A Műcsarnok új vezetője, Gulyás Gábor ambiciózus tervekkel érkezett Budapestre szűk egy évvel ezelőtt Debrecenből. Amikor kinevezték az intézmény élére, a Műcsarnok a gödör alján volt: a kétezres évek leginkább arról szóltak, hogy az egymást váltó igazgatók milyen módon próbálják a budapesti Kunsthallét nyereségessé, önfenntartóvá varázsolni. A próbálkozásokat legtöbbször kudarc, majd távozás kísérte. Amikor a debreceni Modem első, alapító vezetője Budapestre érkezett, egyszerre volt vele szemben elvárás és ellenszenv, várakozás és szkepszis. Nem volt könnyű helyzetben Gulyás.
Ha azonban az elmúlt egy év eredményeit nézzük, a Műcsarnok kétségtelenül megváltozott. Kiállítási programjába izgalmas és valóban kortárs programok illeszkednek, és nem mondhatjuk, hogy Gulyás Gábor igazgatói munkája eredménytelen lett volna. A mostani kiállítás ehhez képest is fordulópont, hiszen eddig a szervező és az intézményreformer szerepében mutatkozott Gulyás Gábor, a Mi a magyar? viszont igazán az ő tárlata: vezető kurátorként is az új igazgató jegyzi a Műcsarnok nyári kiállítását.
Többször is jelezte e sorok írója, hogy a kétezres évek kiállításai már egyáltalán nem tekinthetők a szó klasszikus értelmében vett tárlatoknak. A ma kurátora sokkal inkább hasonlítható a filmrendezőhöz, aki egy nagy, önálló, összefogott ötlet, gondolat ernyője alá szervezi, hajtja a művészeket, hogy azok a kurátori koncepcióhoz – ahogy a filmhez a színészek – járuljanak hozzá. A kurátor ma már nem szürke eminenciás vagy falfeliratokat fogalmazó művészettörténész, lámpákat beállítgató, posztamenseket tologattató bölcsész, hanem a szó filmes értelmében vett rendező, dramaturg, voltaképp önálló alkotó, aki összerendezi a különböző stílusokban alkotó művészeket, hogy azok aztán egyszerre szóljanak, s hangjaik egymással harmóniában bontsák ki a koncepció szimfóniáját. Ehhez bizony nem elég a tanult tudás, a kurátornak is kell valami, amit – a művészekről szóló, Stefan Zweignek tulajdonított aforizma szerint – „úgy tud, hogy soha sem tanulta”. Gulyás Gábor kétségtelenül ilyen kurátor. Van víziója, van elképzelése és ötlete, valamint energiája, de a Mi a magyar? című tárlat kapcsán mégsem érezzük azt a felemelő zsibongást, amit hasonló kiállítások után érezni szoktunk.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!