A müncheni operafesztiválon többször megszólaltatják a Wagner-tetralógiát, szemináriumokat, konferenciákat is rendeznek, készülve a 2013-as bicentenáriumra. A június 23-tól július 31-ig tartó rendezvényeken Wagner tetralógiája mellett Mayr, Rossini, Puccini, Sztravinszkij alkotásait is játsszák. Saar Magal Hacking Wagner címmel koreografálja estjét.
Anti-Ring, avagy nem az idő és nem a cipő szorít:Jochen Roller táncművész a koreográfusnővel, Saar Magallal
Fotó: artsjournal.com / Dieter Hartwig
A táncos-alkotó – aki szülőhazájában és az európai operaházakban is keresett művész, dolgozott Párizsban, Londonban – egy holokauszttúlélő unokája. Tudja, „forró témához” nyúlt, hiszen Wagner személyes antiszemitizmusa ismert, zenéjét a nácizmus ideológiai vezérfonalként használta. Ezért Izraelben ma sem játsszák műveit, épp a napokban töröltek egy koncertet a túlélők tiltakozása miatt. (Az első nagy, egész estés izraeli Wagner-koncertet most júniusban a Tel-avivi Egyetem tartotta volna. Emlékezetes: a Wagner-bojkottot az izraeli dirigens, Daniel Barenboim 2001-ben már megtörte. Akkor az váltott ki nagy vitákat, hogy a jeruzsálemi zenei fesztiválon a berlini Staatskapelle az ő vezényletével részleteket adott elő a Trisztán és Izoldából. Múlt évben az Izraeli Kamarazenekar azzal tette kockára állami támogatását, hogy fellépett Bayreuthban, természetesen Wagner-programmal.)
Saar Magal előítéletek nélkül, de az eltérő véleményeket és értelmezéseket sem mellőzve egy virtuális közegben idézi fel A Nibelungok gyűrűjének meséjét, különböző hang- és látványhatásokkal fűszerezve a produkciót, Amit Drori vizuális művész és Moritz Gagern zeneszerzővel együtt. Az előadók csapata nemzetközi: Ulrike Etzold, Lee Meir, Zufit Simon, Eva Svaneblom, Dor Mamalia, Avi Mazli és Andreas Merki izraeli, német és svéd „színben” lép színpadra.
A koreográfusnő darabjában arra a kérdésre keresi a választ: ki és mi Wagner? Úgy látja, amilyen túlzás (volt) Wagner zenéjét szentként, rajongva tisztelni, épp olyan szélsőség a művek merev elutasítása.