A Debreceni Nyári Színházi Esték júliusi, könnyed bohózatokra épülő „első felvonása” után – amit hagyományosan a Kölcsey Tanítóképző Főiskola udvarán rendeztek meg, s ami évtizedes fennállása óta idén először végre nyereséges is volt – most a Régi Városháza patinás udvarán folytatódik. Két hét alatt hét program kerül színre, ebből öt zenés. A repertoár darabjai és estjei a nyár hangulatához illően könnyedek és üdítőek, kesernyés ízt legfeljebb csak Gyurkovics Tibor tragikomédiája, a Nagyvizit hagyhat a közönségben. Ám ez a „csöppnyi keserű íz”, úgy látszik, nem tántorítja el az érdeklődőket, ugyanis hét közepére minden jegy elkelt a péntek estére kitűzött előadásra.
Berki és Szulák swinges-bluesos estjét a Molnár Dixiland Band kísérte és körítette hétfőn, s azt Egy kis édes félhomályban címmel egy másik swingest követte szerdán a Debrecen Swing Singers parádés előadásában. Ez nem szokatlan a nyári zenés színházak történetében, a szeptemberi Debreceni Jazz napok előtt a közönség szívesen vesz egy kis ízelítőt a műfajcsalád gyöngyszemeiből, különösen ilyen értő tolmácsolásban. Jövő héten viszont egy újítással kezdenek, gyerekdarab ugyanis most először került be a programba. A Grimm-Busz Színház által színpadra vitt játék cselekménye és jellemei kicsit másak, mint az eredeti Grimm-mese sztorija. Ebben a verzióban a farkas a jó oldalon áll, persze jelen van a gonosz is, az állatgyűjtő Besamell márki személyében, aki természetesen a darab végén elnyeri méltó büntetését.
Az augusztus 13-ai este Színes orchideák címmel a verseké és daloké Hűvösvölgyi Ildikó és Kautzky Armand tolmácsolásában. A két művész által átnyújtandó csokor valóban színes: műsorukban a Charlie nénjéből, a Meseautóból vagy a Macskákból „származó” örökzöldek csakúgy elhangzanak, mint Ady-, Wass Albert-, Romhányi- vagy Weöres Sándor-versek.
A nyári színház egy kifejezetten erre a rendezvényre készült darabbal, a házigazda Főnix Rendezvényszervező Kft. és az Opera Comica Lasagna Társulat saját produkciójában színpadra kerülő A csengő című vígoperával zárul augusztus 15-én. Donizetti pergő cselekményű opera buffájára azért esett Vranyecz Artur rendező választása, mert helyzetkomikumával, derűs bájával azt a közönségréteget is képes megszólítani, amelyikhez nem feltétlenül áll közel az opera műfaja. Persze Donizettiben az sem fog csalódni, aki napjaink pszichologizáló szemléletével „megfertőzve” ül be a nézőtérre: részese lehet egy vérbő játéknak, aminek gyújtópontjában kicsinyes emberi játszmák pellengérre állítása áll.
A rendező elmondta, a kifejezetten a nyári színházi estékre készült saját produkciókból reményeik szerint lassan hagyomány lesz: tavaly a Ritát vitték színre, ugyancsak Donizettitől, XXI. századi környezetbe állítva. A most színre kerülő A csengő viszont nem kötődik konkrétan sem az elmúlt, sem az eljövendő korokhoz: vagyis kortalan, játszódik „bármely időben”.
A csengő derűsen csillogó dallamait, hús-vér figuráit a Csokonai Színház művészei: Bakos-Kiss Gábor, Ürmössy Imre, Fehér Éva, Újvárosi Andrea, Vranyecz Artur és Vincze János szólaltatják meg, illetve alakítják. A díszleteket és jelmezeket Nikolics Mária tervezte, zongorán kísér Bojti Eszter.