A legjobb 3D animációk egy csokorban

A Jégkorszak 4 – Vándorló kontinens premierje alkalmából kiválogattuk a számunkra legkedvesebb CGI animációkat.

kgy
2012. 07. 07. 8:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Toy Story – Játékháború

Technikai értelemben a kezdetet jelenti John Lasseter 1995-ben elkészült Toy Story – Játékháború című alkotása, amely az első egész estés, teljes egészében a legmodernebb számítógépes technikával (CGI) készült animációs film volt. Lasseter, aki George Lucas trükkcégének, az Industrial Light and Magicnek (ILM) örökébe lépett Pixar Stúdió vezetője, első egész estés rendezését jegyzi a filmmel, amely elsöprő sikert aratott, s így nemcsak magában hordta a folytatás lehetőségét, de minden tekintetben új irányt szabott az animációs filmkészítésnek. A Toy Storyt követő CGI mesék annyival kiugróbb eredményt értek el hagyományos társaiknál, hogy az évtized végére gyakorlatilag teljesen elsöpörték a kézzel rajzolt meséket. Ugyan teljesen nem tűntek el, de a mai napig verhetetlenek a számítógéppel készült történetek, amelyek mára már szemüvegek segítségével szó szerint 3D élményt kínálnak. A Toy Story első fecske, mai szemmel már kissé meghaladott képi világgal (hihetetlen szavak ezek, 17 év telt el mindössze!), de a történet a mai napig szívmelengető. A kisgyerek szobájában életre kelő játékok egy mikrotársadalom leképezései, ahol a féltékenység, irigység és büszkeség motiválja a szereplőket. A kis Andy kedvenc játéka, a cowboy Woody ugyanis sehogy sem képes megemészteni, hogy egy űrhajós, Buzz Lightyear átveszi a kedvenc szerepét a gyerekszoba univerzumában. Megunhatatlan!


Shrek

Ha a Toy Story – Játékháború úttörő volt technikailag, akkor a Shrek feltétlenül pionírnak tekintendő a történetmesélésben. A zöld ogre meséje nemcsak gyerekeknek szól, s kendőzetlen humora, filmes referenciái, a popslágerek beemelése a rajzolt univerzumba, valamint a rajzfilmhagyományokkal szembeni kritikus fellépés mind-mind olyan elemek, amelyeket azóta is vég nélkül ismételget majd minden animációs film. A Shrek még a klasszikus mesék szövetébe illeszkedik, amikor szó szerint rács mögé kerülnek a klasszikus mesehősök, s a szép és ismert figurák helyett egy fingós és faragatlan, a korábbi hagyományok szerinti antihős kerül a középpontba. Shrek nemcsak hős lesz, de olyan jellemismérveket is magában hordoz, amelyek alkalmasak a sztereotip meseuniverzumból az életszerű világba ellépni – dacára annak, hogy a figura maga a megtestesült sztereotípia bizonyos értelemben. A mesevilág pellengérre állítása mégsem bántó, mára pedig a rendhagyó csendesen tradícióvá vált. Az utódok mindannyian Shrek köpönyegéből bújtak elő?


Kung Fu Panda

Mostanában nincs akkora keletje a távol-keleti harcművészeti moziknak, mint Bruce Lee idejében, de azért folyamatosan vannak rövidebb ideig tartó reneszánszok. Ezért is lehetett létjogosultsága a Kung Fu Pandának, amely nyilvánvaló nyitás az ázsiai, közelebbről a hatalmas kínai piac megszólítására, meghódítására. Ami annak idején a Mulannak nem sikerült, azt gond nélkül vitte véghez a Kung Fu Panda tíz évvel később, majd újrázott egy folytatással két évre rá. A szőrén buddhizmusról és ázsiai történelemről, hagyományokról szóló harcművészeti mese egy kövér pandáról szól, aki éttermi felszolgálóból válik rettenthetetlen harcossá. A szinte tökéletes animált világ, a szórakoztató jelenetek, a fentebb említett humor a nyugati és keleti kultúra sikeres elegyét eredményezte. Mondhatni, mindenki megkapta a magáét.


Szörny Rt.

A műfajteremtő Toy Story mellett a Szörny Rt. is fontos evolúciós lépcsőfoknak számított a műfajban: nehéz elfelejteni az ámulatot a nézőtéren, amikor „Sully”, a bájosan rettentő szörny szőrét látványosan felborzolta a szél. Tudható volt: új korszakba lépett a 3D-s animáció, addig soha nem látott mértékben lesz képes visszaadni a valóság illúzióját a „rajzolt mozi” is. Szerencsére az alkotók messze nem elégedtek meg holmi vizuális parasztvakítással, hanem a Pixar jó szokását megtartva remek történetet is kanyarítottak a látványhoz. Már az alapötlet is kiváló: létezik egy alternatív világ, a szörnyek világa, ahol a miénkéhez hasonlóan folyamatosan napirenden van az energiakérdés. A Szörny Rt. névre hallgató vállalat a megijesztett kisgyerek sikolyaiból nyeri az energiát, a legeredményesebb ijesztgető pedig nem más, mint James P. „Sully” Sullivan, akit munkájában kelekótya asszisztense, a lényegében egy hatalmas szemből meg végtagokból álló Mike Wazowski segít. Minden rendben megy addig, amíg véletlenül át nem téved a szörnyek világába egy bájos kislány, és rá nem akad hőseinkre. A gyerek szörnyű ellenségnek számít ebben a világban, és akadnak sötét erők is, akik szörnyű terveik megvalósítására használnák a csöppséget… A happy end persze nem marad el, addig viszont garantált a szórakozás, és az érzelmi húrok is megpendülnek jó néhányszor.


A hihetetlen család

Ha létezik „Pixar-esztétika” – és nagyon úgy tűnik, hogy igen –, akkor annak szerves része a tökéletes látványra épített, hibátlanul megírt sztori, no meg valamiféle egyáltalán nem szájbarágós üzenet, sőt nemritkán egészen merész ötletek szinte kivétel nélkül hatékonynak bizonyuló párosítása. A hihetetlen család is erre a többrétegűségre épít. Egyfelől családi mozi, egy „átlagos” család életét és konfliktusait láthatjuk: unalmas munkát végző férj, született feleség, lázadó kamaszlány, vásott kisöccs meg egy bébi, ráadásul a megszokott kertvárosi miliőben. Csakhogy ebben a családban mindenki természetfeletti képességgel rendelkezi, de a közvélemény nyomására jó ideje az átlag amerikaiak szürke életét kénytelenek élni. Ám eljön az idő, amikor újra akcióba kell lépni, bár ezzel látszólag oda a családi béke. A kötelező gonosz ellenfél ráadásul találmánya segítségével mindenkit szuperhőssé akar tenni, vagyis attól kezdve még kevésbé lesz esélye bárkinek kitűnni. Innen már nem nehéz kitalálni a film mondanivalóját, és a rendkívül jól kitalált akciójelenetekkel tűzdelt és humoros mozi akár szórakoztató konzervatív kiáltványnak is felfogható.


L’ecsó

Múltkor kihagytuk a gasztrofilmes összeállításunkból, pedig ez a szellemes és szívhez szóló egész estés rajzfilm a legtöbb konyhában játszódó mozit lealázza. Mindenki képes főzni! – ez a film elején bemutatott sztárséf, a beszédes nevű Auguste Gusteau jelmondata, és derűs optimizmusa csak akkor törik meg, amikor a retteget étteremkritikus, Anton Ego földbe döngöli, és ezzel étterme is elveszít két csillagot. Gusteau korai halála után egy mitugrász pénzhajhász veszi át az éttermet, aki a gyorskajákban hisz. Itt kezd dolgozni Linguini, a bájosan ügyefogyott konyhásfiú, aki egy váratlan fordulatnak köszönhetően szakácsszerepben találja magát. A váratlan fordulatot Remy, a barátságos patkány(!) feltűnése jelenti, aki évek óta tanulmányozza már az emberek világát, akiktől leginkább az alkotás, különösen a főzés képességét szeretné ellesni. Ez olyannyira sikerül neki, hogy titokban irányítva Linguinit helyreállítja az étterem régi dicsőségét. A leírva talán kissé furcsán ható sztori hibátlanul bontakozik ki a szemünk előtt, ráadásul olyan élvezettel főznek ebben a rajzolt moziban, hogy az ember tényleg elhiszi: mindenki képes főzni, de legalábbis érdemes vele próbát tenni.


Derült égből fasírt

A L'ecsóhoz hasonlóan ebben a filmben is központi szerepet játszik az evés, de abban az értelemben semmiképp nem gasztrofilm, hogy a minőségi étkezésre fókuszálna – bár aki megnézi, lehet, hogy egy életre leszokik a gyorskajákról… Adva van egy város egy kis szigeten, ahol mindenki a halfeldolgozásból él. Itt él Flint, a különc ifjú feltaláló, aki gyerekkora óta makacsul kísérletezik – hogy aztán környezete jól kiröhögje. A nagy nap akkor virrad fel számára, amikor sikerül megvalósítani egy különleges technológiát, aminek segítségével az égből – pontosabban a felhőkből – szó szerint ételek potyognak, ráadásul olyanok, amiket a találmányába betáplálnak. Mindenki örül, főleg a mohó polgármester, aki a halipar csődje után új lehetőséget lát az égi csodában. Csakhogy vérbeli kapitalistaként nem tudja, hol a megállj, ezért az égi áldás hamar átokká változik, és úgy tűnik, az apokalipszis lovasai helyett óriási hamburgerek és köretek hozzák el a világ végét. Hacsak Flint és segítői nem akadályozzák meg. A Derült égből fasírt nem lett hatalmas siker, pedig nem lehet rá semmi rosszat mondani: a kissé beteges alapötletből a maximumot hozzák ki, remek karakterek népesítik be a vásznat – Mr. T. adja a szinkronhangját a város megszállott fekete rendőrének –, és ha nagyon akarjuk, akkor üzenetet is találunk a filmben.


Fel!

A Pixar mer kockáztatni. Ott van például a Walle-E, ami szinte kísérleti filmnek is felfogható, vagy itt van a Fel!, aminek a főhőse nem beszélő állat, játék vagy szörny, hanem egy régi vágású aggastyán, egy mogorva öregúr. Ezzel az alkotók talán a legmesszebb rugaszkodtak el a cukiságtérképen, de hogy nem zuhannak le róla, annak több oka is van: a szokás szerint remek sztori, meg a jól kitalált mellékszereplők, akik között állat is akad, még beszélő is – ha nem is a szokott módon. A történet főhőse a 78 éves Carl Fredricksen, aki felesége halála óta magányosan tengeti napjait. Egészen addig, amíg merész lépésre nem szánja el magát: ahelyett, hogy hagyná a mohó ingatlanvállalatnak, hogy lerombolja házát, elképesztő mennyiségű lufi segítségével a levegőbe szökik azzal. A repülő házban váratlan vendége is akad: egy kövérkés cserkészfiú. Kezdődik a kaland, melynek során egy ritka madarat is sikerül megmenteni, nem kevés kaland árán. A Fel! kedves, helyenként melankolikus film, ami a gyerekkorunkban szeretett kalandfilmek hangulatát idézi fel.


Ha szereti a filmcsokrokat, itt talál belőlük bőven!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.