Cseh Tamás és Don Quijote: hatalmas cirkusz lesz a Szigeten

Cseh Tamás-emlékesttel és a La Mancha lovagja című muzikellel lesz jelen a Szigeten a Magyar Teátrumi Társaság, amely Tusványoson a spontán telt ház jelenségét is megtapasztalta.

Tölgyesi Gábor
2012. 08. 01. 5:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

− A Szigeten idén van először jelen a Magyar Teátrumi Társaság. Mit hoz erre a fesztiválra?
− Felállítjuk a Porondszínházat, az első két előadást mi adjuk. A mínusz egyedik napra a Thália Színház Cseh Tamás-emlékestjét ajánlottuk a szervezőknek, a nulladik napra a Jókai Színház előadását, a La Mancha lovagja című muzikelt. Ezek után nem szedjük a sátorfánkat, otthagyjuk a Porondszínházat, amibe a sziget szervezői különféle programokat hívtak meg: komolyzenét, irodalmat, táncszínházat, dzsesszt és kabarét.  Ez egy első lépés a Magyar Teátrumi Társaság és a Sziget fesztivál között az együttműködés irányába, amit remélem, el tudunk mélyíteni.


− Milyen szempontok szerint választották ki e két előadást?

− A Sziget mínusz egyedik és nulladik napján a fesztiválozók többsége inkább magyar, ezért olyan előadásokat javasoltunk a Sziget szervezőinek, amelyek a magyar fülnek, szívnek is különösen kedvesek. Bereményi Géza rendezésében márciusban mutatták be nagy sikerrel a Tháliában a Születtem Magyarországon 2 című estet, amely nagyon szép tisztelgés a két éve elhunyt Cseh Tamás emléke előtt Udvaros Dorottyával, Cserhalmi Györggyel, Für Anikóval, Kálloy Molnár Péterrel és további számos remek előadóval. A La Mancha lovagja az én rendezésemben kerül színre, ezt az előadást a Jókai Színház még a tavalyi évadban mutatta be.

− Akkor nyilván fel is kellett újítani a La Manchát.
− Így van, a próbák már javában zajlanak Békéscsabán. Ráadásul a Sziget szervezőinek kérése az volt, hogy kettő- helyett egyfelvonásossá tegyük az előadást, ezért összehúztuk másfél órásra a történetet. Így mindazok, akik Ákos koncertjére jönnek, előtte nyugodtan megnézhetik a La Mancha lovagját. Reményeim szerint így sokkal feszesebb lesz az előadás, ám a legfontosabb elemei nem fognak hiányozni: az artisták, a színészek, a zenészek és a táncosok ugyanúgy egy színpadon fogják megteremteni a kitelepítések légkörét, ugyanúgy megjelenik majd a fekete Pobjeda, a kommunizmus rettegett nagy autója, a helyszín ugyanúgy gyűjtőtábor lesz, ahová érkezvén Cervantes hitet ad az ott várakozó embereknek Don Quijote történetének elmesélésével.

A bajba jutottakat nem szabad magukra hagyni

− Az inkvizíció börtönének ilyetén ábrázolása itt, Közép-Európában azonnal közérthető. Mit fog ebből érteni egy francia vagy német fiatal, ha a sátorba betér?
− Amennyiben ismeri a történelmet, mindent  rögtön érteni fog, ez a fajta megközelítés különösen izgalmas lehet. Mivel a La Mancha lovagjának dalai a világon annyira népszerűek, hogy a szövegét mindenki tudja, a külföldi fiatalokat az sem lepheti meg, hogy magyarul énekelünk, a darabban nagyon kevés a prózai rész. Olyan látványvilágot igyekszünk megteremteni, amely beleégeti az üzenetet a néző fejébe gigantikus, monumentális, fantasztikus csodákkal. Az üzenet pedig a következő: a bajba jutottakat nem szabad magukra hagyni, egy közösségnek össze kell fogni, hogy támaszt adjon nekik. Amikor ezt az előadást színre vittük, súlyos társadalmi krízist okozott a lakáshitelek bedőlése, magyar családok ezrével veszítették el az otthonaikat. Szerencsére van egy réteg, amely azóta megmenekült a bajtól, de sokak feje fölül ez a felhő még nem ment el. Emlékezetes: nagyon komoly társadalmi kérdés volt, hogy lehet-e adóforintokból azokon segíteni, akik kockázatos, később rossznak bizonyuló döntést hoztak. Az előadás e kérdésre is utal.

A kommunizmus rettegett kocsija, a Pobjeda

Fotó: Békéscsabai Jókai Színház


− Másrészt Auschwitzra, a Gulagra vagy Recskre is.

− Az üzenet minden embertelen helyzetre érvényes, örök érvényű: a bajba jutottakat nem szabad magukra hagyni! Valóban, Don Quijote története ezekbe a sötét történelmi helyzetekben is érvényes, nem véletlen, hogy Cervantes műve a Biblia után az egyik legnépszerűbb könyv a világon. Ha jön valaki, aki hitet ad, visszaadja a magunkba vetett hitet, ha a közösség összetartó ereje töretlen, akkor túl tudunk élni. „„Az életet nem olyannak kell elfogadni, amilyen, hanem amilyen lehetne” – mondja Don Quijotén keresztül Cervantes. Mint rendező, hiszek benne, hogy az előadás erős képeivel több év múlva is emlékeztetni tudjuk a nézőket Cervantes üzenetére.

Egy katartikus este története Tusványosról

− Békéscsabán a tavalyi évad egyik legsikeresebb előadása volt a La Mancha. Nem tervezték, hogy filmre rögzítsék?
− Most, hogy a Facebookon meghirdettük,hogy  a Szigeten újra játszani fogjuk a darabot, tucatszám jönnek a bejegyzések, hogy ez az egyik legemlékezetesebb előadásunk. Van, aki azt írta: élete legjobb színházi élménye, ismét látni szeretné. Többen jelezték, ezért jönnek a Szigetre, ami rendkívül jólesik a békéscsabai társulatnak. Az előadás filmre vitele azonban komoly jogdíjas kérdés. Bár a darab amerikai jogtulajdonosának van egy fantasztikus magyarországi képviselője, egy tündér művészetkedvelő hölgy, aki szurkolt a sikerünkért, sokat segített, a szabályok nagyon szigorúak: súlyos pénzekbe kerülne az előadás rögzítése, amiben sajnos nem nagyon tudunk gondolkodni.

− Tusványoson már második alkalommal volt jelen a Magyar Teátrumi Társaság. Ott milyen élményeket adtak, kaptak?
− A Magyar Teátrumi Társaság és a Jókai Színház az idei évben több fesztiválon is részt vesz: ott voltunk a Pécsi Országos Színházi Találkozón, a Széchenyi tér közepén vertük fel a kis gömbsátrunkat. Ezek után mentünk Tusnádfürdőre, ahol hihetetlen csodákat éltünk meg: már a reggeli előadásunkon azt láttuk, hogy kicsi a százhúsz fős stúdiósátor, állandóan csúcsra járatva ment. Délután, a forróságban is, amikor azt gondoltuk, mindenki a vízparton keres hűsölést. Így volt ez akkor is, mikor Eperjes Károly a színpadra lépett istenes versekkel. A száznegyvenedik ember után, mikor már a lépcsőn is ültek, a sátor elé hangfalat raktunk ki, az emberek pedig elkezdetek ott is csoportosulni, hogy hallják. Az omegások azt ígérték, este hét előtt nem kezdenek hangolni, ha addigra befejezzük. Hétkor elkezdődött a dob hangolása, de az est csak nem tudott abbamaradni, mert a hallgatóság csak gyűlt és gyűlt. Háromnegyed nyolckor a hangzavar kellős közepén csak nem mozdult senki, és csak mentek, mentek a versek: az egyik legkatartikusabb esténk volt. Aztán kiürítettük a sátrat tíz percre, hogy szellőztessünk, majd megérkeztek az egri kortárs táncosok, akik, miközben ment az Omega koncertje, elkezdtek próbálni. A próba alatt beszivárgott egy–két–három ember. Megkérdezték a társulatvezetőt, Topolánszky Tamás koreográfust, zavarnak-e, mire a táncosok mondták, majd szólnak, ha zavarnak. Aztán folyamatosan szállingóztak befelé az emberek, végül voltak legalább százötvenen: telt ház lett a próbán. Spontán telt ház, miközben ment kint az Omega-koncert! Teljes őrület, ilyet nem éltem meg soha! Aztán vége lett a próbának, kiürítettük a sátrat, és jeleztük, majd éjfélkor lesz a kortárs táncelőadás, mire negyed tizenkettőkor már elkezdtek beszökni az emberek, mert nem akartak lemaradni. És ismét megtelt a sátor, ismét a csillárokon is lógtak. Nagyon jó érzés volt, hogy egy fesztiválon, ahol buli van, egy színházi sátorra is ilyen komoly igény van. Igazolta, hogy a nyári fesztiválokon nemcsak a sörcsapnak, a bulinak, a táncnak, a kultúrának is ott a helye.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.