Több ezer metszetet mutat be a neten a Szépművészeti

Majdnem ötezer, 1620 előtti francia és itáliai metszet került fel az internetre a Szépművészeti Múzeum több mint százezres grafikai gyűjteményéből.

Rajcsányi Gellért
2012. 07. 13. 6:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A műkincs-digitalizáció az utóbbi évek egyik jellemző, a nagyközönség számára igazán nagy jelentőségű fejleménye a múzeumi világban. A rengeteg egyedi és szakmai kezdeményezés között a Google Art Project hozta el a világméretű áttörést, az óriáscég a vezető nemzetközi múzeumok (most már a budapesti Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria) gyűjteményének legszebb darabjait mutatja be nagy felbontásban, bőséges adatokkal feldolgozva az interneten. A Szépművészeti Múzeum önállóan is a hatalmas gyűjteményének minél szélesebb körű netes bemutatására törekszik, ennek egyik fontos lépcsőfoka a napokban bemutatott, 4593 darabos, 1620 előtti francia és itáliai metszetgyűjtemény katalógusa. A Szépművészeti metszeteinek feldolgozására tett egyetlen korábbi kísérlet Térey Gábor nevéhez fűződik, akinek egy évszázaddal ezelőtt megjelent leíró lajstroma mindössze a gyűjteményben található művek számát regisztrálta művésznevek szerint.


Két és fél éve kezdődött a munka, árulja el lapunknak Kárpáti Zoltán, a projekt vezetője. Az első lépés a metszetek fizikai rendezése volt, azaz hogy valamennyi metszet a megfelelő helyre, a készítő metsző neve alá kerüljön. Miközben az egyes metszetek meghatározásával foglalkoztak, jött az ötlet, hogy némi ráfordítással egy részletes, publikálható katalógus is létrejöhet. A most mindenki számára elérhetővé vált katalógus a múzeum olasz és francia reneszánsz metszeteinek teljes gyűjteményét tartalmazza. Hogy miért pont ezt a gyűjteményt? „A választás adott volt, hiszen nekem, valamint szerzőtársamnak és kollégámnak, Seres Eszternek a reneszánsz a szakterületünk, valamint az olasz és francia rajzok, illetve metszetek kurátorai vagyunk, a múzeumon belül ez a ránk bízott gyűjteményrész” – meséli.

Ahogy a múzeum műkincseinek, úgy a rajz- és festménygyűjteményének nagy része, a metszetek döntő többsége (jelen esetben 4600 műből 3874 lap) is az Esterházy-gyűjteményből, 396 mű pedig Delhaes István hagyatékából származik. A fennmaradó lapok eseti ajándékozások és vásárlások útján kerültek a Szépművészeti birtokába. A most publikált katalógus kommentárjaiban Kárpátiék elsősorban a metszetek előképeinek (festmények, rajzok, szobrok), a különféle levonatok és változatok, valamint – ahol a mű szerzősége nem volt tisztázott – a vitatottság bemutatására törekedtek. Eközben igyekeztek átnézni a korszakra és művészekre vonatkozó legteljesebb szakirodalmat. Kárpáti Zoltán hangsúlyozza: „Nem a klasszikus értelemben vett műtárgy-digitalizációról van szó, hanem egy szakmai katalógus internetes publikálásáról, amely lényegesen bővebb és részletesebb szakmai információkat tartalmaz. A valódi újdonsága az, hogy egy szakmai katalógus nem nyomtatott formában jelent meg, hanem a weben vált hozzáférhetővé, annak valamennyi előnyével – könnyebb kereshetőség, egyszerűbb használatóság, jó minőségű képek, ingyenes hozzáférés – együtt.”

Mivel a metszetekkel a múzeumban korábban ilyen mélységben nem foglalkoztak, dobozról dobozra, műről műre kellett haladniuk, valamennyi lapot kézbe vettek, és így rögzítették az egyes metszetek alapadatait (metsző, inventor, kiadó, cím, méret, feliratok); majd később, a szakirodalom áttekintését követően egészítették ki az egyes tételeket. A metszeteket ezzel párhuzamosan beszkennelték, és ahol meghaladták az A3-as méretet (ekkora a legnagyobb szkenner, amely a rendelkezésükre áll), lefotózták. Így ma a művek döntő többségéről nagy felbontású, a neten nagyítható képpel rendelkeznek.

A múzeum és szakemberei számára a cél maga a megjelenés, a művek minél szélesebb körű megismertetése volt. Bár Kárpáti Zoltánék törekvései szerint a korszak metszeteivel foglakozó szakemberek számára készült katalógusról van szó, amely nem a tudományos ismeretterjesztés szándékával készült, fontosnak tartották, hogy a lehető legszélesebb közönség számára elérhetővé tegyék a katalógust. „Reményeink szerint szakember és egyetemista egyaránt haszonnal forgathatja, de az egyszerű múzeumlátogató is találhat benne számára érdekes művet. A szakmai tartalom megírásakor az előbbit, a felület kialakításakor az utóbbit tartottuk szem előtt. A webes publikálás ugyanakkor – szemben egy nyomtatott kiadvánnyal – módot ad a továbbiakban is arra, hogy azt időről időre újabb információkkal bővítsük.”

A metszetek fizikai rendezése és a katalógus megírása munkaidőben zajlott, külön forrás nem állt rendelkezésükre, tehát a munka lényegi részét más feladataik mellett, külön juttatás nélkül végezték. A netes megjelenést biztosító felület kialakítása a Nemzeti Kulturális Alap anyagi támogatásával valósult meg, ennek költségei a töredékét képezik egy hasonló terjedelmű papírkatalógus előállításának. „Mivel a múzeumban szűz, korábban feldolgozatlan területen jártunk, számos korábban leíratlan, a szakma számára is ismeretlen metszetet vagy levonatot is találtunk – mondja Kárpáti Zoltán. – A közvetlenül ránk bízott gyűjteményrészek közül hátra van még a közel ezer darabot számláló olasz reneszánsz rajzok katalógusának elkészítése, és természetesen a metszetgyűjtemény más, eddig publikálatlan részére is sor kerülhet a jövőben. Tehát van még feladat bőven.”


A Szépművészeti Múzeum kincseinek digitális archiválása a most megvalósult projekt mellett is halad előre. Fonyódi Krisztián, a múzeum digitális archívumának menedzsere lapunknak elmondta: a digitalizálás már régóta zajlik az intézményben, ő maga két éve foglalkozik ezzel. Az archívumban folyamatosan dolgozzák fel a Szépművészeti különböző gyűjteményének anyagait: a múzeum 120 ezer műtárgyából – amelynek túlnyomó többsége grafikai alkotás – évente mintegy ezret dolgoznak fel teljes körűen, minden lényeges adattal ellátva. A tárgyak lefotózás után bekerülnek egy nyilvántartó rendszerbe, ellátják őket metaadatokkal, és innen kerülhetnek ki az internetre. Fonyódi Krisztián volt emellett a Google Art Projecttel való együttműködés vezetője is: „A Google kereste a magyarországi partnereket, és örömmel éltünk a lehetőséggel”. A Szépművészetinek most mintegy 150 műtárgya található a Google gyűjteményében. Fonyódi, miközben a digitalizáció adta lehetőségekről beszélt, azt sem titkolta, hogy a magyar múzeumi világ lassan nyílik meg ezen a téren: „A múzeumok világa konzervatív: nem mindenki számára egyértelműen fontos ez a lehetőség. Én viszont annak a híve vagyok, hogy mindent meg kell mutatnunk.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.