Az elmúlt, lassan tíz év a képregény műfajának nagykorúsítását is elhozta Magyarországon. Ez nem csak azt jelenti, hogy fiatal hazai szerzők-grafikusok léptek színre, hanem azt is, hogy a korábban csak szűk körben rajongott nemzetközi alkotók híre és művei nálunk is kezdenek szélesebb körben ismertté válni. A kortárs képregényírók legszűkebb elitjébe tartozó angol Alan Moore ismertségének ráadásul sokat használt, hogy egyik legismertebb művéből, a Watchmen sorozatból pár éve mozifilm készült, amely a kritikusok és a közönség körében is viszonylag szép sikert aratott.
Nem ez volt az első eset, hogy Moore munkái mozifilmet ihlettek: korábban csapnivalóan rossz film készült 2003-ban az egyik leghíresebb szériájából (eredeti címe: The league of extraordinary gentlemen) Sean Connery dicstelen alakításával (a mozi magyarul A szövetség címet viselte), kiválóan sikerült viszont a Hasfelmetsző Jack alakja köré megírt grandiózus képregényének filmes adaptációja 2001-ben Johnny Depp főszereplésével.
Annak érzékeltetésére, hogy Moore munkássága milyen nagy hatást gyakorol a kortárs popkultúrára, sőt még a közéletre is, elég megemlíteni a V mint vérbosszú című munkáját: az ebben feltűnő – és a négyszáz éve kivégzett lázadó, Guy Fawkes arcát idéző – maszk ma a globalizációellenes és mindenféle más tüntetések egyik közkedvelt viselete, amihez nyilván a 2005-ös filmfeldolgozás is hozzájárult. Most pedig szép példáját láthatjuk annak, amikor a populáris kultúra univerzumai összesúrlódnak: Moore híres sorozata legújabb részében a Harry Potter-jelenségbe csíp bele.
Az újvilág meghódítása
Alan Moore azon képregényírók egyike, akinek a nevét ma már a legnagyobb angol írókéval együtt szokás emlegetni – a Time magazin „A 100 legjobb angol nyelvű irodalmi mű 1923-tól napjainkig” listájára két műve is felkerült 2005-ben. Az 1953-ban született alkotó életútjának részletes ismertetése lehetetlen vállalkozni. Moore zenei lapokban kezdte a pályafutását, eleinte maga is rajzolta alternatív képregényeit, majd kizárólag az írásra koncentrált. Amerikában is felfigyeltek a tehetségére, ennek köszönhetően a legnagyobb ottani kiadókkal kezdett együtt dolgozni. Több döglődő amerikai képregénysorozatba sikerült életet lehelnie, sőt, saját íze szerint formálhatta át rövid időre Batman és Superman közismert figuráit is. Szinte kínálja magát a párhuzam: ahogy a hatvanas években brit zenekarok áradata forgatta fel az USA könnyűzenei életét, úgy Moore is utat nyitott egyfajta inváziónak, hiszen az egyik legnagyobb amerikai kiadó, a DC hasonló stílusú brit szerzőkre kezdett vadászni, ennek köszönheti ottani karrierjét például a mára regényíróként is hírnevet szerző Neil Gaiman is.
Sötét tónusok, viktoriánus borzongás
Moore egyik legfontosabb műve – ha nem éppen főműve – a Watchmen-sorozat. Az időbeli ugrásokkal teli, sajátos elbeszélői stílusban megírt és képileg is formabontó Watchmen világában valóban léteznek a szuperhősök, akik korántsem rendelkeznek csodás képességgel, inkább keserű gyilkológépek, teli a múltban szerzett érzelmi sérülésekkel. A fő történetszál a nyolcvanas évek Amerikájában játszódik, egy párhuzamosnak mondható történelmi síkon, hiszen Morre-nál a hidegháborús paranoia cseppet sem enyhül, sőt küszöbön a nukleáris háború, ráadásul Nixon sem bukott meg.