|
Fotó: Nagy Béla |
Ezért is nevezte a Jókai Annát méltató irodalomtörténész, Cs. Varga István családi tudatregénynek a kötetet: elmondása szerint a szerző a lélektani összefüggésekre helyezte a hangsúlyt, s a belső történésekkel párhuzamosan kirajzolódik a család külső története is. – Az Éhes életet olvasva Kálnoky László jutott eszembe, akinek elementárisan megújult a költészete idős korára. Ebben a regényben Jókai Annának is sikerült újjászületnie.
És az is igaz, hogy minél inkább változik, annál inkább ugyanaz: szemléletmódja állandó, esztétikai és etikai stabilitás jellemzi. A mai világ a hatalom, az információ, a tudás világa, de hiányzik belőle az erkölcs. Jókai Anna ezt az erkölcsiséget is tudja érvényesíteni a műveiben – mondta az irodalomtörténész, aki Molnár Ferenc Az éhes város című művével is párhuzamot vont: szerinte az írónő részéről nem volt tudatos a címválasztás, mégis „két egymást követő tükörnek” tekinthetjük Az éhes várost és az Éhes életet.
A regény szereplőihez való viszonyulásában szintén tetten érhető ez az optimizmus és a humánum is: „furcsa, jobb sorsra érdemes, de boldogtalan teremtéseknek” nevezte a figuráit, akiknek kivétel nélkül megvan a maguk igaza és a maguk mentsége is. Sokféle éhségüknek valójában csak egy oka van: vágynak a szeretetre, amit nem kapnak meg, és így eltorzulnak, rossz irányba fordulnak még az olyan nemes törekvések is, mint az Istenkeresés vagy a családi gondoskodás.
|
Fotó: Nagy Béla |