Szelíd fotósorozat az ellenzéki kínaitól

Mozdulni sem lehetett a világhírű kínai művész, Aj Vej-Vej kiállításának tegnapi megnyitóján. New York-i életképek, húszéves hangulatok.

Szathmáry István Pál
2012. 08. 17. 16:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A politikai pikantérián túl az üzleti célból adagolt retroláz is okozhatta, hogy Aj Vej-Vej (Ai Weiwei) fotókiállításának tegnapi megnyitóján szinte mozdulni se lehetett az Ernst Múzeumban, a megnyitóbeszédekből is csak hangfoszlányok jutottak a távolabb állóknak.

Az említett politikai pikantériát nem kell sokat magyarázni: miközben a Szépművészeti Múzeumban a hivatalosan jóváhagyott és támogatott kínai kortárs képzőművészetből láthatunk gigantikus válogatást, a nemzetközileg elismert, a szobrászattól a filmen át az építészetig számtalan területen alkotó művész és emberjogi aktivista nem jelenhetett meg az eseményen – jelenleg rendőri felügyelet alatt áll. Meg persze egy világsztárról beszélünk, a legbefolyásosabb művészek listájának dobogósáról, akinek bármelyik világváros jó nevű múzeuma örömmel biztosítana helyet.


Ez már önmagában is nyilván sokakat vonzott a megnyitóra, ugyanakkor nem kizárt, hogy maga a kiállítás témája – Aj Vej-Vej 1983 és 1993 között New York-ban készült képei láthatók a tárlaton – szintén sokakat becsábított. Én legalábbis mindenképpen a kulturális erővonalak már-már sorsszerű találkozását vélem abban felfedezni, ahogy táskámban a New York-regényként is olvasható Patti Smith-visszaemlékezéssel (Kölykök) sétálok a képek előtt, majd később az egyik pláza ruhaboltjaiban megdöbbenve fedezem fel, hogy hirtelen minden kelendő lett, ami a késő nyolcvanas és a kora kilencvenes évek divatját jellemezte – a jó ízlés határaitól sem korlátozva.

Szóval mindenképpen érdemes Aj Vej-Vej képeit is ezzel a tudattal megszemlélni: történeti tárlat ez, életmód- és várostörténeti dokumentáció egy korról, ami úgy tűnt el, hogy gondosan fazonírozott emlékét éppen most hasznosítjuk újra kulturálisan. A kiállításon olvasható információk szerint ezek javarészt hirtelen „elsült” képek, amiket sokáig elő sem hívott a mester. Mintha egy a látvány és az élmények hatására folyton izgatott utazó vizuális naplóját látnák, aki örömmel hagyja, hogy képzeletét magával ragadja és folyton mozgásban tartsa ez a vibráló nagyváros.


Ez az örömteli izgalmi állapot végigkövethető a kiállított képeken, ugyanakkor mégiscsak nagyon tudatosan zajlik ez a megszállott rögzítése a különféle alakoknak, a világvárosi élet hétköznapi költőiségének és politikailag is telített rezdüléseinek. A képek többsége az East Village bohémnegyedének kínai művész-értelmiségi alakjait és avantgárd csodabogarait örökíti meg. Számos fotó látszólag banális és nagyon hétköznapi élethelyzeteket dokumentál, de nem egyszer – azzal, hogy az alkotó képregényszerűen rendeli egymás mellé a történeket – kis történetekké állnak össze a valóságnak ezek az apró töredékei.


Érdekes továbbá az is, ahogy a kozmopolita világváros pillanatképein átszüremkedik a tradicionális kínai kultúra néhány jelenete, például egy temetés „története”. Elgondolkodtató látni azt is, ahogy a folyton vibráló, mindig pörgő város láttatni engedi egy-egy épületrészleten vagy használati tárgyon keresztül régebbi önmagát is. Vagy az, ahogy az idősíkok egymásba csúsznak, például a mosdó felé görnyedő kínai alak szobabelsőjében, ahol a 19. és 20. század tárgyi emlékei mellett csak a fali plakát jelzi, már közeledünk a 20. század végéhez. Ezek a kontrasztok, az egykori aktualitások – frizurák, öltözetek, élethelyzetek – történelemmé és várostörténetté dermedése, és a várost formáló múlt megelevenedése, az ünnepélyessé tett banalitás és a háttérben zajló „nagy történelem” hétköznapisága teszik igazán érdekessé a válogatást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.