– A világ legnagyobb médiaeseményének előrendezvényén szerepelni nyilván nem csak szerencse kérdése. Hogyan jutott ki a londoni Kulturális Olimpiára a Budapest Bár?
Gáncs Andrea: BT River of Music a London 2012, vagyis a kulturális olimpia része volt, a legnagyobb zenei fesztivál a programsorozaton belül. Az Olimpiai és a Paralimpiai Játékok összes résztvevő országát képviselték zenészek, a Temze partján, a Trafalgar téren felállított Európa Színpad egyik fellépője lehettünk mi július 22-én. Feltétel volt, hogy az olimpiai gondolat jegyében minden produkció valamilyen együttműködésen alapuljon. A szervező Angliában a legnagyobb jazz-, és világzenei koncertszervező ügynökség, régóta kapcsolatban voltam velük. Februárban meghívtak előadni egy szakmai fórumra Londonba, és a vonaton ülve mesélt az ügynökség igazgatója arról, milyen hatalmas vállalkozással készülnek az olimpiára. Hiányzott még nekik egy közép-kelet-európai együttes, akik egységben meg tudnák jeleníteni a régió zenei sokszínűségét. Ismerték és szerették a Budapest Bárt, 2010-ben fel is léptették a zenekart a London Jazz Fesztiválon, és hát jókor, jó helyen – szerencsénk is volt. Bizalmat szavaztak nekünk.
Farkas Róbert: A koncepciót nekünk kellett kitalálnunk, megadták viszont, hogy mely országokból kell vendégművészt bevonnunk: Csehországtól Ausztrián át Ukrajnáig, Luxemburgig, Franciaországig, Örményországig és Izraelig összesen tizenegyet. A harmincas évek kabarévilágát, a sanzonokat választottuk közös nevezőnek. Kiegészültünk egy fúvós szekcióval és hívtunk énekeseket is. Elképesztő egyéniségek mind!
– Káosz is lehetett volna a vége. Mi kerekedett ki ebből az egészből a Trafalgar téren?
F. R.: Szervezés közben én sem reméltem volna, de úgy érzem, hogy amit összehoztunk, bármilyen nemzetközi színpadon megállná a helyét. Még a munka legelején dalokat kértünk mindenkitől; bármit, ami a húszas-harmincas évekről az eszükbe jut a saját kultúrájukból. Nehéz volt megtalálni az arányokat, és idegen embereknél elérni, hogy ráérezzenek egymás gondolatára. Az én feladatom az volt, hogy az ötleteket összerázzam, mint egy kaleidoszkópban. Próbálni csak David Yengibariannal, a lengyel dobossal és az osztrák énekesnővel tudtunk itthon, mindenki mással kint találkoztunk először. Mégis elképesztő ereje volt, amikor például több ezer ember előtt, Behumi Dóri és az izraeli lány duettjében megszólalt a Szomorú vasárnap Londonban. Ott tudtuk meg azt is, hogy ezt a dalt 1948-ban betiltotta a BBC, és csak 2002-ben vette le a tiltólistáról.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!