Milliárdos az embertelenségben

Egyesek prófétának tartják, mások szerint intellektuális blöffhuszár Don DeLillo. Magyarul most megjelent regénye alapján akár mindkettő is lehet.

rKissNelli
2012. 07. 13. 13:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A könyv magyarországi időzítése adta magát, mert a Cosmopolis filmváltozatának is éppen mostanában volt a bemutatója, ez a termékkapcsolás pedig be szokott jönni. A mozi viszont elhasalt, és ez elgondolkodtatja az embert, hogy ezúttal vajon megérte-e a jól bevált recept. Ha már a Libri Kiadó úgy döntött, hogy bevezeti a Magyarországon nagyjából ismeretlen szerzőt a köztudatba, lehet, hogy szerencsésebb lett volna egy fontosabb könyvvel kezdeni.

Ez később akár hátrányt is jelenthet, de nem feltétlenül jóvátehetetlen baj, mert – ha nem is éppen ragyogó könyv – meg lehet szeretni ezen a regényen keresztül Don DeLillo világát. Az életmű ismerőit valószínűleg nem lepte meg a téma: kicsit apokaliptikus hangulatú, de a mindennapjainkból nagyon is ismerős, nyomasztó XXI. századi világ rajzolódik ki a fiatal milliárdos, Eric Packer egy napjának történetéből, és újra nyilvánvalóvá válik, hogy végzetesen rossz irányba halad a társadalom, elnyel minket a pénz, a fogyasztás, a technikai fejlődés és a virtuális valóság örvénye. Kissé közhelyes, mint a regény is itt-ott, cserébe viszont fantasztikusan érzékletesen van megírva a dekadens nagyváros, ami ez esetben New York, a pénzvilág fővárosa. Nem hiába ajánlotta Don DeLillo egyik angol kritikusa, hogy prózaversként olvassuk a szöveget, mert a leírások gyönyörűek és líraiak, összegyúrják a valóságos, hús-vér New Yorkot azzal, amit a szerző lát és érez benne, és ez összességében hihetetlenül pontos és vészjósló képet ad az egész pénz vezérelte, globalizáció sújtotta, embertől elidegenedett mindenségről.


A kötet azt a folyamatot követi végig, ahogy a rendszerbe mindenestől beágyazott Eric Packer levetkőzi az addigi életét (kicsit erőltetett, viszont szintén lélegzetelállítóan megírt allegória: a regény vége felé egyszer szó szerint is meztelenre vetkőzik a főhős az utcán), eljut a személyességig, majdnem a szerelemig is, és valami igazi élményig (még ha az a fájdalom vagy a halál is). Egy olyan ember lesz a végzete, aki ennek a virtuálisan leképezhető és ellenőrizhető rendszernek a gyenge láncszeme, akit éppen ő alkalmazott a cégénél, amíg az illető le nem csúszott, és ki nem szorult a társadalom peremére. Amivel a főhős nem számol, az éppen ez a gyenge láncszem, a szabálytalanság, az asszimetria, amit a saját testében is kimutatnak az orvosi vizsgálatok, és ami megjelenik a japán jen viselkedésében is, de ő nem veszi észre, anyagi értelemben is ezért megy tönkre egyetlen nap alatt.

A regény üzenetét, az Eric Packer által bejárt utat és a leírásokat tekintve nagyon érdekes a könyv, csak egy pár dolgon túl kell jutni az olvasásakor – főleg azon, hogy nem tud megszabadulni az olvasó a „csinált regény” érzésétől. Don DeLillo olyan tiszta fejjel, szisztematikusan építi fel Eric Packer tündöklését és bukását, hogy az ember óhatatlanul arra gondol: a szerző az irodalomkritikusoknak szánta a művét. A filozofikus, és majdnem kivétel nélkül életszerűtlen párbeszédek pedig nem sietnek megcáfolni. Eric Packer és a körvonalakban ábrázolt mellékszereplők nem valódi karakterek, nem szereplői a regénynek, inkább szócsövek és elszenvedői a szerző üzenetének, de ez nem változtat sem a gondolatok aktualitásán, sem azon, hogy időnként tényleg lenyűgöző módon képes kifejezni őket.

(Don DeLillo: Cosmopolis, Libri Kiadó, 2012. 260 oldal, 2990 forint.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.