– Az előző, szerteágazó témákkal élő novelláskötethez képest most elég szigorú a tematika: csak a foci. Tudom, hogy nagyjából harminc éve ezt a sportágat űzi.
– Az én gyerekkoromban mindenki focizott, és a foci minden volt: nyelv, barátkozás, növekedés, szenvedély, időtöltés. Ha olvasgatás közben tompa puffanást hallottam az udvarról, akkor kérdés nélkül lementem. Soha nem kellett hívni a barátokat, elég volt a labdát kétszer nekirúgni a falnak, és ez a közösségszerveződésnek, sőt a szocializációnak is alapja lett. Igaz, ha belegondolok, nem is igen merült fel alternatíva. Három dolog volt, ami engem akkor érdekelt, és ezekre egészen kicsi koromtól úgy tekintettem, mint a szerethető, vonzó és méltó emberi élet formáira: a foci, a könyvek és a szerelem. Amint azt is valamiként sejtettem, hogy aki szeret és tud focizni, és aki szeret és szokott olvasni, az tulajdonképpen ugyanazt a dolgot csinálja. Mi több, a szerelemmel sincsen másként. A jó olvasás és a jó passz, a góllövés és a szerelem nagyon is közel állnak egymáshoz.
– Mindenki szereti a focit, de nem mindenki műveli, legalábbis nem magas szinten, és inkább csak beszél róla. Ritka, mint a fehér holló, hogy valaki értelmiségi és focista legyen egyszerre.
– Meg kell valljam, nem tartozom azok közé, akik hihetetlen adattömeggel mindent tudnak a fociról. A fociról szóló tudósításokat, de még az ilyen irodalmat is meglehetősen unom, legalábbis az esetek döntő többségében. A legjobban az bosszant, ha a fociról szóló beszéd valamilyen bennfentességet, tudálékosságot hordoz. Nem szeretek például másokkal együtt meccset nézni. Nem elég, hogy látom, még el is magyarázzák, hogy mit látok, és ez bosszant. És kevés az olyan fociról szóló irodalom, amelyben valóban újra élhető a foci élménye, kivéve az olyanokat, mint Nick Hornby, Mándy Iván vagy Esterházy Péter. Ők úgy írnak, mintha fociznának. Mindenesetre nekem az a fociban a legfontosabb és legjobb pillanat, ami az irodalomban is: a szó legjobb értelmében elveszti önmagát az ember, és ha szerencséje van, egy kicsit több lesz, mint a hétköznapokban. Camus hőse mondja a Közönyben, hogy sohasem volt olyan boldog, mint focizás közben, hiszen akkor nem is érezte magát. Ez a fajta önfeledtség tulajdonképpen ugyanaz a teljességérzés, ami a jó fociban és a jó irodalomban is ott van, és amit a szerelemben is megtapasztal az ember.
– Ha összejön egy-egy ilyen szerencsés pillanat, akkor az író Lionel Messinek érezheti magát.
– Igen, romantikus korokban ezt ihletnek hívták. Tegyük hozzá, az ihletnek viszont az a természete, hogy sok-sok gyakorlás kell a kevés kitüntetett pillanathoz. Ahhoz, hogy a tested öntudatlan magabiztossággal, nálad okosabban cselekedjen, a sok-sok tudatos gyakorlás vezethet el. Éppen így van ez a jó olvasással és az írással is: ott is a munka segít.
– Amikor elveszti az ember önmagát, akkor a valós történetek kicsit átalakulnak. Így van ez ebben a könyvben is. A novellák alapjai személyes tapasztalatok, beszélgetések vagy kutatások alapján kerültek elő?
– Ezek a novellák nem a futballról szólnak, hanem a futballt használják mint hasonlatot. Egészében véve egy futballpályaszerű Magyarországról van szó, vagy mondhatnám úgy is, hogy egy magyarországnyi futballpályáról. Ilyen értelemben a futballról, cselekről, átadásokról, gólokról beszélünk, hogy a létezésünkről szólhassunk.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!