Kies völgyekben kanyargunk, ahogy a pünkösdi hétvégén Alsópetény felé tartunk. A Vác mögötti dombvidéken, a Cserhát hajlatai között megbúvó falvak mindegyikét kúriák uralják, hol romos, hol kitűnően felújított állapotban. Alsópetény Prónay-kastélya az utóbbiak közé tartozik – mi több, elakad a szavunk, amikor megérkezünk a nemrég Europa Nostra-díjra is jelölt kastély kertjébe. Ez a komplexum adott helyt az első ProArtFest Pünkösdi Régizene Fesztiválnak a hétvégén – mint zsák a foltját egészíti ki egymást a birtok és a magaskulturális esemény.
Az alsópetényi kastély a magyar nemesi lakóhelyek szokásos sorsát osztotta a szocializmus évtizedeiben: egyes visszaemlékezések szerint tyúkokat is tartottak a termekben, de szövőüzem és klubhelyiség is működött az egy nagyobb és egy kisebb épületből álló komplexumban. A kastélyegyüttest 2009-ben megvásárló, új tulajdonos célul tűzte ki, hogy az épületek az eredeti értékeikkel összhangban álló, mégis modern hasznosítási formát kapjanak. Ahogy bejárjuk a tavaszi napfényben fürdő kastélykertet, dr. Molnár József, a birtokot tulajdonló cég vezetője lapunknak elmondja, a helyszín felfedezésekor megfogta őt a hely szelleme: nógrádi születésűként „meglátta és megszerette” a birtokot. Az elmúlt években igyekeztek korhűen restaurálni az épületegyüttest. Alsópetényben írta egyes feltételezések szerint Werbőczy István a Hármaskönyvet, a genius loci tehát alkalmas régi, nemes hagyományok felélesztésére.
„A régizenének valóban a kastélyokban a helye” – mondja lapunknak Kónya István lantművész, a ProArtFest művészeti tanácsának tagja. Kónya tudja, miről beszél, hiszen évekig élt, tanult és dolgozott Hollandiában, a régizene európai központjában. A lantművész elmondása szerint Hollandiában egymást érik a régizenei események, a királyság számos kastélya ad helyt a különböző koncerteknek. Ezt a rendezvényen fellépő Hajnal Ildikó, a régizene tilburgi egyetemi tanára is megerősíti: „Hollandiában élő hagyománya van a műfajnak, míg Magyarországon 50-60 éves szünet szakította meg a hagyományt”. A régizene Hajnal értelmezése szerint mintegy 750 éves időszakot fog át a kora középkori gregoriántól a barokkig. A régi zenék elsajátítása viszont mindenkitől külön kutatómunkát igényel. „Nemcsak régi, hanem eltűnt ez a zene: van, hogy csak a szöveg maradt fenn, de a kotta nem, vagy éppen fordítva.” A kutatások során a legváratlanabb helyekről, akár egy kályha mellől is kerülhetnek elő több évszázados zenei dokumentumok. A régi, különleges hangszerek beszerzése, az azokon való játéktudás, a korabeli énekszokások elsajátítása is nagy erőfeszítéseket igényel.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!