Megértem, ha a mai fiatal generáció szarkasztikus. Amit az előző generáció tehetségei még meg tudtak tenni valamiféle elvonult remeteméltósággal, az manapság már lehetetlen. A digitális generáció anyagi és társadalmi szélviharoknak kitéve éli életét, bizonytalanság légköre lengi körbe, és erős küzdelemmel kell elérnie azt, amit korábban csendes művészgenerációk a műterem magányában tehettek. A hirtelen impulzusok és képi villanások korában muszáj kitűnni, valahogy megállítani a nézőt, mindegy, hogy hol, hogyan és mikor. Ezért is virágzik a street art: az üzenetet azonnal tálalja a sürgés-forgás közepette, s a szemlélőt nem szakrális szemlélésbe csalogatja, a galériák és múzeumok falai közé. A nagy rohanásban már nem szemlélik a képeket sem úgy, ahogy azt egy festő szeretné, tehát alkalmazkodni kell. Ezen túl szinte elképzelhetetlen, hogy valaki megéljen a művészetből akkor, ha nem fut be egy galéria vagy jófajta art-dealer révén, aki viszont úgy adja-veszi a képeket, mint a menő autókat, és főleg olyanoknak, akik menő autókban közlekednek.
Innentől kezdve erkölcsi és művészi megalkuvások, kompromisszumok őrlik fel az alkotót, olyan fajták, amikkel a korábbi generációk tagjainak találkozni se kellett. Ebben a helyzetben mindenki előtt két út áll: vagy a kompromisszumok embere lesz, és jó esetben sztár válik belőle, vagy igazi punk lesz – utóbbi esetében a piac pusztán megvárja, amíg feldobja a pacskert, hogy csak aztán nyúzza le róla ugyanazt a bőrt.
Életben maradni, de hogyan? Ez itt a kérdés, amit általános morális és etikai normák és értékek híján nagyon nehéz megválaszolni egy végtelenségig individualizálódott közegben. Szürreális szimbiózis ez: a pénz racionalizmusának és a művészet irracionalizmusának sajátos együttélése, ami a lelkiismeret-furdalásban gyökerezik.
Ebben a helyzetben szinte lehetetlen nem szarkasztikusnak és cinikusnak lenni. Kínálkozik persze egy harmadik út: amikor a művész nem fekszik le a trendeknek, hogy aztán rabszolgaként szolgálja megrendelői akaratát, de nem is lesz punk, aki a művészet szentségéről értekezve sóherkedik valamelyik kocsmában. Ez az út – ha úgy tetszik – egy új szakralitás felé vezet. Elhivatottság révén függetlenedni, sőt bele se menni a fent vázolt játszmába. Csakhogy ez az út is rögös, hiszen ha megnézzük, milyen szempontok alapján választották ki a Best of Diploma 2012 darabjait, rájöhetünk, hogy pont az izgalmas bootlegek és b-side darabok között rejteznek az igazi értékek, miközben a slágereket nézve-hallgatva bizony sokszor támad déja-vu érzésünk.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!