Szárnyas fejvadász
Mind a mai napig az egyik leghíresebb (ha nem a leghíresebb) Dick-adaptáció, mely a mester kissé nyakatekertebb, Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal? című ’68-as regénye alapján készült. Aki a nyolcvanas években eszmélt, annak a jó eséllyel a retinájába ivódott nem csak a retinavizsgálattal folytatott vallatás képsora, vagy az akkor elképesztőnek ható technikai környezet, hanem a szennyezett savas-ködös nagyvárosi éjben bolyongó Harrison Ford alakja is, aki a film noirok kiégett nyomozóhoz hasonló eltökéltséggel és fásultsággal nyomoz az életük meghosszabbításáért mindenre képes, emberfeletti képességekkel rendelkező robotok, vagyis a replikánsok holléte után. Ridley Scott egészen lírai módon nyúlt az alapanyaghoz, a mából nézve ezért már sajnos sokkal inkább tűnik helyenként giccsbe hajló művészfilmnek a végeredmény, mintsem időtálló sci-fi klasszikusnak. Mindez ott éri el a tetőfokát, amikor a korszak fő kulturális exportcikke, a fő replikánst játszó Rutger Hauer egy fehér galambot simogatva elmélkedik a mulandóságon. Az eredeti változat túl emészthetetlennek minősült, ezért Scott egy fogyasztóbarátabb verziót volt kénytelen összevágni, ami segített a nézőknek abban, hogy követni tudják a kissé kusza cselekményt.
Total Recall – Az emlékmás
Ha az előbb azt mondtuk, hogy sokaknak egészen biztosan felvillan néhány képkocka a film címének említésekor, akkor ez talán még inkább érvényes a Paul Verhoeven által rendezett Emlékmásra – és nem csak a „hárommellű nőre” gondolunk A sajátos pályát befutó holland direktor nem véletlenül lett kiválasztva a feladatra: a Robotzsaruval már bizonyította rátermettségét a sötét jövővíziók megteremtése terén. A film cselekménye a Dick által annyiszor tollhegyre tűzött „mi a valóság” problémakör látványos elővezetése: hőse, az egyszerű építőmunkásként dolgozó Douglas Quaid valami homályos érzéstől hajtva szeretne a Marsra látogatni, de felesége nem lelkesedik az ötletért. A férfi végül felkeres egy ügynökséget, akik az ügyfelek agyába emlékképeket ültetnek, ez esetben akár egy Mars-utazásét is. Csakhogy komplikációk adódnak, és Quaid élete pokollá változik, meg akarják ölni, és abban sem lehet biztos, hogy felesége és legjobb barátja vajon tényleg azok-e, akiknek kiadják magukat A film annak ellenére bővelkedik látványos képsorokban, hogy nagyjából az utolsó olyan produkció volt, amiben a trükköket java részét makettek segítségével oldották meg.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!