Mindörökké tinédzserek, mindörökké tinifilmek

A LOL apropóján inkább felidéztünk olyan klasszis tinifilmeket, amelyek évekkel, évtizedekkel elkészültük után is hódítanak és időtállók.

kgy
2012. 07. 22. 9:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hírnév

Alan Parker 1980-as musicalje, A hírnév a felsőoktatás megpróbáltatásait mutatja be egy művészeti iskola növendékeinek megpróbáltatásain keresztül. Ebben a filmben kevésbé van szó szexről és szerelemről, sokkal inkább a helytállás, a kitartás, a célok eléréséért tett erőfeszítések jellemzik A hírnevet. Benne nem elhanyagolható a koreográfiák, zenei betétek száma, s említést érdemel a főszerepet alakító négy fiatal is, akik tehetségükkel teszik hitelessé a New York-i főiskola előadó-művészi kurzusán küzdő fiatalok karakterét. A film sikerét sokban segítette Irene Cara címadó világslágere. Hogy mennyire örökzöld a téma, a zene és a film, azt jól mutatja a 2009-ben készült remake is, de annak látványos bukása és gyenge kritikai fogadtatása is az eredeti nimbuszát építi.



A Házibuli

Európa-szerte kedvenc volt 1980-ban A Házibuli, amelyben a világ megismerhette Sophie Marceau-t, a sláger Realityt, és ismét betekintést nyerhettünk a tinik bonyolult világába. Az első részben (mert a sikerre való tekintettel folytatás is készült) Vic még csak 14 éves, de már minden problémája a fiúkkal van. Rajta és barátnőjén keresztül klasszikus fiúzós, bulizós helyzeteket láthatunk, viszont ebben a filmben még teret szentelnek a szülők botlásainak is. A Házibuli nem váltja meg a világot, ám hangulata, a nyolcvanas évek állapotának tökéletes rögzítése s a szerethető Marceau mindenhol sikert aratott. S az is újfent bebizonyosodott, hogy a szélsőséges érzelmek, a tinik hangulatváltozásai közepette bizony a szerelem is mulandó. De mindig van egy következő lehetőség és kaland.



Szerelem első vérig

Dobray György tinimoziját sokan a Házibulira adott magyar válasznak tekintik, de ha csak a nyolcvanas évek egyik (talán egyetlen) épkézláb tinédzsertörténeteként nézzük, akkor sem tévedünk hatalmasat. Mai szemmel nézve lehet, hogy kicsit suta és megmosolyogni való a Szerelem első vérig, de korában a célközönség elvárásainak tökéletesen megfelelő, izgalmas színészekkel és Dés László remek zenéjével megspékelt szórakozás volt. Az ifjúsági film pontosan azt a fiatalos szertelenséget ábrázolta colore locale magyar közegben, ami világszerte foglalkoztatja a fiatalokat. Itthon meg is nézte 1,2 millió ember mozikban a Szerelem első vériget, amely nem utolsósorban tematikájában az egyik első magyar film volt. a főszerepet akkori művésznevén Bery Ary (Berencsi Attila) és Szilágyi Mariann játszotta – egyikük sem vált jelentős filmszínésszé a rendszerváltozást követően. A filmnek a sikert követően készült egy második része, 2002-ben pedig egy utánlövésnek ható harmadik epizódja.



A csaj nem jár egyedül


A kilencvenes évek tinifilmjének prototípusa volt A csaj nem jár egyedül, amely évekre tartósította Freddie Prinze jr-t a tiniszívek elrablója szerepében – pedig a gimis szerepet már ekkor is 22 évesen alakította. Az egy amerikai gimiben játszódó filmben van minden: pasizás, csajozás, bulizás, szakítás, szerelem, szex, amerikai foci, nyomokban még iskola is. Ezt a koktélt aztán még éveken keresztül ismétlik, így van időnk megszokni. Legfeljebb a kiöregedő gimiseket cserélik le fiatalabbakra. A csaj nem jár egyedül klasszikus coming of age mozi, teljesen a pillanatnak készül, színészei zömében nem futnak be felnőttkorukra jelentős karriert. A csaj nem jár egyedül mégis az évtized végének emlékezetes darabja volt, s nemcsak Fatboy Slim Rockafeller Skankjének köszönhetően.



Amerikai pite

Hogy a szexuális felvilágosítás és a szexualitás felfedezése kamaszpattanás fakasztóan gyötrelmes, ugyanakkor a humort sem nélkülöző feladat, azt nemcsak a szocializmus idején Miska bácsinak küldött szemérmesebb, majd a Bravo magazinban megjelentetett olvasói levelek tanúsítják, hanem a szakmányban készült, témába vágó filmek is. A szüzesség elvesztését tematizáló, testnedvekben és olcsó humorban lubickoló filmek egyik iskolapéldája az Amerikai pite. Még az is hallott róla, aki nem látta, ha másért nem, azért, mert a címben megidézett cukrászati termék valami olyasmi kérdésre ad meglehetősen ferdült választ, ami nagyon sok kamaszfiút nem hagy nyugodni. Ezzel egyébként a történetet is elmondtuk nagyjából (szüzesség elvesztése, vicces és alsó kategóriás poénok), és felesleges is lenne a magas művészet pallosával lesújtani erre a mára szinte klasszikussá nemesedett ökörségre: az, aminek látszik, se több, se kevesebb. Viszont hatása kétségkívül kisugárzott a felnőttebb filmekre is, hiszen az olyan filmek, mint a Másnaposok vagy a Harmadnaposok, számos ponton emlékeztetnek erre a veszélytelenül alpári mozira.



Pomádé


Az ötvenes éveket Amerika kollektív emlékezete mint az elveszett ártatlanság és az öntudatára ébredő ifjúság hőskorát őrizte meg – aki ennél alaposabb elemzésre vágyik, ne a Pomádé (Grease) című musicalfilmet tekintse meg. Az 1978-ban készült film ugyanis minden olyan elemet tartalmaz, ami ehhez a nosztalgikus múltba révedéshez jár: nyári szerelem, tengerpart, fekete bőrdzsekis fiatalok (megannyi Elvis-klón) és persze zene minden mennyiségben. A film hősei, Sandy és Danny nyaralás közben gabalyodna egymásba, és azt hiszik, csak szép emlék marad a futó kaland. Drámai fordulattal azonban kiderül, hogy szeptembertől ugyanabban a középiskolában koptatják az iskolapadot. A tét hatalmas: vajon a májer Danny képes lesz-e levetni a kemény fiú álarcát, és újra szerelemben egyesülni az időközben menővé vált Sandyvel? Amíg ez kiderül, sok emlékezetes nóta csendül fel, ráadásul a nézők a korszak nemzeti tánckincsét, a rongylábú Travoltát nézhetik, ahogy fáradhatatlanul ropja a rock'n'rollt, ami néha tényleg csak egy tánc.



10 dolog, amit utálok benned


Shakespeare örök, tudja ezt mindenki, beleértve a hollywoodi forgatókönyvírókat is. Ezért laza mozdulattal leporolták a Makrancos Katát, és elkészítették a tinifilmes változatát. Ez esetben az okos, felvágott nyelvű és pokróc személyiséggel megvert leány (Kat) a kertvárosi idillben lelhető fel, és meghódítása kulcskérdéssé válik, hiszen a szigorú papa csak akkor engedi népszerű nővérét pasizni, ha a nem kicsit nehéz eset Kat is kimozdul végre. Nincs más hátra, el kell csábítani a morc húgot, erre a feladatra pedig adja magát a suli vonzó rosszfiúja, akiről persze majd kiderül, nagyon is lágy a szíve... A történet tehát az angol mester által leírtak szerint halad, de kár lenne filozófiai mélységeket számon kérni a filmen. Ugyanakkor a színészi játék, különösen a még szinte zöld, de már feltűnően tehetséges Heath Ledger domborítása, kellemes és élvezhető sztorivá avatja ezt a mozit.

Minden, ami filmcsokor, itt olvasgatható!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.