sokan a mai napig fel tudják idézni, nehezen felejthető például a később hírhedté vált, eredetileg sportcsillagként tündöklő O. J. Simpson szerencsétlenkedése a filmvásznon.


Mission: Impossible – Az akciócsoport

A Tom Cruise főszereplésével készült filmek, valamint a tévésorozat közötti kapcsolat megteremtése mifelénk talán azért nehézkesebb, mert a magyar televízió valami homályos oknál fogva Szupercsoport címmel sugározta az Amerikában 1988-tól futó szériát. Lehet, hogy a közösségi jelleget kívánták így hangsúlyozni, és ezzel nem is lőttek nagyon mellé, hiszen a titkos kormányzati akciócsoport tagjai szépen kiegészítik egymást, az egyik robbant, a másik kést dobál, a harmadik lő, a negyedik meg az álcázás mestere, és lehet, hogy valaki ki is maradt… Mai szemmel már kissé megkopottnak látszanak az akciójelenetek, ám a kilencvenes évek elején szájtátva bámulta az ember, ahogy megsemmisíti magát az a leginkább laptopnak látszó kütyü, amelyen keresztül hőseink az aktuális feladatról értesülnek, mintegy távtelefonálva a főnökséggel. Hosszú évekkel a Skype-korszak előtt azért ez volt valami… A sorozat eredetije még 1966 és 1973, vagyis a hidegháborús idők közepette futott. 1996-ban aztán a mozivászonra is átkerült, ahol Tom Cruise egymaga tölti be az egész csoport szerepét, majd ezt még háromszor megismétli. A mozis próbálkozás talán legemlékezetesebb hozadéka a U2 két tagja által újrahangszerelt betétdal sikere.


X-akták: A film

Ez volt az a sorozat, amely talán leginkább formálta a kilencvenes években a hazai sorozatfogyasztási szokásokat. Hogy ilyen is lehet egy sorozat. A későbbi lapos és erőltetett epizódokat nézve már érthetetlennek látszik ez a kultikus státus, de az elején tényleg majdnem a fél ország nézte elkerekedett szemmel a paranormális jelenségek után nyomozó ügynökpáros kalandjait. A film ebből a szempontból amolyan se íze, se bűze próbálkozás: a sorozat híveit nem botránkoztatta meg, és nem vált a szemükben méltatlanná az eredetihez, de önmagában mint filmről sok mindent nem lehet elmondani.

További izgalmas filmcsokraink itt!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.