Százharmincöt évvel ezelőtt, 1877. július 27-én született Dohnányi Ernő, aki Bartók Béla és Kodály Zoltán mellett a XX. századi magyar zene legjelentősebb alakja. A bécsi, a berlini és a pesti zeneakadémia iskolateremtő professzorát, vezetőjét irigyei 1945-ben háborús bűnökkel rágalmazták meg, ezért Amerikába emigrált, New Yorkban halt meg 1960. február 9-én. Második szimfóniáját, amelyet a világháború borzalmai inspiráltak, emigrációja idején, már Amerikában mutatták be 1956-ban. E mű nálunk idén tavasszal csak negyedszerre hangzott el, a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertjén. Az est szólistája Nagy Róbert csellóművész, a Bécsi Filharmonikusok szólamvezetője, a Bécsi Zeneművészeti Egyetem professzora volt.
– Dohnányi Ernő és Hidas Frigyes művei is elhangoztak a MÁV Szimfonikusok estjén, ami nemcsak nehéz koncertprogram, kuriózum is volt: e komponisták műveit kevésszer játsszák magyar hangversenytermekben. Túl azon, hogy Dohnányival elbántak az irigyei, 1945-ben megrágalmazták, mégiscsak eltelt két évtized a rendszerváltás óta, ám nagyszerűségére most úgy csodálkozunk rá, mint például Hubay Jenő művészetére. Mi ennek az oka?
– A zeneszerzőknek vannak alkotói periódusaik, amelyek után mindig eltelik egy idő, amikor újra felfigyelnek a művészetükre. Ehhez a komponistának nem is kell feltétlenül meghalnia, még az életében is megtapasztalhatja ezt a csendesebb fázist. Annak idején Johann Sebastian Bach művészetét is Mendelssohn és Schumann hozta vissza a köztudatba, pedig Bach a zene óriása. Dohnányi Ernő és Hidas Frigyes művészete szerintem nagyon fontos a magyar repertoárban. A saját korukban tudatosan vállaltak egy konzervatív értéket, szemben a korszellem modernkedésével vagy az új bécsi iskola törekvéseivel. Emiatt a mai napig kicsit háttérbe szorultak – bár a Hidas-féle filmzenék igenis köztudatban vannak –, holott nagyszerű mesteri tudással igazán jó zenét tudtak írni. Mind Dohnányi, mind Hidas igen közel áll hozzám: ugyan a magyar határtól hatvan kilométerrel nyugatabbra élek, akármerre járok a világban, Tokiótól New Yorkig nagy szeretettel játszom a műveiket. Dohnányi már főiskoláskoromban megragadott, a diplomakoncertemre is őt választottam, Hidas művét először 2006-ban játszottam Makón, a bemutatón Frici bácsi is jelen volt, és könnyes szemmel gratulált: ezt így kell játszani.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!