− Igaz, hogy az idei az utolsó fesztivál az ön szervezésében?
− Igaz, a mostani fesztivál után visszavonulok, de ezzel nincs vége. Az elmúlt években két gyermekem segített a szervezésben, ők veszik át a stafétát. Lányom, Miller-Gárdai Viktória a Pannon Filharmonikusok szólamvezető fuvolistája, a szimfonikus együttes idén őt választotta az év zenészének. Fiam, Gárdai Ádám könyvtár-informatikus, művelődésszervező diplomával rendelkezik, vendéglátóként is képzett.
„A Gastroblues nem egy egofesztivál, ahol azzal lehet büszkélkedni, hogy tíz- és százezrek jöttek el, hanem emberléptékű, közvetlen esemény.”
Fotó: Hegedűs Márta
− A Gastroblues szervezése mellett lemezeket is megjelentet, ön az egyik legjelentősebb blues- és progresszív rock kiadó is. Megéri?
− Ha volt a fesztiválnak nyeresége, akármilyen kicsi is, azt mindig kiadványokra költöttem, annak ellenére, hogy CD-ket, DVD-ket megjelentetni mostanában nem bombaüzlet, de nem is ezért csinálom. Minden évben készítettünk kép- és hangfelvételeket, idén jelenik meg az ötvenedik kiadványunk DVD-formátumban a VTCD és az Artisjus támogatásával. A jubileum alkalmából díszdobozban jelentetünk meg több mint ötszáz koncertfelvételt, amelyeket kiváló minőségben rögzítettünk. Ezen a téren nagy szerencsém volt, rögtön az elején összehozott az élet egy komoly stúdiótulajdonossal, Horváth Jánossal, ő csinálta az első tíz évet. A második tíz évet a szintén kiváló Válik László rögzítette hangban.
− Az elmúlt húsz évben számos világsztár nemcsak fellépett Pakson, hanem vissza-visszajár ide. Mi a Gastroblues vonzerejének titka?
− A fesztivál szlogenje, hogy a legjobb zene sem élvezhető száraz torokkal és korgó gyomorral, a közönségre, a zenészekre ez egyaránt igaz. Bevált dolog, hogy a neves előadók elküldik előre a kívánságlistájukat, hogy mit esznek, mit isznak, milyen levegőt vesznek, de nemegyszer előfordult, hogy félretették a diétájukat. A Chris Farlowe Band vagy a Colosseum együttes is elcsábult a békéscsabai sült kolbásztól vagy a házi rétest készítők pultjánál, mások a pálinkafőző mester tudománya előtt hajoltak meg. A Gastroblues nem egy egofesztivál, ahol azzal lehet büszkélkedni, hogy tíz- és százezrek jöttek el, hanem emberléptékű, közvetlen esemény. Itt a muzsikusok készek együttműködni a közönséggel, mindig vállalják a közös fotózásokat, a lemezdedikálásokat, nem az elérhetetlen bálványok szerepében tetszelegnek.