Valószínűleg mindenki fel tud idézni néhány fontos vagy kevésbé fontos vasúttörténeti érdekességet az 1846-os első, Pest–Vác közötti út felemlítésétől a Petőfi-féle „Száz vasútat, ezeret”, modernizációt óhajtó diadalkiáltásig, de ha mást nem, vígan elfütyüljük a nótát, hogy „Az én rózsám vasutas ”. És akkor még nem is beszéltünk az olyan teljes vagy féligazságokról, minthogy „a Monarchia alatt sem volt rosszabb a menetidő”, vagy hogy „a vasutast valamikor megsüvegelték, tisztelték”.
És ez így is van jól: a vasút története a magyar modernizáció kebeldagasztó, büszkeségre okot adó elbeszélése, amit hajlamosak vagyunk elfelejteni a MÁV-ot (legtöbbször) joggal anyázó blogok korában. „A vasút fénykora – A vidék modernizációja” című kiállítás a szentendrei Skanzenben nem tesz mást, minthogy ötletes és látogatóbarát módon összegzi mindazt, amit a magyar vasút kialakulásáról és fejlődéséről tudni érdemes.
Lényegre törően, a meddő fecsegést látványosan kerülve, ugyanakkor olyan apró és szellemes ötleteket is csatarendbe állítva, melyek igazolják a tételt: a látványos és emlékezetes kiállítás nem (csak) pénz kérdése. Kezdjük is rögtön a kiállítás centrumánál, a vasúti hálózatot bemutató méretes terepasztalnál. A Kárpát-medence kicsinyített domborzati térképét formázó műanyag felszínen fénycsíkok ágaznak szét és mutatják, ahogy évről évre egyre több települést ért el a vasparipa. A végén a rendkívül sűrűn behálózott térség képén merengve szinte el is feledkezünk róla: ami itt percek meg a programozók némiképp hosszadalmasabb munkája, az a valóságban verítékes küzdelem volt.
Az a bizonyos brassói ténsasszony
És felettébb látványos! Az 1867-es kiegyezést követően, 1873-ig 4100 kilométer új vasútvonalat adtak át a közönségnek, az 1890-es években pedig 8000 kilométer helyiérdekű vasút épült az országban. A vicinálisok aranykora persze már rég leáldozott, és a dicső múlt ködébe vész, hogy az első világháború kitörésééig mintegy 13 000 kilométer helyiérdekű vasútvonalat épített meg a csaknem kétszáz helyiérdekű vasúttársaság. És hogy még zsonglőrködjünk kicsit az imponáló számokkal: az említett időpontig 1500 vasútállomás is felépült.
A kiállítás első része éppen ezt, a semmiből megszülető magyar vasút kezdeti időszakát dokumentálja – a fizikai és szellemi munkát, valamint a gazdasági feltételek megteremtését. A rövid, informatív kísérőszövegekből megtudhatjuk, hogyan zajlottak a vasúti építkezések, kik voltak a krampácsolók (ők ütögették a köveket a támfák és a sínek alá a krampácsaikkal), vagy éppen azt, hogyan is befolyásolták a különféle gazdasági érdekcsoportok azt, hogy merre kanyarogjanak a vonalak – nem meglepő módon a pénz itt is megszólalt, és nem feltétlenül az ésszerűség döntött. A témához – a kiállított szerszámokon túl – még filmes illusztráció is jár, a Mágnás Miska vonatkozó részletei elevenítik fel, hogyan is ment akkoriban a lobbizás.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!