A Vivian Maier-sztori
Ma még nehezen dönthető el, hogy a Maier iránti lelkesedés mennyire írható különös élettörténete és életművének véletlenszerű felfedezése számlájára. Az mindenesetre árulkodó, hogy már készül egy nagyobb dokumentumfilm a szikár és szenvtelen nevelőnőről, aki évtizedeken át tapintatos idegenként kukkolta környezetét, a nagyvárosi fauna lényeit, hogy éles szemmel és hihetetlen érzékenységgel örökítse meg őket gondosan megkomponált képein.
A rejtőzködő életet élő vénkisasszony munkáinak utóéletére (életéről lásd keretes írásunkat) talán nem irányult volna ilyen hirtelen ekkora figyelem, ha nincs a blogszféra. No, meg természetesen John Maloof, aki Chicago építészetéről szóló könyvéhez keresett anyagokat, amikor egy árverésen rábukkant egy jelöletlen, negatívokat tartalmazó dobozra, amiről úgy sejtette, hogy számára hasznos fényképes illusztrációkat rejt. Mikor rájött, milyen különös kincsre bukkant, felhagyott korábbi tervével, és mondható, hogy a Maier-jelenség megszállott kutatójává vált, olyannyira, hogy maga is elkezdett fotózni a rejtélyes életmű alkotójának módszereivel – tudjuk meg Boronyák Vivientől, a Mai Manó Ház nemzetközi koordinátorától a sajtóbejárással egybekötött tárlatvezetésen.
Blogot szentelt „felfedezettjének” – én is ezen keresztül találkoztam Maier nevével és munkáival, amikbe rögtön beleszerettem –, azóta pedig honlapot üzemeltet és komoly albumot állított össze a fontosabb képekből. Az egyre fokozódó érdeklődést jelzi, hogy míg korábban az interneten 80 dollárért lehetett nyomatot vásárolni, ma már több ezer dollárt érnek azok és galériákban kapnak helyet. Megkezdődött az életmű értékelése is, és abban egyelőre nagyjából konszenzus van a hozzáértők között, hogy az ún. utcai fotográfia műfajának értékes példáit nyújtja számos Maier-kép.
Vivian Maier (1926–2009)
New Yorkban született 1926-ban, egy francia anya és egy osztrák-magyar apa házasságából. Apja korán otthagyta a családot, egy népszámlálási adat szerint anyjával egy viszonylag ismertebb fotóművész háztartásában éltek egy időben, nem zárható ki, hogy ez hatással volt későbbi szenvedélyére. Felnőttként franciának vallotta magát, és azt állította, hogy angolul a filmekből és a színdarabokból tanult meg. Sokat utazott Európa és az USA között, míg végül 1956-ban telepedett le Chicagóban, ahol dadaként dolgozott több mint negyven éven át. Élete vége felé, megtakarítások és rokonok hiányában, a korábban rábízott gyermekek gondoskodtak róla. Nehéz anyagi helyzete miatt elraktározott vagyona (negatívokkal és egyéb fotós eszközökkel teli dobozai) árverésre került. 2009-ben, 83 éves korában hunyt el. Mások emlékezete szerint visszahúzódó és különc teremtés volt, amolyan Mary Poppins, aki az eleganciára fittyet hányva, némiképp slamposan öltözködött. Személyiségének különleges vonásai közé tartozott, hogy szállásain hatalmas gyűjteményeket halmozott fel különféle sajtótermékekből. Könyvespolcán számos életrajzi és filmes tárgyú szakmunka állt. Jelenlegi ismereteink szerint nem tanulta a fényképezést.