Bartókot a plázák népének!

A Csíkszerda Bartókot énekelt a Westend parkolójában. Erre még a kigyúrt kopaszok, és a cicanacis plázanők is befékeztek.

Son
2012. 06. 05. 13:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Somogyi Alett-től, a Gombold újra 2.0 – Divat a magyar egyik nyertes tervezőjétől hallottam először a Csíkszerda kórusról. Alett még a kisképzőben csatlakozott a Hangképzőhöz, a Tóth Árpád vezette kórushoz, és a fiatal tervező ma már a Csíkszerda oszlopos tagja.



Tóth Árpád fiatal, ambiciózus tanár, állandó kísérletező. 2004-ben alapította a Halastó kórust egykori évfolyamtársával, Halasi Dórával közösen. Még akadémistaként vettek részt a linzi kórusolimpián, ahol megismerkedtek Gunnar Eriksson svéd karvezetővel: ő mutatta meg nekik a kórusimprovizáció metódusát. A Halastóval a kóruskultúra megújítása volt a céljuk: olyan műhelyt akartak létrehozni, amely kísérletezésen, szokatlan zenei eszközök használatán, kreativitáson alapszik. Kezdetben még csak tizenöten voltak, aztán egyre többen csatlakoztak hozzájuk. Sok mindent kipróbáltak, a nyitottság egy idő után elfogadássá vált, épp ezért Dóra és Árpád útjai különváltak. A kezdeti Halastóból nőtte ki magát a Soharóza és Csíkszerda, a két kórust a Halastó Kulturális Egyesület fog össze.

Így szólt a Csíkszerda kórus a Fogasházban:



A Csíkszerda tagjai szerdánként próbálnak, fellépni csíkos pólóban szoktak – innen a kórusnév. Ebben az együttesben mindenki amatőr énekes. Azért járnak össze, hogy kiszakadjanak megszokott környezetükből, kicsit félretegyék a hétköznapi problémákat.

– Alapkoncepció volt, hogy bárki csatlakozhat hozzánk, mert azok, akik csak hobbiból zenélnek, sokkal nyitottabbak, szabadabbak, mint a hivatásosok. A profik túlságosan zárt világban élnek, gyakran maradiak. A kóruséneklés olyan elérhető alkotóművészet, amely a minimális zenei alapképzettségtől egészen professzionális szintre fejleszthető. Magas színvonalú alkotókká válhatnak olyanok is, akiknek nem ez a szakmájuk, csak szeretnek énekelni – mondja Árpi.

A Kórusból faragott királyfival május végén koncerteztek először, nem éppen megszokott helyen.
A Westend parkolójának harmadik szintjén ültették le a földre a hallgatóságot.

Fotó: Csíkszerda


A kórusimprovizáció nem teljesen kötetlen játék, de így is teljesen felszabadultan lehet énekelni. A kórusimprovizáció alapvetése az egymásra való odafigyelés, az összhang. A tagok körben énekelnek, a közönséget pedig a kör közepére ültetik le. Azt valljáő, hogy a zene olyan, mint a szobrászat: térbeli művészet.

Legutóbb Bartók Béla Fából faragott királyfijának a történetét énekelte meg a kórus magyar népdalok segítségével. Egy éve született meg ennek a projektnek az ötlete Árpádban. – Olyan anyagot akartam létrehozni, amelyben a tömeg a főszereplő. Baletteket hallgattam, így jutottam el végül Bartók művéhez. A történet érdekelt, de népdalokkal akartam elmesélni, ebből alakult ki a Kórusból faragott királyfi – meséli a részleteket vezető.

A Kórusból faragott királyfival május végén koncerteztek először, nem éppen megszokott helyen. A Westend parkolójának harmadik szintjén ültették le a földre a hallgatóságot. Az ember templomban érezhette magát: aligha gondolnánk, milyen átütő akusztikája is van egy parkolóháznak. A csíkszerdások előadása még azokat is magával ragadta, akik kimondottan nem ide készültek. Kigyúrt, kopasz fiatalok, cicanadrágos csinibabák is megálltak hallgatni őket. A Kórusból faragott királyfit szeptember közepén a Kultúrfürdő programsorozat részeként adják újra elő a második kerületi Vízivárosban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.