Jégkorszak 4. – Vándorló kontinens
A Jégkorszak sikertörténete éppen egy évtizede kezdődött, és a stúdióvezetés úgy érezte, hogy a tízéves évfordulót stílusosan egy negyedik résszel teszi emlékezetessé. A Jégkorszak első része szórakoztató darab volt, amelyben egy mamut, egy kardfogú tigris és egy lajhár dacol a jégkorszaki hideggel és az elemekkel. Közbevetésként pedig egy motkány humoros gegjeit láthattuk egy makkal. A számítógépes animáció felfutását ügyesen csípte el a Jégkorszak, és bár a második, s még inkább a harmadik rész történetben erősen a kifulladás jeleit mutatta, a hihetetlen bevételek egyértelművé tették, hogy érdemes nekifutni a negyedik epizódnak. Ezzel jelenleg a kortárs animációk között a legtovább a Jégkorszak jutott, a sikermesék ugyanis egyelőre többnyire a harmadik résznél járnak. Ebben a Jégkorszak-filmben leszakad egy rész a kontinensből, s így a barátok egy óceánon hánykódó sziget rabjai lesznek. Magyarországon a világpremier első szakaszában – megelőzve az amerikai bemutatót – kapjuk meg a nyár aktuális animációs dózisát. Abban a 34 országban, ahol múlt héten bemutatták, mindenhol első helyen nyitott, és máris hozott 80 millió dollárt, azaz ne rendezkedjünk be úgy, mintha az utolsó Jégkorszak-filmet látnánk.
Robert Pattinson női néző vonzó képességét igyekszik meglovagolni a Bel Ami – A szépfiú című történelmi darab, amely nemcsak nyomokban emlékeztet a Veszedelmes viszonyokra. A Bel Ami Guy de Maupassant könyvének filmváltozata az 1890-es évek Franciaországából, ahol egy nincstelen férfi ágyakon és madámokon keresztül igyekszik pénzhez, sikerhez, egzisztenciához jutni. Nem elhanyagolható tény ugyanakkor, hogy a fiatalember valamihez ért: ez pedig az újságírás. De olyan korban, amikor még a lehetőséghez is kapcsolatok kellenek, előbbre való az intellektuális tehetségnél a külső és a hálószobákra tartozó tudás. A Bel Ami a berlini versenyprogramban mutatkozott be idén, ahonnan csendesen és díj nélkül távozott. A film ugyanis nem képes nagyobb célokat megvalósítani, az pedig önmagában igen sovány ambíció, hogy majd Pattinsonra úgyis beülnek a rajongók. Akit érdekel a történelmi Franciaország kosztümös, intrikákkal és viszonyokkal teli kora, mindezek ellenére nem fog csalódni.
Sleeping Beauty
Erről a filmről néhány hete egy tematikus összeállításunkban már írtunk, megemlítve, hogy a tavalyi velencei bemutatkozása legalábbis megosztó volt. Az kétségtelenül igaz, hogy az elsőfilmes rendező, Julia Leigh újszerű mozival állt elő. A Sleeping Beautyban egy fiatal lány olyan munkát vállal, amelyben bealtatózott állapotban a kéjenc kuncsaftok bármit csinálhatnak öntudatlan testével a közösülést leszámítva. A morbid Csipkerózsika-történetben olyan frusztrált vendégek és ötletek kerülnek elő, hogy az még Buñuel A nap szépe című filmjének is erényévé válna. Ami pedig valóban váratlan – de annál kellemesebb meglepetés –, hogy Emily Browning, főképp az Álomháborúban nyújtott rémes alakítása után mennyire üde színfolt! Szükség is van rá, mert a film kifejezetten a főszereplőnő kisugárzására alapoz. Azért a befejezésen érdemes lett volna többet gondolkozni.
Az orvvadász
Willem Dafoe one man show-jában, Az orvvadászban egy profi zsoldost megbíznak egy ritka állat lelövésével. Hosszas tasmániai bóklászása közben nemcsak az állatra lel rá, de megbízói kétes szándékára is. Az ember vs. természet tematikába illeszkedő Az orvvadász alapvetően Dafoe játékára, s a valóban látványos, kietlen vadon képeire alapoz. A pszichológiai folyamatokat viszont nekünk kellene észrevenni és átérezni, amit inkább ritkábban, mint gyakrabban sikerül elérnie a filmnek. Szimpatikus ugyanakkor Az orvvadász szerénysége, ahogy valamiféle líraiságot próbál csepegtetni egy kommersz történetbe. Bár a rendező Daniel Nettheimnek nem sikerült maradéktalanul követni az ausztrál hagyományokat, amit John Hillcoat Az ajánlata, vagy a Van Diemen-föld ért el a témában, az ausztrál darab még így is kiemelkedik a nagy átlagból – manapság már ez sem kevés.
Felültetve
Bruce Willis nevével néhány éve még bármit el lehetett volna adni, ám a kiöregedőben lévő akciósztár neve ma már cseppet sem garancia a sikerre. Ezzel együtt még mindig jó márkanévnek számít, aki egy-egy filmjével képes kasszát robbantani. A Felültetve című filmben a szereplése mindenképpen meglepetés, a klisékből összetett bűnügyi mozi ugyanis egyszerűen nem érdemli meg a jelenlétét. Pedig mellette még 50 Cent és Ryan Phillippe is feltűnnek akik barátként együtt nőttek fel Detroit utcáin, majd közös alvilági karriert is folytatnak. Egy gyémántrablás után aztán jön az elmaradhatatlan átverés, majd a bosszú. Bruce Willist ugyanis a Die Hard-filmek óta köztudottan nem lehet csak úgy megölni, így Ryan Phillipe hiába is próbálkozik vele, és erre csak akkor jön rá, amikor a halálos sorozatból felépülő Willis ismét kopogtat az ajtaján, és a fogat-fogért elv alapján nem éppen csevegni szeretne vele.
Korábbi érdekfeszítő premiercsokrainkért kattintson ide.